تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۱۴
بازدید: ۴۳۵
کد خبر: ۲۲۳۱۶۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حاشیه‌های خاکستری تحریم در صنعت سیمان؛ موانع تولید پا برجاست

‌می‌متالز - ساخت نخستین کارخانه سیمان‌سفید شرق کشور مردادماه ۱۳۸۷ در شهرستان گناباد آغازشد و اکنون پس از گذشت ۱۳ سال هنوز با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش می‌متالز، هم‌زمان با زمین خوردن کلنگ عملیات اجرایی احداث کارخانه سیمان فجر گناباد بارقه‌ای از امید در دل اهالی این شهرستان پدیدار شد که بسیاری از صاحبان ثروت را می‌تواند در این شهرستان جذب و زمینه اشتغال را برای جوانان آن‌ها فراهم کند.

متأسفانه به درازا کشیدن این پروژه در طی سال‌های گذشته موجب اعتراضات بسیاری شد و با طولانی شدن دوره ساخت‌وساز و تغییر نرخ ارز و از طرفی تحریم‌های اعمال‌شده کار برای مسوولان سخت شد و لذا تأمین بودجه و هم‌چنین ماشین‌آلات به گره‌ای باز نشدنی تبدیل شد.

اگرچه بسیاری از واحد‌های سیمانی فعال نیز در خراسان رضوی دل‌خوشی از بازار نداشته و مشکلاتی هم، چون قیمت‌های دستوری، قطع برق، نبود مازوت و افزایش هزینه حمل‌ونقل و ده‌ها مشکل دیگر را سد راه تولید می‌دانند، اما کارخانه سیمان فجر گناباد علاوه بر مشکلات یادشده موانع دیگری را هم بر سر راه خود دارد.

مجتمع سیمان فجر گناباد قرار بود در چهار فاز وارد مدار تولید شود و در نخستین فاز با ظرفیت تولید روزانه ۷۰۰ تن سیمان‌سفید و در دومین فاز تولید سیمان نسوز با ظرفیت ۵۰۰ تن در روز به چرخه تولید برسد.

تولید سیمان‌های خاص صنعتی با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز و تولید سیمان خاکستری با ظرفیت ۳ هزار و ۵۰۰ تن در روز از طرح‌های فاز‌های سوم و چهارم پروژه سیمان فجر گناباد بود که عملاً طبق برنامه پیش نرفت.

البته مشکلات این صنعت تنها به برق و سوخت ختم نمی‌شود و لذا موانع اداری و هم‌چنین مشکلاتی دیگری مانند تغییر نرخ ارز و تحریم‌ها نیز سد راه تولید در این صنعت است که برای واکاوی این مشکلات با فرحناز اسدی مدیرعامل سیمان فجر گناباد به گفتگو نشستیم.

تولید چه محصولاتی را در برنامه دارید؟

سیمان فجر گناباد در حال حاضر به‌صورت پروژه‌ای در حال فعالیت است که در آینده نزدیک به تولید سیمان‌سفید آهک صنعتی و تولید کاغذ از کربنات کلسیم می‌انجامد.

سیمان‌سفیدی که در گناباد تولید خواهد شد آنالیز آن از استاندارد‌های بین‌المللی دو درصد مرغوب‌تر است و این باعث می‌شود با همه کشور‌ها قابل‌رقابت باشد.

با چه مشکلاتی در مسیر تولید دست‌وپنجه نرم می‌کنید و چرا روند راه اندازی کارخانه به طول انجامید؟

بیشترین مشکلی که بر سر راه ما وجود دارد از شروع تولید فروش و صادرات قوانین دست‌وپا گیر است.

موضوع رشد تورم، افزایش هزینه مواد اولیه تولید، نرخ دستمزد نیروی انسانی و غیره، موضوع‌های جدید بشمار نمی‌رود و سیمانی‌ها از سال گذشته تاکنون نسبت به افزایش هزینه تمام‌شده تولید خود و سخت‌تر شدن مسیر هشدار داده‌اند.

این وضعیت در سایه قیمت دستوری محصول در طول سال‌های متمادی ایجادشده و در چنین موقعیتی، نه‌فقط اقدام مثبتی برای بهبود شرایط تولید در صنعت سیمان اجرایی نمی‌شود، بلکه هرروز تصمیم‌های جدید به ادامه روند تولید این واحد‌ها ضربه‌های جبران‌ناپذیر وارد می‌کند.

بخشنامه‌های خلق‌الساعه بسان زنجیری به‌پای صادرات کشور محسوب می‌شود و اجازه توسعه فعالیت درزمینهٔ‌های مستعد نمی‌دهد.

تحریم‌ها چه اثری بر روی کار و فعالیت شما داشته است؟

از جمله مشکلاتی که در رابطه با تحریم‌ها وجود داشت این بود که ما طی چند سال گذشته نتوانستیم ماشین‌آلات موردنیازمان را تهیه کنیم که این باعث عقب‌افتادگی کار و مانعی برای پیشرفت بود.

این مشکلات در آینده چه تبعاتی متوجه این صنعت خواهد داشت؟

مشکلات و مسائل صنعت سیمان در سال جاری به دلیل عدم توجه مسوولان به خواسته‌های به‌حق این صنعت به حدی بحرانی شده است که اگر چاره آنی جهت رفع معضلات پیش روی این صنعت اندیشه نگردد، قطعاً تبعات غیرقابل جبرانی ازجمله توقف واحد‌های تولیدی – تعدیل نیروی انسانی- مسائل اجتماعی ناشی از توقف تولید را در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد خواهیم بود.

بدون تردید چنانچه این روند ادامه یابد در آینده نزدیک شاهد تعطیلی بخش قابل‌توجهی از واحد‌های تولیدکننده سیمان کشور خواهیم بود و این تعطیلی به معنی از بین رفتن موقعیت‌های شغلی متعددی در کشور است و نباید ساده از کنار آن گذشت.

برای را اندازی کارخانه سیمان فجر گناباد چقدر سرمایه‌گذاری شده است؟

سرمایه لازم برای شروع این پروژه که شامل سه طرح است و حدود ۶۰۰هزار میلیارد است.

برای چند نفر اشتغال به همراه خواهد داشت؟

در طی این پروژه برای هزار نفر به‌صورت مستقیم و برای ۷۰۰نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی خواهد شد.

 تا چه میزان دولت از محصولات تولیدی شما حمایت کرده است؟

در رابطه با حمایت دولت از این پروژه‌ها باید گفت تاکنون فقط واگذاری معادن بوده است و درزمینهٔ‌های دیگر حمایتی از سوی دولت نبوده است.

با توجه به نام‌گذاری سال موانع زدایی و پشتیبانی به نظر شما چه موانعی را باید از سر راه برداشت؟

پیشنهاد من برای توسعه، افزایش ارتباطات با کشور‌های پیشرفته و استفاده از تجربیات و دانش روز دنیا است.

ایران در بین کشور‌های منطقه، علاوه بر تولید کافی، از محصول کیفی هم برخوردار است و انتظار می‌رود برنامه‌ریزی‌ها برای حضور در بازار‌های صادراتی به‌گونه‌ای تدارک شود که ضامن استمرار حضور در این بازار‌ها شود و نسبت به برخورد‌ها و رقابت‌های منفی تولیدکنندگان در بازار‌های هدف به‌موقع رسیدگی‌های لازم به عمل آید.

متأسفانه در شرایط فعلی به علت حضور دلالان در عرصه صادرات سیمان، عملاً تولیدکنندگان بهره‌ای از منافع صادرات ندارند.

هم‌چنین تحریک بازار می‌تواند به افزایش مصرف سیمان کمک کند. رونق صنعت ساخت‌وساز، توسعه رویه‌های بتنی (جایگزین آسفالت‌های سنتی) و صادرات سیمان به کشور‌هایی که نیاز به بازسازی دارند از راه‌های تحریک بازار سیمان و کمک به فروش این محصول در داخل و خارج از کشور است.

آیا برنامه صادرات هم دارید؟ به چه کشورهایی؟

تولیدات سیمان فجر گناباد هم در داخل ایران به مصرف می‌رسد و هم صادرات دارد. صادرات سیمان فجر گناباد به کشور‌های هم‌جوار مانند افغانستان و کشور‌های عربی است درواقع منطقه خلیج‌فارس به‌عنوان اصلی‌ترین بازار سیمان کشورمان در منطقه به‌حساب می‌آید، حال تا چه میزان این بازار‌ها حفظ‌شده‌اند، مرور عملکرد ما گویای رفتار درست یا غلط ماست.

با چه رقبایی باید رقابت کنید؟

به استناد آمار‌های پیشین افزون بر ۲۰ کشور جهان از واردکنندگان سیمان ایران محسوب می‌شوند، اما روش‌های نادرست ضمن خارج کردن سیمان ایران از بازار‌های هدف، بستری پیش روی رقبا خواهد گشاد.

منبع: تحلیل بازار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده