به گزارش میمتالز، از سوی دیگر، از آنجا که شرکتهای دانش بنیان با تحول گرایی و نوآوریهای خود میتوانند به تحقق این شعار و چشم انداز مسیر کمک کنند بنابراین بسیاری از صنایع بر آن شدند تا بازارهایشان را به روی این شرکتها باز کنند. البته نقش صنعت بانکداری در حمایت از شرکتهای دانش بنیان را میتوان کمی پر رنگتر از سایر بخشها دانست و به عبارتی بانکها یکی از پیشگامان این عرصه محسوب میشوند.
تفکر دانش بنیان یک تفکر بعضا ساختارشکنانه است. به طور مثال در عرصه بانکداری و حوزه تسهیلات و اعتبارات، یک ساختار سنتی وجود دارد درصورتی که لندتکها (فناوریهای قرض دهی یا دریافت وام و تسهیلات آنلاین) اکنون به هیچ بانک یا نهادی وابسته نیستند، اما میبینیم کارکرد آنها برای مردم بسیار محسوس است.
با توجه به اهمیت بخش تولید و همین طور جایگاه شرکتهای دانش بنیان در تولید ارزش آفرین و اشتغال آفرین، نقشه راه دانش بنیان در بانک ملی ایران طراحی شد. این نقشه راه، در سطح بانک تبیین شد که بخش اعظم آن در حوزه فناوری است. چرا که وقتی تفکر اقتصاد دانش بنیان را مطرح میکنیم، بسیاری اقتصاد دانش بنیان را مترادف با اقتصاد پلت فرمی یا اقتصاد مبتنی بر سکوهای کسب و کاری که بر مبنای عرضه و تقاضا شکل گرفته و کسب و کارها را متحول میکنند، میدانند. پس نقش فناوری اطلاعات در این موضوع بسیار کلیدی است. بانک هم به دنبال آن بود تا این حوزه را به عنوان یک بخش کارکردی قرار دهد. پس قطعا باید رابطی میان بانک و شرکتهای دانش بنیان داشته باشیم.
از جنبه دیگر، شرکتهای دانش بنیان چند سطح دارند. شرکتهایی که از یک ایده شروع شده و در مرحله ثبت قرار دارند، شرکتهایی که چندین بار اقدام به جذب سرمایه گذاری کرده یا شرکتهایی که تجاری شده و به یک غول کسب و کاری تبدیل شده اند. قطعا رویکرد ما باید در مقابل هر یک از این موارد متفاوت باشد و برای هر کدام یک جایگاه مشخص، رویه مجزا و روال تعامل داشته باشیم تا نیازهایشان را بسنجیم و همین طور ببینیم در اکوسیستم دانش بنیان، رابطه با دانشگاه ها، بانکهای دیگر، نهادهای رگولاتوری و از همه مهمتر رابطه آنها با صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چگونه است؟ ترکیب این اکوسیستم باید به نحوی چیده شود تا شرکت دانش بنیان همانند سایر شرکتها در سیکلهای کاری قرار نگیرد. بلکه به صورت واقعی فرآیندها را تسهیل کرده و آن را به سمت تولید سوق دهیم که همان رسالت اصلی ما در سال جاری است.
پیش بینی ما این بود مهمترین جایی که میتوان برای این موضوع به عنوان یک نقطه ورود در نظر بگیریم، شعب ملی پلاس با توجه به طراحی و چیدمان این شعب است. چرا که مدل باجه محور نداشته و بر اساس مدل مشاوره محور طراحی شده و خدمات را به صورت دو طرفه ارایه میدهند. قطعا زیرساختهای فناوری در این حوزه آماده شده تا ارتباط شرکتها را به صورت مستقیم با بانک، صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علی و فناوری ریاست جمهوری برقرار کند.
با توجه به اینکه بحث حمایت از تولید بسیار مورد تاکید است بنابراین ما روی دانش بنیانهایی سرمایه گذاری میکنیم که در راستای ارتقای جایگاه تولید و زنجیره ارزش اقتصاد کشور هستند. درگاه ارتباطی ما نیز هم واحدهای راهبری شرکتهای دانش بنیان مستقر در صندوق نوآوری و شکوفایی خواهد بود و هم اینکه در آینده همه شعب به حوزههایی تبدیل میشوند که بتوانند با این شرکتها تعامل داشته باشند. شعب فخر رازی و باهنر بانک نیز به عنوان مراکز مشاورهای تخصصی دانش بنیان درنظر گرفته شده اند.
در ارتباط با مسیرهای الکترونیکی نیز از یک هویت دانش بنیان در بانک استفاده کردیم. در بانک یک فرزند نوپا و دانش بنیان به نام «بله» داریم که کارکرد آن ایفای نقش به عنوان یک شبکه اجتماعی و پیام رسان ملی بوده و امروز به یکی از بازوهای اجرایی بانک ملی ایران تبدیل شده است. سال گذشته در یک حرکت نوآورانه، ساپتا و اطلاع رسانی تراکنش زیر ۳۰ هزار تومان را به بستر بله بردیم و امروز میتوان نتیجه آن را در رضایت کاربران مشاهده کرد. همچنین بر بستر بله هم یک بات ویژه به عنوان خدمت به مجوعههای دانش بنیان طراحی شد و بدین ترتیب بله را هم به عنوان یکی از نقاط مهم ارتباط شرکتهای دانش بنیان با صندوق نوآوری و شکوفایی و همینطور بانک معرفی کردیم.
شرکتهای دانش بنیانی هم که بخواهند مراجعه حضوری داشته باشند، از طریق شعب ملی پلاس میتوانند اقدام کنند که با توجه به آموزشهای بسیار کلیدی همکارانمان در این شعب، راهنماییهای لازم در اختیارشان قرار خواهد گرفت. با توجه به جایگاه شعب ملی پلاس، این یک نقطه شروع بوده و میتواند توسعه یابد. تا پایان سال، گسترش و فراگیری شعب ملی پلاس را شاهد خواهیم بود و در حال مذاکره با استانها و مجموعههای علم و فناوری که شرکتهای دانش بنیان را در خود جای داده اند، هستیم تا بتوانیم بهترین شعب را به عنوان شعب ملی پلاس تجهیز کنیم.
مسیرهای مختلفی برای ارایه خدمات یه شرکتهای دانش بنیان بر اساس سطح بلوغ آنها طراحی شده و این شرکتها با مراجعه به شعب ملی پلاس میتوانند از سبد محصولات بانک اطلاع یابند. مثلا ممکن است در حوزه تسهیلات، شرکتهای دانش بنیان همانند شرکتهای ساختاریافته که ساختمان رسمی دارند، نباشند یا صورت مالی آنها آماده نباشد و یا مواردی از این دست که ما کمک میکنیم این موارد حل و فصل شوند. ضمن اینکه چند مجموعه دانش بنیان بهزودی در بازار سرمایه ورود خواهند داشت که قطعا حضور آنها در بازار سرمایه، تحول بزرگی را در عرصه اقتصادی کشور رقم میزند و بانک ملی ایران به عنوان یک محرک و متولی این حوزه نقش بسیار بزرگی در این زمینه خواهد داشت.
قرار نیست شعب دانش بنیان بانک، خدمات سنتی ارایه دهند. بلکه جنس خدمات این شعب بر اساس مدل نوآورانه و دانش بنیانی خواهد بود و اتفاقا این شعب میخواهند چارچوبهای دانش بنیانها را با بانکداری تطبیق دهند.
امروز دیگر بحث بانکداری متمرکز در دنیا مطرح نیست و کشورها به سمت بانکداری فین تکی یا مبتنی بر فناوریهای مالی پیش میروند. بانک ملی ایران در این حوزه برنامههای جدی دارد تا بتوانیم از فین تکها به عنوان محرک جهت رسیدن به تکنولوژیهای جدید در بانک بهره ببریم. آینده بانک ملی ایران یک بانک فین تکی بسیار چابک خواهد بود که قطعاً میتواند رضایت مشتریان و هموطنان را فراهم کند.
علیرضا ماهیار
عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران