تاریخ: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۶۸۳۹۵
سرویس خبر : زمین شناسی
از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور صورت می‌گیرد:

برنامه ‎ریزی انجام مطالعات تفصیلی در ۳۰ منطقه دارای پتانسیل ژئوپارک در کشور به عنوان رویکردی نوین در آمایش سرزمین

‌می‌متالز - برنامه‎ ریزی جهت انجام مطالعات تفصیلی در ۳۰ منطقه دارای پتانسیل ژئوپارک در کشور به عنوان رویکردی نوین در آمایش سرزمین کشور در سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حال انجام است.

به گزارش می‌متالز، دکتر نازنین بدری مدیر پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: از نخستین مطالعات فنی و علمی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور درباره ژئوپارک‌ها در جزیره قشم بوده که هم اکنون در فهرست ژئوپارک‌های جهانی یونسکو قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دو منطقه طبس و ارس نیز فعالیت‌های راه‌اندازی ژئوپارک و انجام مطالعات تخصصی زمین‌شناختی و نظارت فنی بر این مطالعات در حال انجام است که پتانسیل‌یابی و معرفی اولیه آن‌ها در فهرست ۳۰ منطقه اولویت‌دار در کشور توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور صورت گرفته است.

به گفته این کارشناس زمین‎شناسی؛ علاوه بر معرفی و شناسایی ژئوسایت‌ها و میراث زمین‌شناختی از سایر الزامات فرایند تاسیس ژئوپارک، انجام برنامه‌های مدیریتی، امور حفاظتی، تفسیر، برنامه‌های توسعه گردشگری و آموزش جامعه محلی، مدارس است که پس از انجام این امور توسط دست اندرکاران ژئوپارک و مسئولان ذیربط، پرونده این دو منطقه به یونسکو ارسال شده است.

مدیر پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: برای اینکه یک منطقه به عنوان نامزد ژئوپارک مطرح شود بر اساس ضوابط یونسکو در مرحله نخست، باید از لحاظ جاذبه‌ها، پدیده‌ها و سایت‌های زمین‌شناختی غنی باشد.

بدری افزود: ضمن اینکه تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم نیز در این معرفی بسیار مهم است و باید در آ‌ن منطقه برنامه‌های مدیریتی، فعالیت‌های تفسیری، آموزشی و حفاظتی و برنامه‌های توسعه اقتصادی جامعه محلی لحاظ شود، زیرا یکی از مهمترین اهداف ژئوپارک، غنی شدن و منتفع شدن جامعه محلی و اشتغالزایی در محدوده ژئوپارک است.

وی تصریح کرد: ژئوپارک‌ها، پیش از مطرح شدن در سطح ملی و بین‌المللی بایستی الزامات یونسکو را در حوزه‌های حفاظتی، آموزشی همچنین توانمندسازی و توسعه اقتصادی جامعه محلی به انجام رسانند.

مدیر پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان این‌که این سازمان برای نخستین بار از ژئوپارک‌ها به عنوان یکی از رویکرد‌های نوین آمایش سرزمین در کشور نام برده، افزود: راه‌اندازی ژئوپارک در مناطق مستعد به ویژه در روستاها، مناطق کم برخوردار و کم بهره از منابع نفتی، معدنی در صورت عملکرد صحیح و موفق می‌تواند یکی از مناسب‌ترین راهکار‌های موفق در توانمندسازی جامعه محلی از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی باشد.

شایان ذکر است؛ ئوپارک‌ها، محدوده‌های جغرافیایی هستند که در آن محدودها، سایت‌ها و پدیده‌های کم‌نظیر و بی‌نظیر زمین‌شناختی دارای ارزش علمی و آموزشی در کنار سایر جاذبه‌ها علمی، فرهنگی تاریخی، طبیعی و بویژه جامعه محلی قرار دارد که سه هدف آموزش، حفاظت و توسعه اقتصادی جامعه محلی را دنبال می‌کند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده