تاریخ: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۲۱۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اولویت‌های توسعه در « ومعادن »

می متالز - سرمایه‌گذاری معادن و فلزات از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های معدنی کشور است که توسعه پرتفوی محصول‌ها و سرمایه‌گذاری در طرح‌های زیربنایی مثل اکتشاف، انرژی و حمل و نقل را در برنامه توسعه خود دارد.
اولویت‌های توسعه در « ومعادن »

به گزارش می متالز، عزیزاله عصاری - مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات - با اشاره به برنامه‌های شرکت درباره ساخت اسکله در بندر شهید رجایی گفت: با توجه به اینکه در موضوع‌های حمل‌ونقل و بنادر مشکلات زیادی داریم، اگر بخواهیم به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد برسیم، به‌ طورقطع زیرساخت‌های موجود جوابگو نخواهند بود. برهمین اساس برای انجام این کار، مجموعه‌ای را تشکیل داده‌ایم در آینده اسکله‌ای تخصصی در بندر شهید رجایی برای صادرات و واردات سنگ‌آهن و فولاد راه‌اندازی شود.

مجموعه در همین راستا شرکتی را با حضور سهامدارانی همانند گل گهر، چادرملو، معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری امید و کشتیرانی تاسیس کرده و قراردادی نیز با سازمان بنادر بستیم و بررسی‌های لازم انجام شد. وی با اشاره اینکه در حال حاضر زمین ۱۸۰ هکتاری را در اختیار گرفتیم، گفت: به‌رغم اینکه مراحل تصویب این کار خیلی طولانی بود اما اکنون به مرحله امضا رسیده و پس‌ ازاین به دنبال سرمایه‌گذاری می‌رویم که البته اجرای این طرح نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد. قبل از بحث تحریم‌ها مذاکراتی با فاینانسورهای خارجی داشتیم که الان متوقف شده، بنابراین اگر بخواهیم طرح توسعه را شروع کنیم باید با سرمایه‌گذاری خودمان شروع کنیم.

براساس برنامه‌ای که داشتیم قرار بود فاینانسورها سرمایه‌گذاری کنند و از محل خروجی از آن‌ها ارز دریافت کنیم یعنی شرکت‌ها قرار بود دستمزدها را به ما ارزی بدهند که ما هم از همان طریق بدهی و سود را تسویه کرده و می‌توانستیم از این طریق بحث تبدیل ارزها را «هج» (پوشش ریسک) کنیم. حداکثر ظرفیتی که الان کشتی‌ها پهلو می‌گیرند حدود ۷۵ هزار تن است که ما می‌خواهیم این ظرفیت را به دو برابر برسانیم؛ یعنی به دنبال اسکله‌ای هستیم که کشتی ۱۵۰ هزار تنی بتواند در آن پهلو بگیرد. به گفته وی ظرفیت کشتی‌ها نقش بزرگی روی قیمت تمام‌شده دارد یعنی هر چه ظرفیت بالاتر باشد قیمت تمام‌شده برای انتقال کاهش می‌یابد.

استرالیا اکنون برای حمل سنگ‌آهنی که به چین می‌فرستد 5.5 دلار برای هر تن می‌پردازد ولی ما که در همان چین بار را تخلیه می‌کنیم حداقل ۱۳ دلار به‌عنوان هزینه حمل می‌پردازد. بنابراین در آینده نمی‌توان با شرایط فعلی رقابت مناسبی داشت زیرا اکنون هم ۸ دلار عقب هستیم بنابراین باید برنامه‌های جدی داشته باشیم.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری معادن و فلزات درباره برنامه‌های شرکت در بخش اکتشاف نیز گفت: حلقه مفقوده معادن، اکتشاف است، بنابراین در اکتشاف کار بزرگی از طریق تشکیل یک کنسرسیوم برای نخستین بار انجام دادیم که این کنسرسیوم با حضور ۱۲ شرکت معدنی و فولادی و با محوریت «ومعادن» تشکیل شد.

عناوین برگزیده