به گزارش میمتالز، بانک مسکن در مسیر راه اندازی بانکداری مجازی طرحهای مختلفی همچون ویدئو بانک را طراحی و پیاده سازی کرده است، اما در این مسیر قراراست گامهای تکمیلی دیگری در حوزههای مختلف همچون مدیریت دارایی، مدیریت نوسانات قیمت مسکن و حتی تعدیل و تنظیم قیمت انجام شود.
در این راستا نیز بانک مسکن موفق شده ادبیات مربوط به شاخص قیمت مسکن را برای اولین بار در ایران پیاده کند.
بررسیها نشان میدهد: ابزارهای متکی به شاخص به همه مردم کمک میکند ارزش داراییهای خود را نسبت به مسکن مطلوب حفظ کنند یعنی در شرایط نوسانات قیمت مسکن، مردم میتوانند این ابزار را خریداری کنند و با نوسانات ارزش آن را تغییر دهند. علاوه بر این میتوانند بحث سرمایه گذاری بلندمدت که در کشور انجام میدهند را مدیریت کنند. به عنوان مثال اگر فردی بنا دارد که در ۲۰ سال آینده خانهای را برای فرزند خود خریداری کند، اما نمیداند با چه شرایطی پس انداز کند که به هدف خود در انتهای ۲۰ سال برسد، میتواند با استفاده از ابزارهای متکی به شاخص که بانک مسکن طراحی کرده است این اطمینان را داشته باشد که میتواند در پایان ۲۰ سال به هدف خود دست یابد.
آنطور که مشخص است در سالهای اخیر نیز بانک مرکزی برای به کارگیری این ابزار، موافقت خود را اعلام کرده است از همین رو این اقدام یک تحول جدی است؛ بنابراین این نوید به مشتریان بانک مسکن وجود دارد که با استقرار این ابزارها کمک جدی در حفظ ارزش داراییهای آنها نسبت به نوسانات قیمت مسکن خواهد شد. به این معناکه مشتریان برای اینکه ارزش پول خود را نسبت به قیمت مسکن حفظ کنند لازم نیست حتما مسکن خریداری کنند بلکه میتوانند ابزاری را خریداری کنند که علاوه بر نقدشوندگی بهتر، اهداف بلندمدت سرمایه گذاری در حوزه مسکن را از طریق این ابزارها به راحتی دنبال کنند.
در عین حال بانک مسکن به دنبال آن است که با پیاده سازی مسکن در استطاعت، باتوجه به توان نقدینگی مشتری این امکان را برای وی ایجاد کند که در انتهای یک دوره خاص از داشتن مسکن آسوده خاطر باشد. در نتیجه در آینده نقشی که بانک مسکن میتواند در بحث مدیریت نوسانات قیمت در بازار مسکن برای مردم داشته باشد از نقش تسهیلات دهنده بالاتر است. چراکه در بانک مسکن ابزارهایی طراحی شده که میتوان به مردم این اطمینان را دهد که نوسانات قیمت در بازارها را راحت پشت سر بگذارنند.