به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی گفت: در حال حاضر جمعیتی بیش از ۱۵ میلیون نفر در تهران و پیرامون آن سکونت دارند؛ تهران همچنان مرکز اصلی ارتزاق مردم ساکن چه در شهر تهران و چه در شهرهای پیرامونی آن است و به همین دلیل روزانه میلیونها رفت و آمد به این شهر انجام میشود.
وی افزود: اینکه ما فکر کنیم این رفت و آمدها میتواند با خودرو و از طریق جاده صورت بگیرد اشتباه است چراکه مشکلاتی از قبیل اتلاف سوخت، زمان و کاهش ایمنی را به دنبال دارد.
آخوندی گفت: شهرسازی ریلپایه مبنای حمل ونقلی خود را به جای خودرو و جاده بر ریل قرار داده است. این نکته مهمی است که ریل در این اندیشه تنها یک خط راهآهن نیست بلکه بیانگر تغییر الگوی زندگی و سرمایهگذاری بوده و باعث ارتقای کیفیت زندگی مردم میشود. وی با تاکید براینکه انتقال هر یک نفر از جاده به ریل باعث صرفهجویی دوسوم هزینهها در مصرف سوخت میشود، گفت: با توسعه حمل ونقل ریلی علاوه بر مصرف سوخت در زمان نیز صرفهجویی میشود.
آخوندی همچنین افزود: احداث ایستگاههای جدید در مسیرهای ریلی میتواند باعث تغییر الگوهای توسعهای نیز باشد، چرا که در برنامهریزیهای انجام شده در نظر داریم پیرامون این ایستگاهها را نیز توسعه داده و به الگوهای آموزشی، گردشگری و... جدیدی فکر کنیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمامی تاکید ما از روز نخست برای تشکیل شرکت قطارهای حومهای وجود دغدغه خاطر برای انتقال هرچه سریعتر مردم از حومه به مرکز بوده است، گفت: در حال حاضر روزانه نزدیک به ۴۰ هزار خودرو در محور تهران-قم و همچنین ۱۰۰ هزار خودرو در محور تهران-کرج در حال تردد هستند که باید از جاده به ریل منتقل شوند. بدون شک این اقدام با شعار عملیاتی نشده و کار بسیار پیچیدهای است.