تاریخ: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۲۹
بازدید: ۲۴۴
کد خبر: ۲۳۴۸۳۴
سرویس خبر : انرژی

تولیدکنندگان نفت خاورمیانه برنده رقابت برای سهم بازار در آسیا

‌می‌متالز - سهم خاورمیانه در صادرات نفت به آسیا در ماه اکتبر برای اولین‌بار در سال جاری میلادی به بالاتر از ۶۰ درصد رسید که نتیجه قیمت پائین‌تر نفت آ‌نها در مقایسه با محموله‌های آفریقا، اروپا و آمریکا بوده است.

به گزارش می‌متالز، بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت خاورمیانه که اعضای اصلی اوپک هم هستند، از افزایش قیمت نفت خام سود می‌برند و در همین حین، سهم خود در آسیا، مهم‌ترین بازار دنیا را بدست می‌آورند.

سهم خاورمیانه در صادرات نفت به آسیا در ماه اکتبر برای اولین‌بار در سال جاری میلادی به بالاتر از ۶۰ درصد رسید. دراین‌بین، سهم اروپا و آمریکا در بازار آسیا به پایین‌ترین رقم در سال جاری سقوط کرده‌است.

دسترسی بیشتر نفت خام خاورمیانه به‌خاطر افزایش تولید ائتلاف اوپک پلاس دلیل اصلی رشد سهم بازار تولیدکنندگان حاشیه خلیج‌فارس در بازار نفت آسیا نبوده‌است. بلکه قیمت پائین‌تر نفت آ‌نها در مقایسه با محموله‌های آفریقا، اروپا و آمریکا، باعث بالا رفتن صادرات آن‌ها به آسیا شده‌است.

اختلاف قیمت نفت خاورمیانه نسبت‌به نفت خام برنت در هفته‌های اخیر به بالاترین رقم طی ۸ سال گذشته رسیده، بنابراین نفت این منطقه برای خریداران آسیایی ارزان‌تر از سایر مناطق است.

افزایش قیمت نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در هفته‌های اخیر محموله‌های نفتی اروپا، آفریقا و آمریکا را که بر اساس این دو شاخص نفتی قیمت‌گذاری می‌شوند گران‌تر از نفت خام خاورمیانه کرده‌است که قیمت آن بر اساس میانگین شاخص عمان/دوبی تعیین می‌شود.

اختلاف بین شاخص نفت خام برنت و نفت دوبی در این هفته به ۵.۲۴ دلار در هر بشکه رسید، یعنی بالاترین رقم از ۲۰۱۳. انتظار می‌رود این اختلاف قیمت همچنان از صادرات بیشتر نفت خاورمیانه به آسیا حمایت کند.

عربستان در ابتدای ماه اکتبر قیمت رسمی نفت خام سبک عرب را برای تحویل در ماه آینده ۰.۴۰ دلار در هر بشکه پایین آورد و به ۱.۳۰ دلار بالاتر از شاخص نفت عمان/دوبی رساند. این دومین ماه پیاپی بود که عربستان قیمت رسمی فروش نفت خود را پایین می‌آورد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده