تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۱۹۸۷۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رمزارز‌ها رقیب جدی بورس؟

‌می‌متالز - در این ستون ما پرسش‌ها و مشکلات شما را در حوزه بازار سهام و... با مسوولان، وکلا یا کارشناسان حوزه بازار و سرمایه در میان می‌گذاریم و پاسخ‌های آن‌ها را به سوالات، مشکلات و دغدغه‌های مطرح شده از سمت شما منتشر می‌کنیم.
پیام شما: با توجه به صحبت‌هایی که در مورد بازار رمزارز‌ها می‌شود و حمایت ایلان ماسک از بیت‌کوین، آیا ممکن است بازار سرمایه تحت‌تاثیر این اخبار به روند نزولی بازگردد؟

پاسخ از مهدی رباطی، کارشناس بازار سرمایه

ما اکنون در اتمسفر اقتصاد ایران با پدیده‌ای مواجه هستیم که تا به امروز با آن مواجه نبودیم. ما به دلیل تحریم‌های بین‌المللی طولانی مدت و عدم‌ارتباط حوزه پولی یعنی بانک‌ها و مالی یعنی بازار سرمایه با اقتصاد جهانی چیزی به عنوان رقیب بین‌المللی بازار سرمایه نداشتیم؛ به‌ویژه در بخش مالی. چرا که بانک‌ها به هر حال همواره مراودات بین‌المللی داشتند. این عدم‌مراوده و نداشتن رقیب باعث شده که تاثیرات عمیقی روی بازار سرمایه ایران گذاشته شود و شاهدیم که بازار ما مطابق با استاندار‌های بین‌المللی رشد نکند، چون ارتباطی با آن بازار‌ها نداشته است. بازار سرمایه ما در واقع یک بازار محلی با یک حجم معاملات پایین بوده است. گرچه در سال‌های اخیر مقداری توسعه پیدا کرده است. در یکی دو سال اخیر ما با پدیده‌ای مواجه بودیم که نه دیگر تحریم‌ها روی آن اثری داشته و نه توسط دولت‌ها قابل کنترل است که آن پدیده، بازار معاملات سفته‌بازانه و همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه رمز‌ارزهاست. زمانی که ما با چنین پدیده‌ای مواجهیم قطعا برای اولین بار بازار سرمایه ما با یک رقیب جدی بین‌المللی که هیچ‌گونه محدودیتی و رگولاتوری ندارد، مواجه است. طبیعتا از این به بعد شاهدیم که در کلیه فعل و انفعالات و پرریسک‌شدن سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران پول مردم و نقدینگی به‌ویژه افرادی که ریسک‌پذیری و انگیزه سوداگرانه دارند و به دنبال معاملات و سفته‌بازی و کسب سود از بازار‌های مالی هستند به سمت بازار معاملات کریپتو‌ها کوچ کند. متاسفانه دولت مانند همیشه سعی در پاک کردن صورت مساله داشته و در این موضوع هم به همین شکل برخورد می‌کند؛ یعنی به جای اینکه این واقعیت را بپذیرد و دست به ساماندهی و داخلی‌سازی این بازار‌ها کند و مانند سایر کشور‌ها فضایی را به وجود آورد که به صورت شفاف معاملات در این بازار‌ها صورت گیرد در نادیده گرفتن این بازارهاست.

همین موضوع باعث شده سرمایه مردم روی پلت‌فرم‌های خارجی معامله شود که خود این مساله ریسک قابل‌توجهی دارد. در مجموع بازار رمزارز‌ها از این به بعد به صورت جدی یک رقیب برای بازار سرمایه خواهد بود؛ به‌ویژه برای سرمایه‌های کوتاه‌مدت و در صورت عدم‌توسعه و استانداردسازی، در صورتی که ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک در بورس تهران بالا رود به نظر می‌رسد شاهد کوچ سرمایه افرادی که به آن‌ها اشاره شد به بازار رمزارز‌ها باشیم.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده