تاریخ: ۳۰ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۳
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۱۹۳۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واکنش تازه معاون وزیر صمت به ابهامات واردات موز بدون صادرات سیب؛ از جهاد کشاورزی کسب تکلیف گردد

‌می‌متالز - یک مقام وزارت صمت اعلام کرد، با توجه به قانون انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی، در خصوص موضوع واردات موز باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی کسب تکلیف گردد.

به گزارش می‌متالز، گمرک ایران ۱۹ تیر ماه در مکاتبه‌ای با ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود، با وجود مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص الزام صادرات سیب برای واردات موز، به‌دلیل سریع‌الفساد بودن موز‌های وارداتی، با اخذ مجوز‌های قانونی نسبت به ترخیص کانتینر‌های موز اقدام کرده است.

حالا در واکنش به این موضوع عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در مکاتبه‌ای با گمرک ایران، اعلام کرد، بازگشت به نامه شماره ۱۴۰۰/۵۰۷۵۳۸ مورخ ۱۴۰۰/۴/۱۹ در خصوص نحوه اقدام برای بند ۱۳ دستور چهارم یکصدو بیست و سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار موضوع واردات موز در قبال صادرات سیب درختی موارد ذیل جهت هرگونه بهره برداری و اقدام لازم اعلام می‌گردد.

۱- تصمیمات اتخاذ شده در یکصد و بیست و سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار مطابق نامه‌های شماره ۲۰/۲۵۹۴۶ و ۲۰/۲۵۹۴۷ مورخ ۹۹/۱۰/۲۴ وزیر محترم جهاد کشاورزی در راستای تشویق صادرات سیب از یک طرف و تنظیم بازار میوه ایام پایانی سال از طرف دیگر بوده و این تصمیم ضمن افزایش صادرات سیب باعث تنظیم بازار میوه موزه و تعدیل قیمت آن گردید.
واکنش تازه معاون وزیر صمت به ابهامات واردات موز بدون صادرات سیب؛ از جهاد کشاورزی کسب تکلیف گردد
۲- با توجه به سپری شدن زمان عرضه سیب درختی و گذشت زمان آن مصوبه یاد شده، فرآیند تجارت خارجی محصولات یاد شده (صادرات سیب درختی و واردات موز) مطابق مقررات جاری صادرات و واردات اعلامی از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت متبوع خواهد بود.

۳- از نظر این معاونت واردات موز با مکانیسم‌ها و مقررات ابلاغی صادرات و واردات بلامانع بوده و ضروری است با توجه به قانون انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی، موضوع از سوی وزارت جهاد کشاورزی کسب تکلیف گردد.

گفتنی است، ماجرای واردات موز از یک سال گذشته پیچیده شد. در زمانی که تاکید بر این بود واردات این کالا ممنوع و ثبت سفارش و تامین ارز آن صورت نگیرد و تنها شرط واردات آن در مقابل صادرات سیب تعیین شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده