تاریخ: ۲۸ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۳:۲۰
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۲۱۸۹۶۷
سرویس خبر : انرژی

زیان ۱.۶ میلیارد دلاری مکزیک در پی سرقت‌های نفتی

‌می‌متالز - کارتل‌های بزرگ مواد مخدر که از پول‌های تجارت غیرقانونی شان قدرت گرفته اند، کنترل قسمت‌های زیادی از مکزیک را به دست دارند و به مدت بیش از یک دهه حکمرانی قانون و دولت در این کشور را به چالش کشیده اند.

به گزارش می‌متالز، دزدی نظام‌مند نفت و مشتقات نفتی به خصوص دزدی بنزین مدتهاست بخش هیدروکربن مکزیک را درگیر کرده است و برآورد می‌شود گروه‌های خلافکاران سازمان یافته از سرقت نفت و فرآورده‌های نفتی سالانه حداکثر ۴۰۰ میلیون دلار درآمد دارند.

گستردگی این مشکل از سوی شرکت ملی نفت مکزیک (پمکس) بارز شده که اوایل سال ۲۰۱۸ برآورد کرد دزدی نفت سالانه بیش از ۱.۶ میلیارد دلار زیان وارد می‌کند. دزدی نفت و فرآورده‌های نفتی در این کشور آمریکای لاتین معمولا با استفاده از شیر‌های غیرقانونی در خطوط لوله انجام می‌گیرد.

کاهش تولید نفت و بدهی سنگین به همراه دزدی نفت بر عملکرد شرکت پمکس به شدت تاثیر منفی گذاشته است. این مشکل تا سال ۲۰۱۸ به حدی حاد بود که در طول آن سال برآورد شد حدود ۱۴ هزار و ۹۱۰ شیر غیرقانونی در طول شبکه خط لوله به طول ۱۰ هزار و ۵۶۳ مایل (۱۶۹۹۹ کیلومتر) شناسایی شده اند. شرکت ملی نفت مکزیک برآورد کرد که در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۴ هزار بشکه در روز نفت را به دلیل سرقت از دست داده است. وضعیت به حدی وخیم بود که مداخله پلیس جواب نداد و ارتش مکزیک برای مقابله با دزدانی که به سلاح‌های اتوماتیک ارتشی در خودرو‌های زرهی سبک مجهز بودند، فراخوانده شد. این حجم دزدی نفت روی اقتصاد مکزیک که بیش از دو درصد تولید ناخالص داخلی و حدود شش درصد درآمد صادراتی آن از صنعت نفت تامین می‌شود، تاثیر منفی چشمگیری گذاشته است. این مشکل به حدی وخیم بود و تاثیر چشمگیری روی پمکس و درآمد دولت داشت که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور پس از رسیدن به ریاست جمهوری در دسامبر سال ۲۰۱۸، مقابله گسترده با دزدی نفت را آغاز کرد. در نتیجه حجم نفتی که پمکس به دلیل دزدی از دست می‌داد، به حدود ۵۶۰۰ بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ کاهش یافت که معادل کمتر از یک دهم حجم نفتی بود که دو سال پیش سرقت می‌شد. این کاهش قابل توجه دزدی نفت باعث شد رییس جمهور مکزیک اوایل سال ۲۰۱۹ در برابر نفت دزدی اعلام پیروزی کند. با وجود پیشرفت قابل ملاحظه‌ای که در مهار دزدی هیدروکربن صورت گرفت، دزدی نفت یک بار دیگر افزایش پیدا کرده و اعلام پیروزی مقامات مکزیک زودهنگام بوده است.

همه گیری کووید ۱۹ هم روی دومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین تاثیر گذاشت و باعث شد تولید ناخالص داخلی مکزیک در سال ۲۰۲۰ به میزان ۸.۲ درصد کوچک شود و فقر و بیکاری در این کشور رشد چشمگیری پیدا کرد. این وضعیت به همراه افزایش دوباره فعالیت‌های مجرمانه سازمان یافته، باعث رشد قابل ملاحظه سرقت نفت در مکزیک شد. آمار نشان می‌دهد شیر‌های غیرقانونی در خطوط لوله پمکس در مدت ژانویه تا آوریل سال ۲۰۲۱ به میزان ۹.۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال پیش افزایش پیدا کردند. دزدی نفت در ایالت‌های هیدالگو، پوئبلا و مکزیکو متمرکز است و عمده فرآورده‌های نفتی مسروقه در این ایالت‌ها توسط مقامات دولتی کشف شده است. این آمار نشان می‌دهد نه تنها اعلام پیروزی از سوی دولت اوبرادور زودهنگام بوده بلکه مشکل دزدی نفت با ناکامی مقامات برای جلوگیری از وقوع آن افزایش پیدا می‌کند.

کشف حجم بالاتر سوخت‌های مسروقه و سایر مشتقات نفتی از سوی مقامات گویای افزایش شدید دزدی هیدروکربن است. ایالت‌های هیدالگو، پوئبلا و مکزیکو هستند که بزرگترین افزایش آمار را داشته اند. در دو ماه نخست امسال مقامات دولتی ۷۹۴ مورد سرقتی را در هیدالگو کشف کردند که مدت‌ها کانون دزدی نفت بوده در حالی که آمار در مدت مشابه سال گذشته ۵۸۱ مورد بود. افزایش ۳۷ درصدی نگران کننده نشان می‌دهد که دزدی فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال ۲۰۲۱ افزایش پیدا کرده و این همزمان با تشدید تبعات اقتصادی همه گیری کووید ۱۹ در مکزیک بوده است. دزدان نفت در این کشور به میزان فزاینده‌ای مبتکر و متهور شده اند تا از شناسایی شدن در زمان سرقت مقادیر زیادی نفت و مشتقات نفتی اجتناب کنند. آن‌ها به استفاده از تونل‌های زیرزمینی روی آورده اند تا از شناسایی شدن جلوگیری کنند و سوخت را از شیر‌های غیرقانونی که در خطوط لوله کار گذاشته اند، بیرون کشیده و به انبار‌های مخفی منتقل کنند. افزایش سرقت نفت از ابتدای سال ۲۰۲۱ روی فعالیت‌های پمکس و درآمد‌های دولتی و متعاقب آن اقتصاد مکزیک تاثیر منفی خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگرچه دوران استفاده از شیر‌های غیرقانونی و دزدی آشکار فرآورده‌های نفتی از خطوط لوله مکزیک به سر آمده است، اما دزدی هیدروکربن همچنان یک مشکل جدی مانده که صنعت نفت این کشور را از نظر اقتصادی متاثر کرده است. به همین دلیل دولت مکزیک باید منابع قابل توجهی را برای مبارزه با دزدی نفت در این کشور اختصاص دهد.

 

منبع: ایران پترونت

عناوین برگزیده