تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۲۶۰۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
تجارت جهانی سیلیکومنگنز

ترکیه؛ بزرگ‌ترین واردکننده سیلیکومنگنز خاورمیانه

می متالز - خاورمیانه از مناطق واردکننده سیلیکومنگنز در جهان است. همزمان با رشد تولید فولاد در این منطقه، واردات سیلیکومنگنز نیز افزایش یافته است. از میان کشورهای خاورمیانه، ترکیه بزرگ‌ترین واردکننده سیلیکومنگنز است که طی سال‌های 2001 الی 2016 به‌طور متوسط 63 درصد از واردات خاورمیانه را در اختیار داشته است. اوکراین، به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سیلیکومنگنز جهان، بزرگ‌ترین تامین‌کننده سیلیکومنگنز خاورمیانه نیز بوده است.
ترکیه؛ بزرگ‌ترین واردکننده سیلیکومنگنز خاورمیانه

به گزارش می متالز، سیلیکومنگنز که از آن با نام فروسیلیکومنگنز نیز یاد می‌شود، از جمله فروآلیاژهای مورد استفاده در صنعت فولاد است. همان‌طور که از نام آن پیداست، این فروآلیاژ ترکیبی از سیلیسیم و منگنز است و به‌طور معمول محتوی 12 تا 16 درصد سیلیسیم و 50 تا 70 درصد منگنز است. از سیلیکومنگنز در فولادسازی برای اکسیژن‌زدایی، گوگردزدایی و بهبود خواص مکانیکی فولاد از طریق افزودن عناصر آلیاژی، استفاده می‌شود. امروزه کاهش هزینه‌های تولید و همچنین حفظ ترکیب مذاب، گرایش فولادسازان به سمت مصرف سیلیکومنگنز به جای ترکیبی از فروسیلیس و فرومنگنز را افزایش داده است.

مطابق آخرین اطلاعات سازمان زمین‌شناسی آمریکا، سیلیکومنگنز پس از فروکرم بیشترین سهم از تولید فروآلیاژها را دارد. البته همان‌طور که در خصوص سایر فروآلیاژها نیز صادق است، دسترسی به مواد اولیه و همچنین هزینه انرژی موجب شده تا واردات، منبع تامین تقاضای بسیاری از کشورها باشد. روسیه، آمریکا و ژاپن بزرگ‌ترین واردکنندگان سیلیکومنگنز در جهان هستند. کشورهای اوکراین، چین و هند نیز بزرگ‌ترین صادرکنندگان سیلیکومنگنز به جهان هستند که البته در سال‌های اخیر سهم کشور چین از بازارهای بین‌المللی، با رشد مصرف داخلی آن کاهش یافته است.

خاورمیانه از مناطق واردکننده سیلیکومنگنز در جهان به‌شمار می‌رود که میانگین سهم آن از واردات جهانی 10 درصد است. رشد تولید فولاد در منطقه خاورمیانه افزایش تقاضای سیلیکومنگنز را نیز به همراه داشته است. طی سال‌های 2001 الی 2016 واردات سیلیکومنگنز خاورمیانه با نرخ سالانه 11.2 درصد به بیش از 334 هزار تن در سال 2016 رسید. ترکیه بزرگ‌ترین واردکننده سیلیکومنگنز در خاورمیانه است که به‌طور متوسط 78 درصد از واردات خاورمیانه متعلق به این کشور بوده است.

اوکراین بزرگ‌ترین تامین‌کننده سیلیکومنگنز خاورمیانه بوده است. در سال 2016، حدود 48 درصد از واردات سیلیکومنگنز خاورمیانه از اوکراین بود. در مقابل خاورمیانه مقصد 26 درصد از صادرات سیلیکومنگنز بزرگترین صادرکننده جهان در سال 2016 شناخته شد. هند نیز با سهم 30 درصدی از واردات خاورمیانه در سال 2016، دیگر صادرکننده بزرگ سیلیکومنگنز به منطقه بود. صادرات سیلیکومنگنز خاورمیانه نیز طی سال‌های 2001 الی 2016 رشد سالانه 47 درصد را محقق کرد و به حدود 20 هزار تن در سال 2016 رسید. کشورهای عربستان و بحرین، بزرگ‌ترین صادرکنندگان سیلیکومنگنز در خاورمیانه بودند که میانگین سهم آن‌ها از صادرات خاورمیانه به ترتیب 63 و 25 درصد بود. شرکت Gulf Ferro Alloys Company تولیدکننده سیلیکومنگنز عربستان و شرکت Bahrain Ferro Alloys B.S.C (BAFA) تولیدکننده بحرینی است.

عناوین برگزیده