تاریخ: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۵۰۱
کد خبر: ۲۲۵۱۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

خبر بد برای طلا؛ شاخص قیمت مصرف کننده امریکا بالاترین رشد در 9 ماه را ثبت کرد

می متالز - بر اساس آمارهای اعلامی شاخص قیمت مصرف کننده ماه اکتبر امریکا بیتشرین درصد رشد را در 9 ماه گذشته ثبت کرد که عواملی همچون افزایش ادامه دار قیمت بنزین و اجاره بها در این ثبت این رکورد تاثیر گذار بودند و به نظر می رسد که فدرال رزرو با توجه به این آمار روند افزایش تدریجی نرخ بهره را ادامه دهد.
خبر بد برای طلا؛ شاخص قیمت مصرف کننده امریکا بالاترین رشد در 9 ماه را ثبت کرد

به گزارش می متالز به نقل از رویترز، وزارت کار امریکا روز چهارشنبه اعلام کرد شاخص قیمت مصرف کننده ماه گذشته (اکتبر ) 0.3 درصد رشد داشته که این موضوع در ادامه رشد 0.1 درصدی این شاخص در ماه سپتامبر بوده است. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در 12 ماه منتهی به اکتبر 2.5 درصد رشد داشته و از رقم 2.3 درصد سپتامبر در حد بالاتری قرار گرفته است.

 

بدون در نظر گرفتن نوسان قیمت مواد غذایی و انرژی شاخص  0.2درصد رشد ثبت کرده است. شاخص به اصطلاح هسته ای CPI  هم 0.1 درصد رشد را در 2 ماه متوالی ثبت کرده است.

 

در 12 ماه منتهی به اکتبر شاخص هسته  قیمت مصرف کننده 2.1 درصد رشد ثبت کرده که این رقم در سپتامبر 2.2 درصد رشد بوده است.

 

بر اساس نظز سنجی رویترز از اقتصاد دانان برای اکتبر میزان رشد شاخص قیمت مصرف کننده را 0.3 درصد و شاخص هسته (بدون در نظر گرفتن تغییرات قیمت سوخت و مواد غذایی) را 0.2 درصد پیش بینی کرده بودند.

 

فشارهای تورمی تحت تاثیر پایین ترین نرخ بیکاری در تقریبا 49 سال گذشته و تقاضای داخلی قوی در حال شکل گرفتن است. رشد سالانه دستمزد در ماه اکتبر بزرگترین رشد خود را در 9 سال و نیم گذشته ثبت کرده است.

 

بانک مرکزی امریکا که هدف تورمی خود را رسیدن این رقم به 2 درصد اعلام کرده از شاخص دیگری برای انتخاب سیاست های مالی و پی بردن به نرخ تورم استفاده می کند که (PCE) یا شاخص قیمت کالاهای مصرفی شخص نام دارد و در این شاخص نوسانات قیمت مواد غذایی و انرژی در نظر گرفته نمی شود.

 

شاخص هسته (PCE) برای 5 ماه متوالی رشد 2.0 درصدی ثبت کرده است.

 

فدرال رزرو نرخ بهره را در نشست قبلی خود تغییر نداد، اما انتظار می رود در نشست دسامبر برای چهارمین بار در سال جاری این نرخ را افزایش دهد. در بیانیه نشست قبلی انتظار فدرال رزور قرار گرفتن نرخ تورم در نزدیکی 2 درصد بود.

 

در ماه گذشته و پس از کاهش 0.2 درصدی در ماه سپتامبر، قیمت بنزین 3.0 درصد افزایش یافت، که بیش از یک سوم افزایش در شاخص تورم مصرف کننده تحت تاثیر همین موضوع بوده  است.

 

در ماه سپتامبر، قیمت مواد غذایی 0.1 درصد کاهش یافت. شاخص قیمت مواد غذایی مصرف شده در خانه برای برای دومین ماه متوالی در اکتبر افت ثبت کرد.

 

پس از رشد 0.2 درصد در ماه قبل، اجاره بهای مسکن برای اقامت های اولیه، که همان چیزی است که مستاجر برای پرداخت اجاره یا صاحب خانه از خانه های اجاره ای دریافت می کند، در ماه اکتبر 0.3 درصد افزایش یافت. شاخص اجاره 0.2 درصد افزایش یافت.

 

هزینه های مراقبت های بهداشتی در ماه گذشته به میزان 0.2 درصد افزایش یافته است که در سپتامبر هم همین رقم ثبت شده بود. قیمت پوشاک بعد از جهش 0.9 درصدی در سپتامبر برای اکتبر رشد 0.1 درصدی را ثبت کرد. همچنین هزینه های مصارف خانگی، بیمه وسایل نقلیه موتوری و تنباکو افزایش یافت.

 

اما قیمت وسایل نقلیه موتوری جدید در ماه گذشته 0.2 درصد کاهش یافت. هزینه های ارتباطی کاهش یافت و قیمت ها برای محصولات تفریحی و مراقبت شخصی نیز کاهش یافت.

 

حمایت شاخص های اقتصادی امریکا از سیاست های فدرال رزرو در مورد نرخ بهره و کم کردن حمایت از روند اقتصادی خبر خوبی برای طلا نیست، چراکه با افزایش نرخ بهره از دلار و سود اوراق قرضه حمایت می شود و طلا برای دارندگان دیگر ارزهای بین المللی هم گرانتر خواهد شد.

منبع: طلا نیوز
عناوین برگزیده