تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۱:۱۹
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۳۱۶۴۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اقدام جالب و جدید نهاد‌های مالی بورس در مقابله با تصمیم عجیب "شپنا"!

‌می‌متالز - تعدادی از نهاد‌های مالی در اقدامی جالب و جدید به تصمیم عجیب پالایشگاه اصفهان و حضور در مزایده ۳۳.۴ درصد سهام نفت سپاهان، اعتراض کرده و هشدار دادند!

به گزارش می‌متالز، برای اولین بار تعدادی از نهاد‌های مالی فعال در بازار سرمایه در اقدامی جالب و جدید به تصمیم عجیب پالایشگاه اصفهان و حضور در مزایده ۳۳.۴ درصد سهام نفت سپاهان، اعتراض کرده و هشدار به شکایت دادند!

براساس این گزارش، این گروه شامل شرکت‌هایی از جمله مشاور سرمایه‌گذاری ترنج، صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یکم اکسیر فارابی، سبد گردان آگاه، سرمایه‌گذاری سبحان، صندوق سرمایه‌گذاری سهام اهرمی توان مفید و ... بودند که طی نامه‌ای به محسن قدیری مدیرعامل پالایشگاه اصفهان اعلام کردند: پیرو اخبار منتشره بین اهالی بازار سرمایه و تایید در بازدید اخیر جمعی از تحلیلگران از پالایشگاه به نظر می‌رسد پالایشگاه اصفهان در نظر دارد در مزایده خرید ۳۳.۴ درصد از سهام نفت سپاهان که توسط شرکت پتروشیمی تابان فردا عرضه می‌شود، حضور یابد.

بررسی آگهی واگذاری سهام نفت سپاهان نشان می‌دهد پتروشیمی تابان فردا قیمت پایه حضور در مزایده را حداقل ۱۲۶۰ تومان و ارزش کل ۲۳.۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده درحالی که قیمت هر سهم نفت سپاهان ۳۱ مرداد در محدوده ۴۶۰ تومان قرار داشت.

محاسبات ساده در این باب وجود دارد که هر ادعایی مبنی بر منصفانه بودن قیمت پایه معامله مورد بحث را به چالش می‌کشد. شرکت نفت سپاهان سال گذشته ۴.۱ هزار میلیارد تومان سود خالص ساخته و بر مبنای آخرین گزارش اجماع تحلیلگران برای سال جاری ۴.۹ هزار میلیارد تومان سود خالص خواهد ساخت.

در شرایطی که نسبت قیمت به درآمد صنعت روانکار بطور میانگین برای سود سال گذشته معادل ۶.۲ مرتبه و برای سود سال جاری معادل ۵.۸ مرتبه است، خرید "شسپا" توسط پالایشگاه اصفهان با نسبت قیمت به درآمد ۱۷ مرتبه برای سود ۱۴۰۱ و ۱۴ مرتبه برای سود سال جاری چه دلیل منطقی دارد؟

وقتی در بازار سرمایه اغلب بنگاه‌های بزرگ و سودآور حداکثر با نسبت‌های قیمت به درآمد حدود ۵ تا ۶ مرتبه معامله می‌شوند، نمی‌توان این ارزش گذاری را پذیرفت حتی اگر برای توجیه معامله گزارش ارزش گذاری درست شده باشد.

اینکه با سو استفاده از اصطلاحاتی نظیر ارزش بیشتر قیمت بلوکی سهام، ایجاد سینرژی در دو شرکت در صورت انجام معامله و استراتژیک بودن سرمایه‌گذاری، شرکتی را به چند برابر ارزش بازار معامله کرد، عملی مشخصاً خلاف منافع سهامداران انجام شده و این موضوع از نظر حقوقی قابل پیگیری است.

سهامداران اقلیت پالایشگاه اصفهان درخواست الزام تعهد جدی مدیران شرکت به اصل امانتداری و پاسداری از حقوق و منافع همه سهامداران بخصوص سهامداران خرد و اقلیت دارند و متعهد هستند در تمام مجامع و مراجع قانونی برای نیل به آن بطور شایسته و قاطعانه پیگیری کنند.

امید است مدیران شرکت منافع تک تک سهامداران خرد و غیر از آن را به نحو یکسان در نظر گرفته و با اجابت خواسته فوق، نشان دهند در خصوص نحوه مصرف اموال شرکت مصلحت شرکت و تمامی سهامداران را بر هر امر دیگری مقدم می‌دانند.

در غیر این صورت سهامداران خرد از تمامی ابزار‌های قانونی موجود از جمله طرح شکایت نزد سازمان بورس و سازمان بازرسی کل استمداد خواهند جست تا از وقوع تقصیر فاحش در اداره شرکت و هدررفت منابع مالی و منافع شرکت و خیل عظیم سهامداران خرد پالایشگاه اصفهان جلوگیری کنند.

اقدام جالب و جدید نهاد‌های مالی بورس در مقابله با تصمیم عجیب

منبع: بورس پرس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده