تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۳۴۳
کد خبر: ۲۱۹۹۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدهی قابل قبول بورس در اولین ماه از فصل گرم سال

‌می‌متالز - در شرایطی که بازار سرمایه از اواخر مرداد سال گذشته تا ابتدای خرداد امسال، روند نزولی را تجربه کرده بود، در یک ماه گذشته، شاخص کل بورس در مسیر بازدهی مثبتی قرار گرفته است.

به گزارش می‌متالز، بررسی روند نوسانات نماگر بازار سرمایه نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری، کمترین نقطه‌ای که شاخص کل بورس در آن جای گرفته است، محدوده یک میلیون و ۹۵ هزار واحد بوده است. این رقم که در سومین روز از سومین ماه سال به ثبت رسیده، نقطه‌ای برای تغییر مسیر بورس به سمت کانال‌ها بالاتر بوده است. به گونه‌ای که در دو ماه گذشته، شاخص کل بورس در تاریخ‌هایی همچون نهم و هجدهم خرداد و نهم، پانزدهم و بیست و هشتم تیرماه، رکورد‌های مثبتی را به ثبت رسانده است.

در مجموعِ روند بورس در نخستین ماه از تابستان، شاخص کل بورس با رشد ۱۴۳ هزار واحدی معادل ۱۲ درصدی همراه بوده است. بازدهی که با توجه به افت شاخص ارزی و رکود در بازار‌های موازی همچون رمزارزها، رقم قابل قبولی برای سرمایه گذاران بازار سرمایه محسوب می‌شود.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان معاملات خردادماه ۳۷۰ هزار و ۲۵ واحد بود که در آخرین روز معاملاتی تیر ماه این عدد به ۴۰۳ هزار و ۶۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۳۷ هزار و ۶۲۵ واحد به عدد ۲۵۵ هزار و ۸۱۹ واحد رسید.

بازدهی قابل قبول بورس در اولین ماه از فصل گرم سال

چشم انداز روند شاخص بورس در مردادماه

روند مثبت و امیدوارکننده بورس در شرایطی رقم خورده است که به گفته میرزایی کارشناس بازار سرمایه، "دلایل بنیادی متعددی مانند افزایش قیمت‌های جهانی نفت تا کانال ۷۰ دلار، افزایش قیمت دلار (دلار نیمایی در کانال ۲۲ و دلار بازار آزاد حوالی ۲۵ هزار تومان)، کاهش نرخ بهره بانکی به محدود ۱۸ درصد، رسیدن فصل مجامع و احتمال شناسایی و تقسیم سود‌های مناسب و رشد و تثبیت نرخ جهانی کامودیتی‌ها سبب ترغیب معامله گران برای خرید سهام شرکت‌ها و بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی شدند. "

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روند صعودی شاخص بورس در مرداد ماه ادامه دار است یا خیر، افزود: با توجه به وضعیت بنیادی بازار سرمایه و عوامل تاثیرگذار در ایجاد جذابیت بازار در تیر ماه، مهمترین سوال ایجاد شده در ذهن معامله گران این است که آیا روند صعودی بازار در ماه پیش رو نیز کماکان ادامه خواهد داشت یا خیر، در این زمینه باید اعلام کرد که برآیند عوامل مذکور در کوتاه مدت تغییرات زیادی ندارد؛ بنابراین وضعیت بنیادی بازار در این دوره کماکان کم ریسک و دارای پتانسیل رشد آرام خواهد بود.

پُرتراکنش‌های بورسی

بر اساس این گزارش؛ نماد‌های پُرتراکنش بورس در تیرماه امسال متعلق به ومدیر (مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری)، ولکار (لیزینگ کارآفرین)، شستا (گروه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی)، فملی (ملی صنایع مس ایران)، برکت (گروه دارویی برکت) و شپنا (پالایش نفت اصفهان) بوده است.

همچنین در اولین ماه تابستان، صنایعی همچون استخراج سایر معادن، فنی و مهندسی، سایر واسطه گری‌های مالی، سایر حمل و نقل، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، محصولات کاغذی، فرآورده‌های نفتی، مخابرات، شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، چند رشته‌ای صنعتی، هتل و رستوران، دارویی، استخراج زغال سنگ، سیمان، آهک و گچ، محصولات چرمی، لاستیک و پلاستیک، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، بیمه و بازنشستگی، فلزات اساسی، خرده فروشی، رایانه، استخراج نفت، گاز جز اکتشافات، محصولات فلزی، خودرو و قطعات، به عنوان صنایع مثبت بازار شناخته شدند.

بازدهی منفی و مثبت به کدام نماد بورس رسید؟

در میان مثبت‌ترین بازدهی نماد‌های بازار می‌توان به نماد‌های لطیف، دلقما، فکمند، حسیر، شصدف، خفنر، کالا، شفارا، کدما، ولکار، سفارس و ... اشاره کرد. همچنین نماد‌های خزر، سفاسی، قجام، فاهواز، غبهار، تابا، گپارس، غاذر، کرمان، شسینا و ...، در گروه بازدهی منفی قرار گرفتند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده