تاریخ: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۲۲۳۱۹۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
رضایی:

برنامه وزرای پیشنهادی راه و دفاع در کمیسیون عمران بررسی شد

‌می‌متالز - رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی و کشور در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا رضائی کوچی در تشریح نشست مشترک کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با وزیران پیشنهادی کشور و راه و شهرسازی گفت: امروز در کمیسیون عمران میزبان وزیران پیشنهادی راه و شهرسازی و کشور بودیم به عنوان کمیسیون تخصصی این دو وزارت خانه برای هر وزیر دو ساعت وقت گذاشته شد وزیران برنامه‌های خودشان را ارایه دادند ما هم انتظارات؛ توقعات و اشاره به برنامه‌های بالا دستی و بودجه سالانه را اشاره کردیم و موارد مخصوص برنامه ششم که این دو وزیر توجه کنند انتظاراتی که باید به آن داشته باشند همه موضوعات مطرح شد.

رضایی اظهار داشت: مخصوصا تفکیک وزارت راه و شهرسازی که خود وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی قبول کردند همراهی کنند بعد از این که در مجلس مصوب شد اشاره کردیم در بحث حمل و نقل چه هوایی چه ریلی چه جاده‌ای مشکلات اساسی داریم در بحث درآمد‌های تراتزیتی سهم ما بسیار ناچیز است امروز کشور به لحاظ جغرافیایی می‌تواند محل گذر بار از دو کشور هند و چین به سمت اروپا باشد که به علت سهل انگاری در وزارت راه و شهرسازی و از طرف دیگر ضعف در دیپلماسی اقتصادی سهم ما از درآمد‌های تراتزیتی بسیار نا چیز است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین شبکه ریلی که حتی تولید بار هم به شبکه ریلی کشور وصل نیستند برای اینکه در برنامه ششم ۳۰ درصد حمل بار در شبکه ریلی برسیم امروز کمتر از ۱۰ درصد هستیم یعنی در توسعه شبکه ریلی بسیار ضعیف عمل کردیم و ریل نتوانسته با جاده رقابت مناسب داشته باشد.

رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: از طرفی دیگر ناوگان هوایی ما فرسوده است ۵۰ درصد هواپیما‌ها زمین گیر شده است مابقی عمرشان بالاست فرسودگی زیاد است بلیت گران، تاخیر‌ها زیاد و نظارت‌ها ضعیف است، همچنین بحث بنادر را داشتیم، حدود ۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم، ولی سهم‌مان در اقتصاد دریا بسیار ناچیز است روی این موضوع بحث کردیم.

رضایی کوچی تصریح کرد: در بحث جاده‌ها اصلی، جاده‌های روستا‌ها و فرسودگی جاده‌ها که سه هزار نقطه حادثه خیز داریم فرسودگی آسفالت جاده‌های اصلی این‌ها موضوعاتی بودند که مطرح شدند البته برای همه این‌ها راهکار دادیم قرار شد در جلسه با وزیر پیشنهادی صحبت کنیم هر چند که قرار است مسکن به حوزه دیگری سپرده شد مطالبی رد و بدل شد از نظر ما چاه‌های نفتی که در اختیار وزیر راه و شهرسازی است، چون وزیر پیشنهادی علاقه‌مند به چاه‌های نفت هستند بحث درآمد‌های نفتی و ترانزیتی که در اختیار مردم است می‌تواند به سمت طرح‌های عمرانی هدایت شود بحث فایناس داخلی و استفاده از منابع بانکی و در نهایت افزایش اعتبارات دولتی موضوعاتی هستند که تاکید کردیم وزیر دنبال کنند.

وی ادامه ادامه داد: در نشست با وزیر پیشنهادی کشور بحث ما شهرداری‌ها بود که شهرداری‌ها به اندازه دولت کار عمرانی انجام می‌دهند شرایط استخدام نیروها، حقوق‌های بسیار پایینی دارند و ثبات شغلی ندارند باید شرایط خوبی حاکم باشد در بحث مدیریت بحران که دبیرش وزیر کشور است در تامین اعتبارات برای بحران ضعیف عمل کرده است استانداران و فرمانداران باید مدیریت بحران را به دست بگیرند، ولی هیچ اعتباری دستشان نیست که باید سازمان و برنامه بودجه اعتبار بدهد که نمی‌دهند، این نشان می‌دهد که دبیر شورای عالی بحران از حداقل اختیارات خود برخوردار نیست.

رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: در خصوص حمل و نقل درون شهری فرسودگی اتوبوس و تاکسی‌ها صحبت‌های مفصلی صورت گرفت و قرار شد در جلسات کارشناسی به این موضوعات بپردازیم و در کنار این‌ها اعتبارات ناچیزی که در اختیار فرمانداران است و فرمانداران به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان‌ها برای بنزین خودرو‌های خود دچار مشکل هستند از یک طرف باید به شهرداری‌ها نظارت داشته باشند.

رضایی کوچی افزود: از طرف دیگر برای هزینه‌های جاری شان دست به طرف شهرداری دراز کنند. از طرفی شهرستان‌هایی که جدید تاسیس شدند نه چارت نیروی انسانی دارند و نه امکانات دارند و حوزه‌های دیگری که مشکل داشتیم برنامه‌هایی که دادند بیش از دو ساعت صحبت کردیم و در نهایت هر دو وزیر توانستند اعتماد اکثر قاطع کمیسیون عمران را به دست آوردند اعضای کمیسیون عمران از دو وزیر اعلام رضایت کردند و هر دو وزیر مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

وی اظهار داشت: فردا طرح انتزاع وزارت راه شهرسازی در دستور کار مجلس است امیدوارم که این کار انجام بشود ضمن این که رستم قاسمی وزیر پیشنهادی هم با این کار موافق بودند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده