تاریخ: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۲۵۴۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
روایت یک قرن بانک‌داری به نمایش درآمد.

مستند «ره صدساله»، اثری ماندگار برای نسل‌های بعدی!

‌می‌متالز - مراسم رونمایی از مستند «ره صدساله» با حضور جمعی از مدیران ارشد بانکی و مستندسازان در پردیس سینمایی ایران مال برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، مدیرعامل بانک ملی ایران در مراسم رونمایی از مستند «ره صد ساله» که روایت دوران تاسیس تا زمان کنونی فعالیت بانک ملی ایران است، این فیلم را بسیار ارزشمند و قابل تقدیر خواند و گفت: «بانک ملی ایران در طول تاریخ خود اقدامات بسیار ماندگاری داشته است که لازم بود بخشی از آن‌ها در قالب فیلم روایت شود».

محمد رضا حسین زاده با تاکید بر این که تاریخ بانک ملی ایران به همه کشور مربوط است، اهمیت تاسیس این بانک را هم‌ردیف با ملی شدن صنعت نفت دانست و گفت: «بانک ملی ایران تنها یک نهاد اقتصادی نیست، بلکه یک موسسه نهادساز است که از جمله آن‌ها می‌توان به تاسیس بانک کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مسکن و بانک مرکزی از درون بانک ملی ایران اشاره کرد».

مدیر عامل بانک ملی ایران، لزوم ساخت مستند‌های دیگر برای روایت کردن بخش‌های مغفول فعالیت بانک ملی ایران از جمله ساختمان‌های بانک را یادآور شد و گفت: «استفاده از ظرفیت فیلم برای روایت کردن بخشی از تاریخ بانک، اقدام درستی بود و «ره صد ساله»، اثری ماندگار برای نسل‌های بعدی است».

او در ادامه به اقدامات گسترده بانک ملی ایران در پرداخت تسهیلات، ایجاد اشتغال، کمک به بنگاه‌های اقتصادی، توسعه زیرساخت‌های کشور و ... نیز اشاره کرد و با بیان این که بخش قابل توجهی از توسعه کشور مدیون کمک‌های دیرینه بانک ملی ایران بوده و هست، گفت: «همه این موارد که در حافظه تاریخی بسیاری از کارکنان و مدیران بانک ملی ایران است، باید استخراج شده و به صورت مدون در اختیار مخاطبان قرار گیرد».

مدیرعامل بانک ملی ایران حرکت این بانک به سمت بانکداری حرفه‌ای را استراتژی کنونی این نهاد خواند و با بیان این که توسعه بانک‌داری الکترونیک، استفاده از اپلیکیشن‌ها، ارائه خدمات به نوجوانان در قالب کانون جوانه‌ها، راه‌اندازی ملی پلاس و ... این بانک را به یکی از پیشرفته‌ترین بانک‌های منطقه تبدیل کرده است، گفت: «بانک ملی ایران مظهر نظم و انضباط در نظام اداری کشور است و این روند در همه فعالیت‌های بانک جریان دارد».


اگر بانک ملی نبود، بسیاری از زیرساخت‌ها وجود نداشت

معین کریم الدینی کارگردان «ره صد ساله» در مراسم رونمایی از این مستند با قدردانی از حمایت‌های مدیرعامل بانک ملی ایران در ساخت آن، گفت: «وقتی چند ماهی از آغاز ساخت این فیلم گذشت، ما متوجه شدیم که بانک ملی ایران فقط یک نهاد مالی نبوده است، بلکه نهادی تاثیرگذار در سیر پیشرفت کشور بوده است». او با اشاره به بخش‌هایی از تاریخ فعالیت بانک ملی ایران، تاکید کرد که «تفکر تاریخ ساز بودن بانک در جای جای این مستند جریان دارد، به طوری که نمی‌توان فرهنگ، اجتماع، سیاست و اقتصاد کشور در همه دوره تاریخی روایت شده را از فعالیت‌های بانک ملی ایران جدا دانست».

کریم الدینی بانک ملی ایران را «از» مردم ایران و «برای» مردم ایران دانست و تاکید کرد: «تاریخ نشان می‌دهد اگر بانک ملی ایران نبود، بسیاری از زیرساخت‌های کشور وجود نداشت». او این مستند را به دور از پروپاگاندا و تبلیغات دانست و با بیان این که «ره صد ساله» یک روایت صادقانه بدون بزرگ‌نمایی است، گفت: «بانک ملی ایران از دوران تولد تا بلوغ و شکوفایی در این مستند با فشردگی روایت شده است، گرچه می‌توان آن‌را بیش از این نیز بسط و توسعه داد».

بانک ملی بخش مهمی از حافظه ملی این سرزمین است

محمد رضا سعید آبادی معاون بین‌المللی کرسی یونسکو اینترنشنال نیز در این مراسم با قدردانی از سازندگان «ره صد ساله»، آن‌را راوی تاریخ کشور و سپس بانک ملی ایران دانست و گفت: «بانک ملی ایران بخش مهمی از حافظه ملی این سرزمین است». او با بیان این که یونسکو بخشی با عنوان حافظه جهانی دارد که مستندات و اتفاقات قابل مستندسازی جهان را در خود جای داده است، گفت: «اقدام بانک ملی ایران در ساخت این مستند، در همین راستا بود و می‌توان آن‌را بیشتر نیز توسعه داد».


او در ادامه گفت: «تاریخ بانک ملی ایران، تاریخ احساسات، موفقیت‌ها، ناکامی‌ها، انقلاب و کودتاهاست، بنابراین ما باید تاریخ بانک را روایت کنیم تا حافظه ملی کشور در این زمینه تقویت شود». سعیدآبادی تاثیر بانک ملی ایران در علم، معماری، فرهنگ و توسعه اجتماعی کشور را بسیار زیاد خواند و گفت: «بانک ملی ایران به درستی بخشی از تاریخ کشور را در مستند «ره صد ساله» روایت کرده است و امیدواریم این روند که به نوعی در قالب مسئولیت اجتماعی این نهاد بزرگ کشور بوده است، ادامه یابد».

«ره صد ساله» مستندی از صد سال تلاش برای تاسیس و اعتلای نخستین بانک مردمی کشور است که با صدای «نصرالله مدقالچی» روایت شده است. این مستند به شرایط تاسیس و شکل گیری بانک ملی ایران در اوایل قرن چهاردم، همزمان با نفوذ مالی انگلیس و روسیه در کشور پرداخته است. طرح و تهیه کنندگی این مستند با مهدی محمدی و موسسه سبز افرنگ فیلم بوده است که معین کریم الدینی آن را نویسندگی و کارگردانی کرده است. استفاده گسترده از منابع مکتوب تاریخی و تصاویر بکر آرشیوی در کنار تصاویر بازسازی شده و تولیدی از ویژگی‌های این مستند یک ساعته است. موسیقی مستند «ره صد ساله» را کارن همایونفر ساخته و تدوین آن هم برعهده محمد جواد گلزاری بوده است. در این مستند علاوه بر شکل گیری بانک ملی ایران به روند مدرن شدن و پیشرفت‌های آن در کنار توسعه فن آوری‌های نو و خدمات بانکی هم پرداخته شده است.

پژوهش و ساخت این مستند به سفارش بانک ملی ایران بیش از ۱۸ ماه زمان برده است.

 

منبع: روزنامه اینترنتی فراز

عناوین برگزیده