تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۲۲۲۷۷۳
سرویس خبر : انرژی
با گرانی نفت خاورمیانه؛

خریداران آسیایی نفت به سمت آمریکا متمایل شدند

‌می‌متالز - با وجود کندی رشد تقاضا برای سوخت به دلیل شیوع کرونای دلتا، پالایشگاه‌های آسیایی از شاخص نفت ارزانتر آمریکا در ماه گذشته بهره برده و نفت خام بیشتری از آمریکا برای سه ماهه چهارم خریداری کردند.

به گزارش می‌متالز، پالایشگاه‌ها در آسیا به دنبال نفت ارزانتر هستند به خصوص پس از این که شرکت آرامکوی سعودی هفته گذشته قیمت فروش رسمی نفت برای بارگیری در سپتامبر به مقصد آسیا را افزایش داد و قیمت نفت عربستان بالاترین نرخ پریمیوم را نسبت به قیمت‌های پایه از فوریه سال ۲۰۲۰ تاکنون پیدا کرد. از آنجا که سایر تولیدکنندگان بزرگ خاورمیانه‌ای از قیمت گذاری عربستان سعودی الگوبرداری می‌کنند، سایر صادرکنندگان نفت منطقه خلیج فارس هم قیمت هایشان را بالا بردند.

نشانه‌ها حاکی از آن است که بعضی از پالایشگاه‌های آسیایی حجم کمتری نفت از عربستان سعودی برای سپتامبر خریداری می‌کنند. چهار پالایشگر نفت به بلومبرگ گفت: بعضی از پالایشگاه‌های آسیایی مانند چینی‌ها حجم کمتر از حد معمولی نفت سعودی را خریداری می‌کنند و سایر خریداران آسیایی هم محدودیت‌هایی را برای مقابله با شیوع کرونای دلتا وضع کرده اند.

به گفته معامله گران، پالایشگاه‌ها به دنبال فرصت برای خرید نفت ارزانتر بوده اند که آمریکا با خوشحالی تامین می‌کند. تولیدکنندگان آمریکایی نفت مدیوم نفتشان را با قیمت پایین تری نسبت به ماه پیش فروختند و شرکت‌های نفتی روسی گرید نفتی اورال را با تخفیف عرضه می‌کنند.

اکنون که قیمت نفت آمریکا پایین‌تر از ماه گذشته است و نرخ پریمیوم بسیار کمتری نسبت به قیمت پایه نفت دوبی دارد، پالایشگاه‌های آسیایی حداقل هفت میلیون بشکه نفت آمریکا را خریداری کرده اند که در اکتبر و نوامبر به مقصد می‌رسد.

شرکت بهارات پترولیوم هند دو میلیون بشکه نفت وست تگزاس میدلند را خریداری کرده که اکتبر به مقصد می‌رسد. در شمال شرقی آسیا، دو پالایشگر پنج میلیون بشکه نفت مارس برای تحویل در نوامبر خریداری کرده اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال پالایشگاه‌های آسیایی پالایش نفت را به دلیل تجدید محدودیت‌های سفر کاهش داده اند. شرکت سینوپک نرخ پالایش را در بعضی از تاسیسات در پی محدودیت‌های جدید چین برای مقابله با شیوع کووید ۱۹، تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

منبع: کالاخبر

عناوین برگزیده