تاریخ: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۰۷
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۲۲۱۱۰۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

آخرین وضعیت ۴ خودرو‌ساز بزرگ ایران/ خودروسازان برای فروش با مشکل مواجه شدند

‌می‌متالز - تازه‌ترین آمار‌ها از میزان تولید خودرو در ایران نشان می‌دهد به غیر از ایران‌خودرو میزان تولید خودرو در ۳ کارخانه بزرگ خودرو‌سازی ایران یعنی سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد در ۴‌ماه اول امسال در مقایسه با پارسال کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، هرچند تولید ایران‌خودرو در ۴‌ماه گذشته افزایش یافته، اما ۳ شرکت سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد با کاهش تولید مواجه بوده‌اند.

آمار‌ها نشان می‌دهد در ۴‌ماه امسال میزان تولید خودرو در ۳ کارخانه خودرو‌سازی کاهش یافته و فقط ایران‌خودرو توانسته ظرفیت تولیدش را ۹.۶ درصد افزایش دهد. خودروسازان در این دوره توانسته‌اند با فروش ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد ناخالص به‌دست آورند که ۱۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از پارسال است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۷ به‌دنبال اعمال دور جدید تحریم‌ها علیه ایران به‌دلیل محدودیت‌هایی که در تامین ارز و همینطور واردات قطعات خودرو برای ایران به‌وجود آمد، شرکت‌های خودرو‌ساز با کاهش تولید مواجه شدند، اما به‌دنبال رشد قیمت خودرو دولت که سهامدار اصلی خودروسازان است تلاش کرد از طریق داخلی‌سازی برخی قطعات حجم تولید را افزایش دهد. این روند که از سال گذشته آغاز شد موجب شد سطح تولید شرکت‌های خودرو دوباره افزایش یابد. به باور اقتصاددانان یکی از علل افزایش قیمت خودرو ظرف چند سال گذشته کاهش سطح تولید بوده است.

برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد میزان تقاضا برای خرید خودرو در ایران بین یک تا ۱.۵ میلیون دستگاه است و با کاهش سطح تولید، قیمت خودرو پتانسیل رشد پیدا می‌کند. با این حال میزان تقاضای داخلی خودرو به سطح اقتصادی کشور و قدرت خرید خانوار‌ها بستگی زیادی دارد. حسن کریمی‌سنجری، کارشناس بازار خودرو در این‌باره معتقد است: تقاضای خودرو در ایران در بهترین حالت یک‌میلیون‌و۴۰۰ هزار دستگاه در سال است. چنان‌که در سال ۱۳۹۶ یک‌میلیون‌و۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در داخل تولید شد و خودروسازان برای فروش این تعداد خودرو با مشکل مواجه شدند، زیرا بازار کشش فروش این تعداد خودرو را نداشت.

کاهش سطح تولید

تازه‌ترین آمار‌ها از میزان تولید خودرو در ایران نشان می‌دهد به غیر از ایران‌خودرو میزان تولید خودرو در ۳ کارخانه بزرگ خودرو‌سازی ایران یعنی سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد در ۴‌ماه اول امسال در مقایسه با پارسال کاهش یافته است. در ۴‌ماه اول امسال ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی جدید تولید شده که نسبت به پارسال ۰.۶ درصد رشد نشان می‌دهد. با این حال بخش عمده این رشد ناشی از افزایش ۹.۶ درصدی تولید در ایران‌خودرو بوده، زیرا میزان تولید در بقیه کارخانه‌ها کاهش یافته است. سال گذشته ایران‌خودرو در طول ۴‌ماه ۱۳۲ هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود که این میزان امسال به ۱۴۵ هزار دستگاه رسیده، اما با وجود رشد تولید در ایران‌خودرو سطح تولید سایپا با ۷.۳ درصد کاهش مواجه شده و به ۱۰۹ هزار دستگاه رسیده است.

همین شرایط در پارس‌خودرو و زامیاد نیز حاکم بوده و سطح تولید این دو شرکت نیز در ۴‌ماه امسال به‌ترتیب ۵.۶ و ۲.۵ درصد کاهش یافته است. به‌نظر می‌رسد بخشی از دلایل کاهش سطح تولید شرکت‌های خودرو‌سازی کاهش سطح تقاضا برای خرید خودرو به‌دلیل رشد شدید قیمت‌هاست. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد معاملات خودرو‌های دست‌دوم به‌دلیل مشکلات مالی مردم افزایش یافته و توانایی اقتصادی جامعه برای خرید خودروی صفر‌کیلومتر به‌شدت کاهش یافته است.



رشد ۹۰ درصدی درآمد خودروسازان

آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود کاهش تیراژ تولید خودرو، درآمد اسمی شرکت‌های خودرو‌سازی تا ۹۰ درصد رشد کرده، زیرا قیمت خودرو با رشد مواجه شده است. با این حال به‌دلیل زیان سنگین ۸۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های خودرو‌ساز این افزایش درآمد نمی‌تواند به حل مشکلات مالی خودروسازان منجر شود.

آمار‌ها نشان می‌دهد در ۴‌ماه امسال شرکت‌های خودرو‌ساز ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد ناخالص به‌دست آورده‌اند. در این دوره بیشترین رشد درآمد مربوط به پارس‌خودرو و سپس سایپا بوده. این دو شرکت با وجود آنکه میزان تولیداتشان در ۴‌ماه امسال کاهش یافته، اما سطح درآمدشان به‌ترتیب ۲۶۴ و ۱۹۴ درصد رشد کرده است. در همین مدت درآمد ایران‌خودرو هم ۵۳.۵ درصد رشد کرده، اما زامیاد با کاهش ۳۰ درصدی درآمدهایش مواجه شده است. فروش سایپا با وجود کاهش ۷.۳ درصدی تولیدش ۷ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان بیشتر از پارسال بوده است. درحالی‌که میزان جمع کل درآمد حاصل از فروش ایران‌خودرو ۶۱۰۰ میلیارد تومان بوده. به‌نظر می‌رسد سایپا محصولاتش را با افزایش قیمت بیشتری در بازار می‌فروشد.

آخرین وضعیت ۴ خودرو‌ساز بزرگ ایران/ خودروسازان برای فروش با مشکل مواجه شدند

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده