تاریخ: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۰
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۲۲۰۰۱۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

علت گرانی سیمان از نگاه معاون بورس کالا

‌می‌متالز - معاون نظارت بر بورس کالا، گرانی اخیر سیمان را ناشی از کاهش عرضه اعلام کرد و گفت: در بازار آزاد هر کیسه ۵۰ کیلویی بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

به گزارش می‌متالز، جواد جهرمی درباره افزایش قیمت سیمان به دلیل کاهش عرضه در بورس گفت: قیمت سیمان در بورس کالا برای کیسه‌های ۵۰ کیلویی حدود ۳۰ هزار تومان است، اما در بازار بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. در صورت عرضه شدن در بورس، افزایش قیمت به تولیدکننده می‌رسد، اما در شرایط کنونی به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

وی افزود: در پی قطعی برق کارخانه‌ها و کاهش تولید، عرضه سیمان از هفته‌ای ۶۴۵ به ۲۲۰ هزار تن رسید که باعث کمبود کالا شد. طی دو هفته گذشته به دلیل قطعی برق صنایع، عرضه شمش فولادی در بورس کالا انجام نشد. امید است در هفته‌های آینده با ثبات جریان برق در کارخانه، عرضه شمش در بورس از سر گرفته شود.

جهرمی گفت: فولاد مبارکه ماهانه ۲۵۰ هزار تن ورق گرم و هفته‌ای ۱۰۰ هزار تن شمش فولاد در بورس کالا عرضه می‌کند، اما اکنون به ۱۰ هزار تن کاهش یافته است. در نتیجه معاملات آن تأیید نشد. وقتی عرضه شمش کم شود، کشف قیمت مناسب صورت نمی‌گیرد. در سه ماه اول سال گذشته، ۶۸۵ هزار تن شمش بلوم در بورس کالا عرضه شد که در بهار سال جاری به یک میلیون تن رسید.

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده