تاریخ: ۲۶ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۱۸۷۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

چشم انتظاری برای دولت سیزدهم و درخواست صبر برای سهامداران

‌می‌متالز - آخرهفته‌ای که گذشت، روز‌های پر ماجرایی در شبکه اجتماعی توییتر بود. از بازی فوتبال تا بحران آب در بخش‌های جنوبی کشور و اعتراضات مردم در کوبا، توجه فعالان شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرده بود. کاربران زیادی درباره این دو مساله در روز‌های گذشته اظهارنظر کردند.

به گزارش می‌متالز، اما در حوزه بورس و اقتصاد فضا آرام بود. کمتر کسی درباره بورس مطلبی در صفحه خود منتشر می‌کرد. کاربران فعال در حوزه بورس یا مطلبی در صفحه‌هایشان منتشر نمی‌کردند یا درباره دیگر موضوعات روز مثل فوتبال، بحران آب و اعتراضات مردم در کوبا می‌نوشتند.

اما روز پنج‌شنبه صحبت‌های احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست اقتصادی با رئیس دولت سیزدهم، مبنی بر اینکه از ابراهیم رئیسی درخواست کرده بود که در اولین اقدام کارت هوشمند غذا توزیع کند، توجه کاربران فعال را در حوزه اقتصاد به خود جلب کرده بود. آن‌ها با به اشتراک گذاشتن صحبت‌های توکلی درباره وضعیت پیش آمده برای کشور ابراز نگرانی می‌کردند. در میان این گلایه‌ها از وضعیت اقتصادی مردم و ایده توزیع کارت غذا، افرادی هم بودند که به این موضوع می‌پرداختند که مسوولان درصدد هستند تا در تمام حوزه‌های زندگی مردم با توزیع کارت و یارانه و کوپن و سهمیه به نوعی دخالت کنند. صحبت اصلی آن‌ها این بود که مسوولان به جای گره‌گشایی از مشکلات اصلی که چنین وضعیت اقتصادی‌ای را برای مردم به وجود آورده است به فکر راهکار‌هایی هستند که نه تنها وضعیت را به سمت بهبود نمی‌برد بلکه باعث می‌شود که اوضاع اقتصادی و معیشت مردم از آن چیزی که امروز هست، بدتر هم شود. برای مثال یکی از کاربران در صفحه خودش در همین رابطه نوشت: «در زمانه‌ای که جهان در حال تجربه بی‌سابقه‌ای از فراوانی است، شاید در کشوری که به لحاظ منابع، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها در جهان کم‌نظیر است، پیشنهاد جیره غذایی عملی شود!».

اما بحث مشکلات پیش روی دولت سیزدهم که به زودی سکان اداره کشور را در دست می‌گیرد و وضعیت اقتصادی مردم و مشکلاتی که با آن‌ها درگیر هستند از جمله موضوعاتی بود که در روز‌های پنج شنبه و جمعه کاربران فعال در حوزه اقتصاد درباره آن می‌نوشتند. در همین رابطه علی سعدوندی، مشاور سرمایه‌گذاری در صفحه شخصی خود در توییتر با بر شمردن «ابرچالش‌های دولت» به این مساله پرداخت که دولت با «تورم، آب، برق، فاضلاب، بازنشستگی، ازدواج، مسکن، محیط‌زیست، ۲۵۰۰ مجوز مخل تولید، انحصار‌های دولتی، خصولتی و خصوصی، بانک، بیمه، یارانه‌های ناعادلانه، بورس، آمایش سرزمین و استهلاک زیرساخت‌ها» روبه‌رو است. او در توییت دیگری و در ادامه توییت قبلی نوشت: «عذرمی‌خواهم اگر مواردی مانند کسری بودجه ۵۰ درصدی و وابستگی به درآمد ارزی و تحریم‌ها در لیست بالا نیامده است. وقتی ۵۰ سال کار امروز را به فردا می‌اندازی تعداد ابرچالش‌ها سر به فلک می‌زند به حدی که به محدودیت کاراکتر توییتر منجر می‌شود.» سعدوندی همچنین در نوشته دیگری به «فساد، تبعیض، ارتشا و اختلاس» اشاره کرد و گفت که اگر به صورت مستقیم به این موارد اشاره نکرده است، برای این است که «این موارد به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده است.» هرچند تک و توک توییت‌هایی با موضوع بورس و بررسی عملکرد این بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت در فضای توییتر بورسی‌ها دیده می‌شد، اما هرچه به روز‌های پایانی کار دولت دوازدهم نزدیک می‌شویم، فضای انتقاد و گلایه از عملکرد این دولت در فضای شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص توییتر بیشتر می‌شود. برای همین هم بخشی از فضای توییتر بورسی‌ها حول و حوش این موضوع می‌چرخد، مخصوصا وقتی که بازار تعطیل است و کاربران در توییتر حضور دارند. در همین رابطه و البته پیرو پیشنهاد احمد توکلی در رابطه با توزیع کارت غذا که در شبکه اجتماعی توییتر بازنشر شده بود، شاهین چراغی، از فعالان حوزه بورس در صفحه شخصی خود در شبکه‌اجتماعی توییتر نوشت: «دولت تدبیر به زعم خود برای کنترل قیمت ارز، از ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز به کالا‌های مورد نیاز مردم جلوگیری کرد، مردم الگوی مصرف ثابتی دارند، این کار دو نتیجه داشت: ۱-افزایش وتوجیه‌پذیری قاچاق کالا. ۲-افزایش قیمت‌ها وکمبود کالا در بازار.» چراغی در پایان توییت خود این پرسش را مطرح کرد که «مردم تا کی باید تاوان حکمرانی اقتصادی غلط وآزمون و خطا را پرداخت کنند؟!»

همان‌طور که اشاره کردیم یکی از موضوعات کاربران فعال در توییتر بورسی در آخر هفته‌ها، پرداختن به این مساله است که بورس در هفته‌ای که گذشت، شاهد چه تغییر و تحولاتی بود. در کنار این موضوع هم کاربرانی به این مساله می‌پردازند که در هفته پیش رو ممکن است چه اتفاقاتی در بورس بیفتد. هرچند دو سه هفته‌ای است که چهره‌های فعال در حوزه بورس و کارشناسان این حوزه مثل گذشته پیش‌بینی‌های خود از هفته پیش رو را برعکس گذشته در صفحه‌هایشان منتشر نمی‌کنند، اما همچنان برخی از کاربران عادی توییتر درباره فضای پیش رو اظهارنظر می‌کنند. البته این پیش‌بینی‌ها خیلی دیده نمی‌شوند و نگاه‌های کمی را به خود جلب می‌کنند. کارشناسان و چهره‌های فعال در حوزه بورس هم از این جهت در صفحه‌هایشان پیش‌بینی‌های خود از هفته پیش رو را در بورس با دیگران به اشتراک نمی‌گذارند، چون بار‌ها گفته‌اند تا مردادماه و شروع به کار دولت سیزدهم و چینش کابینه، پیش‌بینی و تحلیل‌ها خیلی خوب از آب در نمی‌آید و ممکن است سهامداران خرد به اشتباه بیفتند. آن‌ها البته بار‌ها در نوشته‌هایشان به این مساله پرداخته‌اند که بهتر است سهامداران صبور باشند و دست به رفتار هیجانی نزنند. در چنین فضایی دیروز این توییت هم خیلی بازنشر داده شد؛ «در سومین هفته معاملاتی بورس تهران در تیرماه، شاخص به کانال ۳/ ۱ میلیونی قدم گذاشت و برای چهارمین هفته پیاپی بازدهی مثبت را ثبت کرد.»

داود بهرامی

تحلیلگر بازار سرمایه

تخلف خیلی از ناشران چه در امر گزارش‌دهی و چه در امر خریدوفروش بسیار واضح است و فقط نیاز به یک واحد قوی و پیگیر در سازمان بورس و واحد نظارت دارد، ولی متاسفانه به هر دلیلی با این اقدامات سهامداران عمده و ناشران خیلی برخورد نمی‌شود، برای همین مدت‌هاست، هشتگ فسادیاب بورس را تعطیل کردم.

علیرضا سلیمی

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی

‌مطالبات اصلاح‌طلبان از روحانی: کنسرت، حضور زنان در ورزشگاه، رفع حصر، موتورسواری بانوان و...

مطالبات آن‌ها از رئیسی: رفع ‎تورم، حل اشتغال، رشد اقتصادی، رفع مشکل ‎قطعی برق، رونق ‎بورس و...

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده