تاریخ: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۲۵۲۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

خشکسالی شیلی آنتوفاگاستا Antofagasta را مجبور به کاهش اهداف تولید مس کرد

‌می‌متالز - آنتوفاگاستا معدنکار شیلیایی اعلام کرد خشکسالی و کمبود آب در این کشور که خشکسالی آن در ۱۰ سال اخیر در پی تغییرات آب و هوایی تشدید شده است، این شرکت را مجبور کرده که اهداف تولید مس خود را برای امسال کاهش دهد.

به گزارش می‌متالز، این معدنکار انتظار دارد امسال بین ۷۱۰ تا ۷۴۰ هزار تن مس تولید کند در حالی که در پیش بینی قبلی تولید ۷۳۰ تا ۷۶۰ هزار تن مس را هدف گذاری کرده بود. این شرکت اعلام کرده، طراحی مجدد یک کارخانه آب شیرین کن در معدن اصلی و گل سرسبد آن یعنی Los Pelambres که قرار است فعالیت‌های خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ شروع کند نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و یک تاخیر در تولید ۵۰ هزار تن مس را به خطر می‌اندازد.

معدن مذکور واقع در منطقه Coquimbo شیلی ۲۴۰ کیلومتری شمال شرقی سانتیاگو Santiago یکی از فعالیت‌های این شرکت است که تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته است. تنها در منطقه مرکزی این کشور که بیشتر مردم در آنجا زندگی می‌کنند و میزبان معادن اصلی مس است، طی ۲۰ سال گذشته بارندگی تقریبا ۳۰ درصد کاهش یافته است. کمبود بارندگی نه تنها معدنکاران را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه کشاورزان را نیز تحت تاثیر قرار داده که این امر باعث شده مقامات دولتی به فکر چاره ایی بیفتند. علیرغم چالش‌های مربوط به آب و هوا، آنتوفاگاستا جهش در درآمد نیم اول سال را داشته و رکورد ۲٫۴ میلیارد دلاری را ناشی از قیمت‌های قوی مس به ثبت رسانده است.

قیمت‌های بلند پروازانه فلزات همچنین به این شرکت اجازه می‌دهد تا سود موقت ۲۳٫۶ سنتی به ازای هر سهم را اعلام کند که بیش از ۳ برابر سود سال گذشته این شرکت است. در حالی که میانگین قیمت مس در نیمه اول سال افزایش یافته بود، این فلز در روز پنج شنبه در بورس فلزات لندن به پایین‌ترین سطح ۴ ماهه اخیر رسید، زیرا دلار قوی‌تر بر تمایلات سرمایه گذاران تاثیرگذار بود.

مس تحویل سه ماهه در بورس فلزات لندن با ۰٫۴ درصد افت به ۹۰۰۹ دلار در هر تن رسید که پایین‌ترین سطح از ۱۴ آوریل قبل از بازگشت مجدد تجارت مس به ثبات تقریبی در ۹۰۴۵ دلار در هر تن بود.

مدیر اجرایی Iván Arriagada در بیانیه‌ای اعلام کرد: آب و هوا در مرکز شیلی در نیمه اول سال شاهد شرایط بی سابقه‌ای بوده و خشکسالی بیداد می‌کرد و تقریبا بدون بارندگی بوده است. ما در حال حاضر با ۱۲ سال خشکسالی روبرو هستیم و میزان بارش در سال ۲۰۲۱ تاکنون کمتر از سال ۲۰۱۹ بوده که خود یکی از خشک‌ترین سال‌های ثبت شده بوده است.

با این حال پروژه‌های کلیدی رو به رشد Antofagasta در راه است و Arriagada گفته این شرکت همچنان بر نظم و انضباط فعالیت‌ها و کنترل هزینه‌ها متمرکز است.

منبع: انجمن مس ایران

عناوین برگزیده