تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۵۵
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۲۲۲۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر کالایی کارگزاری بانک آینده مطرح کرد؛

ضرورت فرهنگ‌سازی ابزارهای جدید در بورس کالا

می متالز - فرهنگ سازی مخاطبان در گروه کالاهای جدید اقدام مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت، چرا که عرضه کنندگان با انجام عرضه خود در بورس کالا تمایل به حضور در این بازار شفاف را نشان داده اند، بنابراین بهتر است در زمینه آشنایی خریداران طی سال جاری تلاش های بیشتری صورت گیرد.
ضرورت فرهنگ‌سازی ابزارهای جدید در بورس کالا

مدیرکالایی کارگزاری بانک آینده در مورد عملکرد بورس کالا در سال گذشته و فرهنگ‌سازی شناسایی ابزارهای جدید گفت: عملکرد بورس کالا را میتوان در چند بخش مورد بررسی قرار داد که مهمترین آن توسعه بازار فیزیکی بود، در این بخش با پذیرش محصولات جدید نسبت به توسعه بازار اقدام شده، اما تنها نکته ای که باید بیشتر به آن توجه کرد فرهنگ سازی مخاطبان در گروه کالاهای جدید است.
فرزاد هیبتی در ادامه به توسعه ابزار مشتقه اشاره کرد و اظهار داشت: در این بخش نیز تعداد ابزار مشتقه بر مبنای محصولات جدید عرضه گردیده که به دلیل اختلاف نرخهای سود این قبیل اوراق با نظام بانکی با استقبال خوبی مواجه گردیده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا تا کنون نقش خود را به خوبی ایفا کرده است، گفت: از عمده ترین وظایف بورس کالا ایجاد محیط و بستری امن جهت انجام معاملات است که با توسعه نرم افزارها و ایجاد ابزارهای مالی بروز و موفق به دستیابی به این مهم در سال اخیر شده است، اما هنوز تعدادی از افراد به استفاده این ابزار و سیستم ها آشنایی ندارند و بهتر است در این زمینه آموزش های بیشتری صورت بگیرد، البته اگر بخواهیم سامانه معاملاتی را با سایر بورس های ایران مقایسه کنیم به مراتب در شرایط بهتری قرار دارد.
مدیرکالایی کارگزاری بانک آینده افزود: برای اینکه قیمت گذاری شفاف و مناسب در کالاها صورت گیرد و رانت از میان برداشته شود نیاز به فراهم آوردن بسترهای قانونی است که خوشبختانه از زمان راه اندازی بورس کالا ، قوانین و دستور العملها به گونه ای بوده که بتوان بورس را به عنوان یک محل شفاف جهت معاملات شناخت، بنابراین بهتر است بورس کالا به همین مسیر ادامه دهد و نگذارد که با مداخلات برخی از نهادهای نظارتی خارج از ابزارهای بورس نظم این بازار مالی برهم ریزد.
هیبتی در پایان به الزامات قانونی و بسترهایی که برای رشد بورس کالا و برای ایفای نقش بهتر این بازار مالی در عرصه اقتصاد نیاز است، اشاره کرد و گفت:  مهمترین ابزاری که برای رشد بورس مورد نیاز است ایجاد تغییر در برخی امور به منظور جذابیت معاملات برای فعالان اعم از خریدار و فروشنده است، بنابراین برای آنکه بورس کالا بتواند بدون وجود محدودیت های اعمال شده به فعالیت خود ادامه دهد و شاهد رونق معاملات و وضعیت اقتصادی باشد باید مانند همیشه در حفظ الزمات قانونی کوشا باشد.

عناوین برگزیده