تاریخ: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۲۱۹۷۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی عملکرد یک صنعت بورسی / چرا بازدهی قطعه‌سازان مثبت نمی‌شود؟

‌می‌متالز - در حالی که شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال جاری توانسته بازدهی مثبت ۰٫۲ درصدی را به ثبت برساند، اما صنعت قطعه‌سازی بازدهی منفی داشته است.

به گزارش می‌متالز، همزمان با افت شاخص کل بازار سرمایه در یک سال گذشته فقط نماد‌های شاخص‌ساز و بزرگ بورس زیان ندیدند. در میان ریزش گسترده بازار سرمایه سهم‌های کوچک بازار هم آرام آرام در صف‌های فروش قفل شدند. حالا نبود نقدینگی در بازار و نبود اعتماد در بین سهامداران مشکل این نماد‌ها را حل نشده باقی گذاشت.

اما حالا بعد از گذشت ده ماه به نظر می‌رسد نماد‌های کوچک هم به روند تعادلی خود برگشتند. شاخص هم‌وزن در روز‌های گذشته تحرکات مثبتی را ثبت کرد و تا محدوده ۴۰۰ هزار واحد هم رسید.

نماد‌های سیمانی، زراعتی و نیروگاهی تنها فقط چند گروه محدود هستند که این روز‌ها روند مثبتی را ثبت کرده‌اند. اما در بین این گروه‌های امیدوار کننده همچنان نماد‌هایی هستند که نبود نقدینگی و عملکرد ضعیف شرکت‌هایشان در تحرکات ان‌ها در ساعات معامله بازار به چشم می‌خورد و به کلی جزو گروه‌های زیان‌ده بازار سهام در این روز‌ها شناخته شده‌اند.

گروه قطعه سازی در سال گذشته جزو صنایعی بوده است که با بازدهی منفی در بیشتر نماد‌های این گروه به کار خود پایان داده است. روند منفی قطعه‌سازان محدود به سال گذشته نبوده است و حالا در سال ۱۴۰۰ هم به تحرکات منفی خود ادامه داده‌اند. اما علت این روند منفی چیست؟

در نیمه اول تیر ماه، در نشست خبری مجازی انجمن قطعه سازان همگن استان تهران که با حضور رئیس هیات مدیره این انجمن برگزار شد مساله اصلی و مشکل این صنعت جز تحریم‌های امریکا علیه ایران، نبود توان داخلی برای رقابت با محصولات خارجی بیان شد. آمار‌ها نشان می‎‌دهند ارزبری خودرو‌های داخلی بین یک‌هزار و ۵۰۰ تا یک‌هزار و ۷۰۰ یورو است در نوسان است. حالا این ارقام نشان می‌دهند که لزوم حمایت از تولید باید جاری قیمت‌گذاری دستوری و نرخ‌گذاری را بگیرد.

نایب رئیس انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو استان تهران در این نشست گفته بود: ۳۷ درصد از ارزبری خودرو‌های داخلی مربوط به مواد اولیه و ۳۰ درصد مربوط به قطعات الکترونیکی است که هیچ‌یک ارتباط مستقیمی با خودروسازان داخلی ندارد. وی همچنین با اشاره به مطالبات ۶۰ هزار میلیارد تومانی زنجیره تامین از خودروسازان، گفته بود: این روز‌ها خودروسازان توان پرداخت به‌موقع مطالبات قطعه‌سازان را ندارند و به همین دلیل صنعت قطعه‌سازی در وضعیت نامساعدی به سر می‌برد.

این دلایل باعث روند منفی این گروه در بازار سرمایه شده است. زیرا توان انتشار صورت‌های مالی متقاعد کننده‌ایی را این شرکت‌ها ندارند؛ بنابراین نباید انتظار تحرکات مثبتی را از آن‌ها داشت. اما کدام نماد‌های قطعه‌ساز زیان بیشتری را ثبت کردند؟

از ابتدای سال مالی ۱۴۰۰، نماد خزر بیشترین افت قیمت را داشته و با ۵۹ درصد کاهش قیمت، کمترین بازدهی را نسبت به دیگر نماد‌های قطعه‌ساز ثبت کرده است.

در رتبه بعدی نماد «تشتاد» قرار دارد. این نماد ۵۲ درصد زیان را از ابتدای امسال تا ماه گذشته ثبت کرده است. سومین نماد زیان‌ده این گروه «خچرخش» با ۴۰ درصد زیان از ابتدای امسال تا به حال است. خگستر و خنصیر هم با بازدهی منفی ۴ درصدی بهترین عملکرد را در میان شرکت‌های این صنعت در سال ۱۴۰۰ داشته‌اند.

جدول زیر بازدهی امسال و سال گذشته گروه قطعه‌سازان را نشان داده است.

بررسی عملکرد یک صنعت بورسی / چرا بازدهی قطعه‌سازان مثبت نمی‌شود؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده