تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۲۱۰۸۶
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تعریف متفاوت واسطه‌ها از «فروشنده ملک»

‌می‌متالز - با وجود اینکه تعداد فایل‌های فروش در بازار معاملات مسکن بسیار بیشتر از نیاز بالفعل بازار (تعداد خریداران در حال جست‌وجو) است، اما واسطه‌های ملکی معتقدند فروشنده‌های حاضر در بازار را باید به دو دسته تقسیم کرد؛ یک دسته فروشنده «واقعی» هستند و دسته دیگر کسانی هستند که با وجود فایل کردن ملک خود در بازار، اصراری به فروش زودهنگام ندارند.

به گزارش می‌متالز، یک گروه از فروشنده‌هایی که اکنون در بازار مسکن حضور دارند، قیمت‌های پیشنهادی خود را طوری اعلام کرده‌اند که با استقبال متقاضیان خرید روبه‌رو نمی‌شود. البته این به معنای افزایش قیمت‌های پیشنهادی فروش نسبت به یکی، دو ماه اخیر نیست، اما با وجود ثبات نسبی قیمت، خریدارانی که در بازار در حال جست‌وجو هستند، بودجه محدودی دارند که تناسبی با قیمت‌های فعلی ندارد. برخی از خریداران نیز از جنس سرمایه‌گذارانی هستند که فرصت رکودی فعلی را مغتنم دانسته و به بازار آمده‌اند تا به قول واسطه‌ها، اصطلاحا «مفت» بخرند. آن‌ها در جست‌وجوی ملک ارزنده با حداقل قیمت هستند و به همین خاطر قیمت خودشان را اعلام می‌کنند که فاصله نسبتا زیادی با قیمت اعلامی فروشنده دارد؛ بنابراین برقراری ارتباط موثر بین خریدار و فروشنده مسکن در بازار فعلی که منجر به انعقاد قرارداد شود، با توجه به اختلاف نظر درباره سطح قیمت، بسیار نادر است و این موضوع سبب شده میل به فروش ملک عملا منجر به خروج بازار از رکود نشود.

واسطه‌های ملکی می‌گویند فروشنده‌های حاضر در بازار پرتعداد هستند، اما برخی از آن‌ها «فروشنده واقعی» نیستند. از نگاه آن‌ها فروشنده واقعی کسی است که قیمت مناسب برای به فروش رفتن ملک خود را از فعالان بازار ملک جویا شود و در قیمت‌گذاری نظر واسطه‌ها را لحاظ کند. اما یک گروه از فروشنده‌های فعلی بازار مسکن هنوز به این مرحله نرسیده‌اند و روی قیمت‌های اعلامی خود مصر هستند. به این ترتیب زمانی که مقاومت قیمتی آن‌ها بشکند و حباب قیمت قدری تخلیه شود، می‌توان امیدوار بود رفته‌رفته بر تعداد معاملات افزوده و بازار مسکن به تدریج از رکود خارج شود؛ هرچند خروج کامل از رکود علاوه بر افزایش عرضه با قیمت معقول، به تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن نیز بستگی دارد.

واسطه‌های ملکی در عین حال می‌گویند طی روز‌های اخیر بر تعداد فروشنده‌های واقعی بازار ملک افزوده شده، اما این افزایش به حدی نیست که بتواند تعداد معاملات را اصطلاحا «تکان» دهد و آمار را به شکل مشهود بهبود ببخشد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده