تاریخ: ۲۴ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۲:۴۲
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۲۱۸۵۱۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

بازار بکر عراق پیش روی قطعه سازان/ فرصت مناسب برای صادرات بخش خصوصی

‌می‌متالز - رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق معتقد است، نیاز عراق به قطعات خودرو فرصت خوبی را در اختیار قطعه سازان ایرانی به ویژه فعلان بخش خصوصی این حوزه قرار داده و نباید از چنین فرصتی چشم پوشی کرد.

به گزارش می‌متالز، چندی پیش سفارت ایران در عراق از فراهم شدن بستر‌های لازم برای حضور خودروسازان و قطعه سازان ایرانی در بازار عراق خبر داد.

نبود صنعت قطعه سازی در عراق فرصت مناسبی برای فعالان ایرانی این صنعت به ویژه فعالان بخش خصوصی است تا از پتانسیل این کشور برای صادرات استفاده کنند. درواقع بازار فعلی عراق برای فعالیت بخش خصوصی فرصتی است که نباید در این برهه زمانی از آن چشم پوشی کرد.

مشکلات تامین نقدینگی و همچنین تامین ارز در تمامی بخش‌های اقتصادی از جمله صنعت خودرو و قطعه سازی وجود دارد، اما حضور در بازار‌های منطقه می‌تواند تا حدودی راهگشای این مشکلات باشد.
بسترسازی برای حضور در بازار‌های منطقه به ویژه بازار عراق در کنار تولیدات با کیفیت و قیمت تمام شده اقتصادی نیازمند رایزنی‌های سیاسی – اقتصادی است که با فعالیت هرچه بیشتر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق فراهم می‌شود.

یحیی آل اسحاق رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به حضور خودروسازان و قطعه سازان در بازار این کشور، بیان کرد: در حال حاضر صنعت خودروسازی ایران در عراق حضور دارد و گاهی محصول به صورت ماشین آماده و گاهی به صورت نیمه آماده به این کشور صادر می‌شود، اما در حوزه قطعات میزان مصرف عراق بالا است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز عراق به قطعات و رو به توسعه بودن آن، زمینه فعالیت در بازار این کشور فراهم است.
آل اسحاق با اشاره به همکاری اتاق بازرگانی ایران و عراق و صنعت خودروی کشور برای استفاده از پتانسیل‌های بازار عراق، اظهار کرد: اتاق بازرگانی می‌تواند کمک کننده این اتفاق باشد. درواقع ما بسترسازی و پشتیبانی‌های لازم برای حضور در بازار عراق را ایجاد می‌کنیم. درواقع اتاق مشترک ایران و عراق می‌تواند کمک کننده خوبی در این زمینه باشد.

وی درباره بستر‌های لازم برای حضور قطعه سازان در بازار عراق، تصریح کرد: عمده فعالان بازار عراق بخش خصوصی هستند و از این سوی فعالان بخش خصوصی ایران هم حضور خوبی در این بازار دارند.
آل اسحاق با اشاره به مسائل مربوط به نقل و انتقالات پولی بانکی، اضافه کرد: بخش خصوصی در زمینه نقل و انتقالات پولی بانکی مشکلی با عراق ندارد. مشکلات موجود در حوزه گاز، بنزین و برق و مربوط به نهاد‌های دولتی است. اما بخش خصوصی به راحتی این کار را انجام می‌دهد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به رقبای خودرویی ایران در بازار عراق، افزود: رقیب اصلی ما در تمامی حوزه‌ها در بازار عراق ابتدا چین و پس از آن ترکیه است. به تازگی نیز صحبت‌هایی از حضور عربستان نیز به گوش می‌رسد. فراموش نکنیم به هر میزان فضای عراق امن‌تر شود کشور‌هایی مثل کره و ایتالیا نیز وارد این بازار می‌شوند، زیرا بازار عراق بازار بزرگی است. در نتیجه امروز بهترین زمان برای حضور ایران در بازار عراق است و نباید چنین فرصتی را از دست داد.

 

منبع: صنعت کار

عناوین برگزیده