تاریخ: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۶
بازدید: ۶۵۵
کد خبر: ۲۲۱۸۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

امروز در بازار بورس چه گذشت؟ / پیش بینی یک کارشناس از وضعیت معاملات در هفته جاری

‌می‌متالز - شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز ۱۶ مرداد با افزایش ۱۷۱۸ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۵۸ واحدی قرار گرفت.

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بازار بورس با ادامه روند رو به رشد از هفته گذشته، در پایان معاملات امروز ۱۶ مردادماه با افزایش ۱۷۱۸ واحدی (۰.۱۲ درصدی) به رقم یک میلیون و ۴۰۷ هزار واحدی رسید.

آخرین وضعیت شاخص‌های بازار بورس

امروز تنها شاخص قرمز بازار بورس شاخص اول آن بود و دیگر شاخص‌های این بازار از جمله شاخص کل (هم‌وزن) با رشد ۰.۲۵ درصدی، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با رشد ۰.۱۲ درصدی، شاخص قیمت (هم‌وزن) با رشد ۰.۲۵ درصدی، شاخص آزاد شناور ۰.۲۶ درصدی و شاخص بازار دوم با رشد ۰.۴۶ درصدی همراه بودند.

امروز در بازار بورس چه گذشت؟ / پیش بینی یک کارشناس از وضعیت معاملات در هفته جاری

اسامی نماد‌های شاخص‌ساز

«فارس»، «ومبلت» و «وتجارت» از جمله نماد‌های شاخص‌ساز با تاثیر مثبت و «پارسان»، «فخوز»، «فمیلی» و «میدکو» از جمله نماد‌های شاخص‌ساز با تاثیر منفی در بازار بورس بودند.

رشد ۴۷ واحدی شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرابورس نیز در پایان معاملات امروز با رشد ۴۷ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۲۴۰ واحد رسید.

بیشترین تاثیر مثبت روی شاخص کل فرابورس امروز از آن نماد‌های «کگهر»، «مارون» و «فرابورس» بود.


پیش بینی معاملات بازار بورس در روز‌های آینده


فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار بورس امروز ۱۶ مردادماه عنوان کرد: هفته گذشته به ویژه روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۲ و ۱۳ مردادماه بنا بر هر دلیلی از جمله مسائل روانی و مراسم تحلیف و تنفیذ بازار بیش از اندازه رشد کرد. به همین دلیل تا پایان تیرماه که بازدهی شاخص کل ما صفر بود ناگهان ظرف ۱۰ روز کاری در مردادماه به ۷.۵ تا ۸ درصد بازدهی رسید آن هم ماحصل سه روز کاری بود.

آقابزرگی ادامه داد: قرار نیست مانند سال گذشته به صورت پیاپی که تا این مقطع چندصد درصد بازدهی داشتیم، امسال هم شاهد چنین رویه‌ای باشیم در حقیقت امسال سالی نیست که با یک بازدهی فزاینده و رشد مواجه بشویم چراکه در ۲ سال پیاپی یعنی سال‌های ۹۸ و ۹۹ با بازدهی ۱۸۷ درصد و ۱۵۵ درصد حکم بر این می‌کند که امسال، سالی باثبات و کم بازدهی در پیش داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هرچند متاسفانه به واسطه کسری بودجه که می‌تواند مبنای اصولی برای محاسبه نرخ تورم ۱۴۰۰ قرار بگیرد، قاعدتا به میزان نرخ تورم برای سال ۱۴۰۰ بین ۴۰ تا ۵۰ درصد این بازدهی را می‌توانیم محاسبه کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه هفته پیش رو را هفته باثباتی برای بازار بورس پیش‌بینی می‌کند، اظهار کرد: پیش‌بینی من این است که تزلزل و عدم ثبات در نرخ ارز به همراه ابهامات موجود در تداوم سیاست‌های پولی دولت به ویژه در حوزه بازار سرمایه از طریق انتشار اوراق برای کسری بودجه و در نهایت عدم معرفی تیم دولت سیزدهم در کنار بحث تکنیکال که حکم می‌کند امسال باید باثبات باشد، هفته جاری هفته باثباتی خواهد بود و انتظار رشد شارپی نداریم.

آقابزرگی افزود: هرچند ممکن است شاخص مانند امروز کمی مثبت باشد، اما ابتدا تا انتهای هفته مسلما به صورت متوالی مثبت خواهد بود حتی برای ماه آینده این پیش‌بینی وجود دارد، اما رشد قابل توجه نیست چراکه اشخاص و فعالان بازار از فرصت‌های به وجود آمده، استفاده خواهند کرد.

وی درباره گروه‌های پُراستقبال در روز‌های آینده گفت: برخلاف شکل ظاهری در روز‌های گذشته که هر از گاهی منابع و نقدینگی از خودرو و گروه‌های بانکی مورد توجه بوده‌اند، اما شرکت‌های خودرویی و بانکی همچنان مانند یک دهه گذشته زیان‌ده هستند به عنوان مثال صنعت خودرو با ۸۵ هزار میلیارد تومان زیان انباشته هنوز دست به گریبان است و به نظر من راه برون‌رفت از زیان در حال حاضر وجود ندارد، چون بازار کشش ندارد که بخواهند محصولات را با افزایش نرخ بیش از اندازه بفروشند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بنابراین شرکت‌های پایدار و باثباتی که ناشی از مزیت‌های نسبی و رقابتی ایران که در حوزه نفت و فرآورده‌های نفتی فعالیت می‌کنند و همین طور گروه‌هایی مانند پتروشیمی، کانی، فولاد و پالایشگاهی که در کشور موجود است، از نظر من صنایع پیش‌رو خواهند بود البته نه صرفا به دلیل بازدهی بلکه با توجه به ریسک سرمایه‌گذاری سود خواهند داشت و سودشان با نوسان کمی کاهش یا افزایش پیدا می‌کند که این موضوع درجه ریسک و نقدشوندگی صنایع را نیز نشان می‌دهد بنابراین امسال همه با محوریت این شرکت‌ها در صورتی که در پرتفوی خود داشته باشند می‌توانند بازدهی مناسب‌تر و ریسک کمتری را در بازار به ثبت برسانند.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

عناوین برگزیده