تاریخ: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۰:۱۵
بازدید: ۳۹۶
کد خبر: ۲۲۲۱۵۳
سرویس خبر : انرژی

کاتالیست‌های Promoted ZnO برای نخستین بار در کشور؛ پالایشگاه اصفهان

‌می‌متالز - توسعه دانش فنی کاتالیست‌های جدید در شرکت دانش بنیان خوارزمی، به یک رویه جاری بدل شده و خوارزمی در کنار تولید، بهینه سازی محصولات موجود و توسعه خطوط تولید، پروژه‌های متعددی را در جهت بومی سازی تولید در مقیاس صنعتی انواع جدیدی از کاتالیست در دستور کار خود دارد. مهمترین پارامتر تعیین کننده در اولویت اجرای چنین پروژه هایی، میزان استراتژیک بودن نیاز به این محصول جدید و تقاضای کارفرمایان صنعتی است.

به گزارش می‌متالز، مجتمع عظیم پالایشگاه اصفهان به عنوان یکی از مدرن‌ترین و کلیدی‌ترین پالایشگاه‌های کشور، که سابقه درخشانی در اعتماد به تولیدکنندگان داخلی و بهره گیری از دانش و توان تولید بومی دارد، علی رغم اینکه به دلیل اهمیت موضوع و عدم وجود تولید کننده داخلی، در پی تامین کاتالیست‌های Promoted ZnO مورد نیاز خود از تولید کنندگان خارجی بود، بازهم به تولیدکنندگان داخلی کاتالیست اعتماد نمود و شرکت گسترش فناوری خوارزمی موفق شد پروژه تولید و تحویل دهی این کاتالیست‌ها را اخذ نماید.

کاتالیست‌های Promoted ZnO که همزمان نقش کاتالیست و جاذب را ایفا می‌کنند، در راکتور سولفورزدایی (اکسید روی) قرار می‌گیرند و علاوه بر ایفای نقش جذب سولفید هیدروژن که جاذب‌های معمولی اکسید روی نیز چنین نقشی را ایفا می‌کنند، به دلیل وجود پروموتر، فرآیند هیدروژناسیون ترکیبات دیگر گوگردی جهت تبدیل آن‌ها به H۲S را نیز انجام می‌دهند. فرآیند پیچیده عملکرد این کاتالیست، نیازمند ظرافت‌های ویژه‌ای در روند تولید می‌باشد که خوارزمی با بهره گیری از دانش تیم خبره پژوهش و توسعه خود توانست محصولی با مشخصات مطلوب تولید نموده و از کلیه تست ها، با موفقیت عبور نماید.

این کاتالیست‌ها در حال حاضر برای نخستین بار در کشور، در مقیاس صنعتی در حال تولید هستند و در آینده نزدیک پس از تحویل دهی به پالایشگاه اصفهان، در موعد مقرر، بارگذاری شده و بار دیگر افتخاری بزرگ نصیب صنعت نوپای کاتالیست ایران خواهد شد که امروز در منطقه و جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

منبع: گسترش فناوری خوارزمی

عناوین برگزیده