به گزارش می متالز، محمدرضا سروش در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو گفت: قیمت تمام شده محصولات سایپا بیش از قیمت فروش خودروها در کارخانه است که یک مدل غیرمتعارف در یک بنگاه اقتصادی به شمار میرود. به این ترتیب نقدینگی و سرمایه در گردش سایپا هر روز کاهش یافته و تداوم این روند آن را به شرایط بدی خواهد رساند.
به گفته وی مسئولان بررسیهایی کرده و پیشنهاداتی داده اند اما قیمت گذاری خودرو از کنترل خودروسازان خارج شده و به دلیل تاخیر، خسارت سنگینی به همه خودروسازان وارد شده و به همین دلیل از مسئولان انتظار می رود هر چه سریعتر در این خصوص تصمیمگیری کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: یکی از متغیرهای اصلی در اقتصاد نرخ ارز است که وقتی تغییر می کند، بر قیمت سایر محصولات اثر می گذارد.بررسیها نشان میدهد قیمت تمام شده محصولات سایپا به طور عمده بالاتر از قیمت فروش است و با توجه به اینکه نرخ ارز بیش از سه برابر شده، سرمایه در گردش شرکت دچار چالش جدی شده و کاهش یافته است.
سروش تاکید کرد: این روند به تدریج در فعالیت های شرکت در حوزه تولید و تامین قطعات اثر گذاشته اما با این وجود سعی کردیم حتی الامکان با حفظ چرخه تولید همکاری با زنجیره تامین داشته و پرداخت هایی به آنها داشته باشیم. به دلیل محدودیت سرمایه در گردش ناگزیر بخشی از مطالبات قطعه سازان با تاخیر پرداخت میشود.
وی گفت: به دلیل خروج شرکت رنو برخی از تعهدات به مشتریان مازاد مانده که باید به شکلی پاسخگوی آنها باشیم. به این منظور گزینههای مختلفی برای مشتریان پیشبینی شده که بخشی از آن با خودروهای موجود و قابل تولید، پوشش داده خواهد شد. با توجه به محدودیت های بین المللی به وجود آمده، انتظار می رود تعداد خودروهای مازاد بر قطعات منفصله موجود را بتوانیم با خودروهای جایگزین حل و فصل کنیم.بر این اساس پیشنهادها و راههای متعددی برای مشتریان داریم که میتوانند با توجه به علاقه مندی به انتخاب یکی از گزینهها مبادرت کنند.
مدیرعامل سایپا در خصوص قطع ارتباط بانک های چینی با سایپا هم گفت: در محیط حقوقی سایپا تغییراتی ایجاد شده و باید قابلیت تطبیق با محیط حقوقی جدید را داشته باشیم. این تحولات در شیوه تامین و قیمت قطعات موثر است، اما همکاران متعهدند با حداکثر تلاش به تعهداتی که به مشتریان داریم در حد وسع پاسخگو باشند.
سروش درباره پیش فروش های جدید نیز گفت: این پیش فروش ها بر اساس محصولاتی که قابل عرضه و تولید هستند و امکان تولید آنها وجود دارد انجام شده است.در برنامه های پیش فروش، روی خودروهایی که میزان داخلی سازی آنها بالا است به ویژه 2 محصول از خانواده پراید و تیبا که نیاز به قطعات خارجی کمتری دارند، تمرکز شده است.سایپا کمتر از 30 هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه مانده دارد که با توجه به محدودیت های بین المللی ایجاد شده با کسری قطعه مواجه هستند.
وی درخصوص تولید خودروی کوییک که از آن به عنوان محصول 100 درصد ایرانی نام برده می شود، گفت: این خودرو طراحی داخلی بوده و به عنوان پلتفرم داخلی شناخته می شود و جزو افتخارات صنعت خودروسازی است. در تعاملاتی که برای تامین قطعات خارجی داریم، قطعات و مجموعه های با کیفیت و قیمت مطلوب را تهیه و تامین میکنیم.
سروش ادامه داد: هیچ شرکت خودروسازی در سطح جهان پیدا نمیکنید که 100 درصد قطعات و مجموعه ها را در داخل تامین کند و سایپا نیز از این قاعده خارج نیست و برای تامین بخشی از قطعات و مجموعه ها به دلیل قیمت و کیفیت مناسب ناگزیر از همکاری با شرکای خارجی است.خودروی کوییک طراحی همکاران در مجموعه سایپا و متعلق به این گروه خودروسازی است اما 100درصد قطعات آن داخلی نیست.