تاریخ: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۲۲۱۷۰
سرویس خبر : انرژی
مریل لینچ:

توافق اوپک پلاس سبب کمبود نفت در بازار‌های جهانی می‌شود

‌می‌متالز - تحلیلگران موسسه پژوهشی مریل لینچ معتقدند قرارداد ماه گذشته اوپک پلاس سبب کمبود عرضه نفت در بازار‌های جهانی می‌شود.

به گزارش می‌متالز، بیشتر کارشناسان بازار نفت بر این باورند که توافق ماه گذشته تولیدکنندگان عضو و غیرعضو سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) موسوم به ائتلاف اوپک پلاس به کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند.

قیمت‌های جهانی نفت خام با بهبود شرایط اقتصادی جهان پس از شیوع ویروس عالم‌گیر کووید-۱۹ (کرونا) به بالاترین حد خود در یک سال و نیم تا دو سال اخیر رسیده است.

تحلیلگران پژوهشی در موسسه مریل لینچ اعلام کردند: افزایش محدودیت تولید ازسوی تولیدکنندگان عضو اوپک پلاس در کوتاه‌مدت و میان‌مدت تأثیری مثبت بر قیمت نفت می‌گذارد، زیرا افزایش عرضه روزانه ۴۰۰ هزار بشکه برای هر ماه تا دسامبر ۲۰۲۲ می‌تواند در پایان سال ۲۰۲۱ میلادی بازار نفت را با کمبود عرضه نفت روبه‌رو کند.

این تحلیلگران معتقدند تغییر در سطح پایه تولید نفت به این معنا نیست که تولید نفت از ماه آوریل ۲۰۲۲ به‌سرعت یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد، بلکه بیشتر به معنای توزیع دوباره سهمیه‌ها در داخل ائتلاف اوپک پلاس است.

کارن کوستانانیان و اکاترینا اسمیک، تحلیلگران این موسسه گفتند: ممکن است سهمیه‌های تولید در حال تعدیل باشند، این در حالی است که تغییر در خط پایه تولید نشان‌دهنده تعهد کلی اعضای اصلی این ائتلاف است.

کشور‌های عضو اوپک پلاس در ماه ژوئیه خط پایه تولید نفت پنج کشور از جمله امارت متحده عربی را افزایش دادند و توافق کردند تا ماه سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی به کاهش روزانه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت پایان دهند.

در همین حال، تحلیلگران از شدت نگرانی‌ها نسبت به ایجاد نوسان در قیمت‌های نفت پس از تازه‌ترین توافق اوپک پلاس کاستند. دلیل نگرانی‌ها این بود که افزایش عرضه نفت به بازار در آینده و از همه مهمتر، افزایش در مجموع یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه به سطح خط پایه تولید روزانه نفت ازسوی اعضای منتخب و عرضه آن به بازار در سال ۲۰۲۲ میلادی سبب ایجاد نوسان در بازار می‌شود.

 

منبع: ایران پترونت

عناوین برگزیده