تاریخ: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۲۶۳
کد خبر: ۲۲۰۵۷۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نوسان دلار و یورو در ۱۰ روز اخیر/ شاخص ارزی در کانال ۲۴هزار تومان

‌می‌متالز - پس از شش روز تعطیلی صرافی‌های بانکی و مجاز، هفته گذشته فعالیت این صرافی‌ها دوباره آغاز شد. بازگشایی که با افزایش شاخص ارزی همراه بود.

به گزارش می‌متالز، بازار ارز پیش از تعطیلی یاد شده، در روز‌های پایانی تیرماه، روند نسبتا کاهشی را دنبال می‌کرد، اما پس شروع فعالیت این بازار در روز دوشنبه چهارم مردادماه، فعالان بازار ارز نظاره گر تغییر مسیر شاخص ارزی به روند صعودی بودند.

به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در معاملات روز دوشنبه هفته گذشته (۴ مردادماه ۱۴۰۰) توسط صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، با رشد حدود ۵۰۰ تومانی نسبت به دوشنبه قبل‌تر (۲۸ تیرماه ۱۴۰۰) به قیمت ۲۴۵۶۲ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد.

فعالان بازار معتقد بودند، رفتار بازارساز در جهت ممانعت از ورود تقاضای کاذب در مقابل صرافی‌های بانکی همچون ملی، بوده است. به گونه‌ای که دومین روز کاری هفته (سه شنبه ۵ مردادماه ۱۴۰۰)، با توجه به افت نسبی نرخ دلار در بازار آزاد، بهای این اسکناس آمریکایی در صرافی‌های بانکی و مجاز نیز با کاهش نسبت به روز قبل، به نرخ ۲۴۴۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد.

در نهایت در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه ششم مردادماه ۱۴۰۰، شاخص ارزی اندکی افزایش داشت و به رقم ۲۴۴۹۹ تومان رضایت داد که این نرخ نسبت به روز سه شنبه، ۹۹ تومان گران‌تر شده است.

مروری بر روند شاخص ارزی در ده روز گذشته نشان می‌دهد در این مدت، نرخ فروش دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور تقریبا در میانه کانال بیست و چهار هزار تومان در نوسان بوده است. هرچند در این مدت ده روز، کمترین نرخ دلار پیش از آغاز تعطیلات شش روزه رقم خورده بود. در حقیقت همان طور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، قیمت فروش دلار آمریکا در معاملات روز دوشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۰ به کمترین سطح روزه به قیمت ۲۴۰۵۹ تومان رسیده بود.

نوسان دلار و یورو در ۱۰ روز اخیر/ شاخص ارزی در کانال ۲۴هزار تومان

از یورو چه خبر؟

دیگر ارز پرطرفدار بازار ارز یعنی یورو در هفته‌ای که گذشت، تقریبا روند با ثباتی را در سه روز کاری خود تجربه کرد. به گونه‌ای که در روز دوشنبه (۴ مردادماه ۱۴۰۰) با رشد اندک نسبت به پیش از تعطیلات شش روزه، به قیمت ۲۸۷۹۷ به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این نرخ در دومین روز هفته دستخوش تغییر شد و با افت ۱۱۳ تومانی به قیمت ۲۸۶۸۴ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. در نهایت در سومین و آخرین روز کاری هفته گذشته نیز، بهای فروش یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به رقم ۲۸۸۳۵ تومان رسید که نسبت به روز سه شنبه، ۱۵۱ تومان گران‌تر شد.

همان طور که در نمودار زیر مشاهد می‌شود، در ده روز گذشته، بر خلاف دلار، مسیر نسبتا کاهشی برای یورو به ثبت رسیده است. به گونه‌ای که در این مدت، بیشترین نرخ یورو در تاریخ دوشنبه بیست و یکم تیرماه بود و پس از آن، جریان قیمت گذاری یورو، به طور نسبی کاهشی بوده است.

نوسان دلار و یورو در ۱۰ روز اخیر/ شاخص ارزی در کانال ۲۴هزار تومان

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده