تاریخ: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۱
بازدید: ۲۹۰
کد خبر: ۲۲۲۰۸۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برنامه توانیر در کنترل عرضه و تقاضای برق از طریق بورس انرژی

‌می‌متالز - مدیرعامل توانیر با بیان اینکه توانیر تلاش کرده از طریق عرضه و تقاضای برق در حوزه مشترکین بزرگ کنترل مصرف را به دست بگیرد گفت: سیاست عرضه و تقاضا را ابتدا از طریق بورس و دوم با طرح جدید احداث نیروگاه توسط خود صنایع انرژی بر کنترل می‌کنیم. وی اظهار داشت: صنایع می‌توانند اولا برق مورد نیاز خود را با قیمت مناسبی از بورس انرژی خریداری کنند و یا با احداث نیروگاه برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

به گزارش می‌متالز، محمد حسن متولی زاده مدیرعامل توانیر گفت: کشور ما همواره ارزان‌ترین برق را چه در مقطع فعلی و چه در طول تاریخ صنعت برق داشته و دارد و با وجود این قیمت ارزان نمی‌توان مصرف بهینه را هدایت کرد.

مدیرعامل توانیر در زمینه عرضه و تقاضای برق و نحوه قیمت گذاری برق در کشور از آن به عنوان عامل افزایش مصرف یاد کرد و افزود: صنایع متقاضی برق لزوما صنایع انرژی بر هستند و به دلیل دریافت برق ارزان انگیزه‌ای هم برای بهینه سازی مصرف ندارند و این بی انگیزه بودن مصرف برق را افزایش داده است البته این برق ارزان و افزایش مصرف در مصارف خانگی و ادارات هم وجود دارد؛ بنابراین با این نگرش مصرف که سالیان سال بوده ما نمی‌توانیم دراین مقطع زمانی آن را از بین ببریم.

متولی زاده ادامه داد: لذا ما سعی کردیم از طریق عرضه و تقاضای برق در حوزه مشترکین بزرگ کنترل مصرف را به دست بگیریم واین موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۰ هم برای صنایع انرژی بر آمده است و این قانون سبب شد تا صنایع انرژی بر انگیزه‌ای برای احداث نیروگاه پیدا کنند و خوشبختانه در حال حاضر مصوبه تولید ۱۰۵۰۰ مگاوات برق توسط برخی صنایع صادر شده و این می‌تواند حداقل مقدمه‌ای برای مدیریت و بهینه سازی مصرف به حساب آید.

به گفته متولی زاده با این اقدام بخش عمده‌ای از مشکلات برق برخی از صنایع انرژی برطرف می‌شود.

مدیرعامل توانیر در زمینه وضعیت و تعیین تکلیف خرید برق از طریق بورس نیز گفت: این عرضه و تقاضا از طریق بورس نیز قابل انجام است. به عبارتی سیاست عرضه و تقاضا را ابتدا از طریق بورس و دوم با طرح جدید احداث نیروگاه توسط خود صنایع انرژی بر کنترل می‌کنیم.

متولی زاده ادامه داد: بدین ترتیب صنایع می‌توانند اولا برق مورد نیاز خود را با قیمت مناسبی از بورس انرژی خریداری کنند و یا با احداث نیروگاه برق مورد نیاز خود را تامین کنند و اگر از این دو روش معاملات صورت نگیرد ما به عنوان تامین کننده برق صنایع، برق مورد نیاز آن‌ها را ارائه می‌دهیم.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده