تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۱۶
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۱۹۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (یکشنبه 13 آبان‌ماه)

حمایت ادامه‌دار حقوقی‌ها‌ی بازار از معاملات / بازیگران عمده چه سهامی را خریداری کردند؟

می متالز - بازیگران عمده دومین روز معاملاتی هفته جاری را با خالص خرید مثبت سپری کردند. بر این اساس در معاملات روز یکشنبه، خالص تغییر مالکیت به نام معامله‌گران عمده رقم خورد و بیش از 219 میلیون سهم به ارزش 94 میلیارد تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها افزوده شد.
حمایت ادامه‌دار حقوقی‌ها‌ی بازار از معاملات / بازیگران عمده چه سهامی را خریداری کردند؟

به گزارش می متالز، در حالی بیشترین خالص خرید توسط حقوقی‌ها در نمادهای زیرمجموعه گروه محصول‌های شیمیایی به ثبت رسید، که گروه پالایشی و فلزی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران عمده در این روز بودند. در این میان نمادهای فولاد مبارکه و پتروشیمی پارس در صدر خریدهای حقوقی‌ها جای گرفتند. در مقابل نماد معاملاتی ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس در کانون توجه سهامداران خرد قرار گرفت. در این راستا 2.5میلیون سهم «زپارس» از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت مدیریت طرح وتوسعه آینده پویا عرضه شد.

الف) شرکت‌های پتروشیمی: همانطور که عنوان شد بیشترین حمایت و جمع‌آوری سهام توسط حقوقی‌ها گروه پتروشیمی بود. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در میان پتروشیمی‌ها به 22 میلیارد و 150 میلیون تومان رسید. در صدر خریدهای مزبور جمع‌آوری سهام شرکت پتروشیمی پارس قرار داشت. به این ترتیب امروز حدود یک میلیون و 500 هزار سهم «پارس» به ارزش 6 میلیارد و 200 میلیون تومان به پرتفوی حقوقی‌ها اضافه شد.

همچنین نماد گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز با تداوم خرید از سوی سهامدار عمده را تجربه کرد. در این روز شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی به خریدهای خود در نماد «پترول» ادامه داد و 5میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین نیز در این روز با خرید 250هزار سهمی از سوی  شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین به عنوان سهامدار عمده روبرو شد.

مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر نیز از دیگر نمادهایی بود که خرید و فروش‌هایی از سوی سهامداران عمده را تجربه کرد. در حالی امروز حدود 17میلیون سهم مزبور توسط شرکت توسعه صنایع بهشهر عرضه شد که در مقابل صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر و صندوق سرمایه‌گذاری ثروت آفرین تمدن هر کدام حدود 6میلیون سهم «شوینده» را خریداری کردند.

ب) شرکت‌های پالایشی: گروه فرآورده‌های نفتی نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت حدود 16 میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها بودند. بخش عمده‌ای از خریدهای مزبور به جمع‌آوری سهام پالایش نفت اصفهان تعلق داشت. بر این اساس «شپنا» نیز در این روز شاهد جابه‌جایی 8 میلیون و 500 هزار سهم به ارزش 7 میلیارد و 600 میلیون تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بود.

در این میان پالایش نفت بندرعباس خرید 900هزار سهم از سوی بانک رفاه کارگران را تجربه کرد.

ج) گروه فلزات اساسی: فلزی‌ها دیگر گروهی بودند که با خالص خرید 14 میلیارد و 400 میلیون تومانی توسط معامله‌گران عمده بازار همراه شدند. در صدر خرید معامله‌گران حقوقی در این گروه، تمایل به جمع‌آوری سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به 13 میلیون و 620 هزار سهم به ارزش 8 میلیارد تومان بالغ شد.

در این گروه نورد آلومینیوم نیز با تداوم خرید از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین روبرو شد. در این روز بیش از یک میلیون سهم دیگر«فنوال» از سوی حقوقی مزبور خریداری شد.

د) بانک‌ها و موسسه‌های غیر اعتباری: رصد تغییر مالکیت‌های صورت گرفته در نمادهای بانکی نیز نشان از حمایت سهامداران عمده دارد. به‌طوری‌که بیش از یک میلیون سهم بانک خاورمیانه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن خریداری شد. روندی مشابه در بانک ملت با خرید توسط دو حقوقی دنبال شد. بر این اساس حدود 4میلیون سهم «وبملت» از سوی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمدثابت کوثریکم و 1.5میلیون سهم دیگر نیز توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت خریداری شد.

گروه مالی بانک پارسیان نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک پارسیان، خرید 100هزار سهم را رقم زد. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر صادرات نیز خرید 100هزار سهم بانک صادرات را ثبت کرد. اما تقاضا در سهام بانک تجارت با حجم به نسبت بالاتری از سوی سهامدار عمده دنبال شد. به‌طوری‌که صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران بیش از 10میلیون سهم «وتجارت» را به پرتفوی خود افزود.

عناوین برگزیده