تاریخ: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۴۳۹
کد خبر: ۲۲۰۶۴۲
سرویس خبر : زمین شناسی
معاون وزیر صمت تاکید کرد:

ارسال پرونده طبس به عنوان دومین ژئوپارک ایران به کمیسیون بین‌المللی ژئوپارک‌های یونسکو

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت در آیین رونمایی از مستند زمین‌شناسی رخساره زمین با عنوان قشم، جزیره پدیده‌ها بر انجام کار گروهی برای شناسایی پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی ایران تاکید کرد و از ارسال پرونده طبس به عنوان دومین ژئوپارک ایران به کمیسیون بین‌المللی ژئوپارک‌های یونسکو خبر داد.

به گزارش می‌متالز، این فیلم مستند به عنوان یکی از قسمت‌های مجموعه «رخساره زمین» (غار نمکدان) با هدف ترویج گنجینه‌ها و پدیده‌های ژئوتوریسم ایران از طریق معرفی و شناساندن جاذبه‌های زمین‌شناختی کشور و دستیابی به اشتغال پایدار با بکارگیری فناوری‌های نوین در ایجاد زیرساخت‌های لازم در این حوزه به همت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دفتر طرح توسعه نوآوری و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی تولید شده است.
معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در این مراسم ضمن تقدیر از تهیه این مستند ارزشمند گفت: در کشورمان پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی گسترده‌ای داریم که انجام کار گروهی برای این امر ضروری است.
علیرضا شهیدی، با بیان اینکه بار‌ها گفته شده ایران بهشت زمین‌شناسان است است، افزود: در همه جای ایران از جمله شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شاهد پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی هستیم که هر کدام علاقه‌مندان خاص خود را دارد.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور که تهیه نقشه زمین‌شناسی نیمه شرقی جزیره قشم را بر عهده داشته است؛ تصریح کرد: زمانی که در این جزیره برای انجام مطالعات زمین‌شناسی حضور داشتم می‌بایستی به همه بخش‌های منطقه را مشاهده می‌کردم که با دیدن این مستند ارزشمند مناطقی را که بازدید نکرده بودم را دیدم.
وی از وجود سازند آغاجاری در قشم به عنوان شانسی برای این جزیره یاد کرد و گفت: این سازند رخنمون بسیار وسیعی دارد و می‌توان گفت ۹۰ درصد رخنمون جزیره قشم را سازند آغاجاری تشکیل می‌دهد.
شهیدی با بیان این‌که به واسطه ماهیت جنس تشکیل‌دهنده عناصر آن تحت‌تاثیر فرسایش بادی اشکال بسیار زیبایی به وجود آمده، خاطرنشان کرد: همانطور که در مستند نیز قابل مشاهده بود چینه‌بندی‌های متقاطع بسیار زیبایی در این سازند مشاهده می‌شود و در بسیاری از قسمت‌ها نیز تا چند ده متر می‌توان تجمع صدف‌ها را مشاهده کرد که بسیار زیبا است.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که جزیره قشم از ۳ سازند تشکیل شده، افزود: میدان گازی گورزین در سازند ویشان در قسمت مرکزی جزیره قشم واقع شده که از آن گاز استخراج می‌شود و از لحاظ اقتصادی برای منطقه بسیار تاثیرگذار است.
وی افزود: به عنوان یک زمین‌شناس این قول را می‌دهد که برای پیشبرد اهداف این بخش و شناسایی و مناطق دارای پتانسیل در زمین‌شناسی ایران همکاری کند.
معاون وزیر صمت با بیان این‌که ژئوپارک قشم اولین بار توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به یونسکو معرفی شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه پرونده دومین ژئوپارک ایران تحت عنوان ژئوپارک طبس به یونسکو ارسال شده که امید است به زودی در کمیسیون بین‌المللی ژئوپارک‌های یونسکو مورد بررسی قرار گیرد و به ثبت برسد.
شهیدی تصریح کرد: در ایران پتانسیل معرفی پارک‌های گسترده‌ای وجود دارد که دستیابی به اهداف این بخش توجه بیشتر کارشناسان و زمین‌شناسان و متولیان این امر در حوزه‌های متولیان فرهنگی و توریسم کشور را طلب می‌کند تا این پدیده‌ها هم به جامعه ایران و هم جوامع بین‌المللی برای جذب توریست معرفی شود.
گفتنی است چهارمین نشست خبری و آیین رونمایی از مستند زمین‌شناسی رخساره زمین با عنوان قشم، جزیره پدیده‌ها با حضور معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و مدیر طرح توسعه نوآوری و فناوری زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و پژوهشی ریاست‌جمهور پیش‌ازظهر امروز در تالار شیخ بهایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده