به گزارش میمتالز، استارتآپ بریتانیایی یاسا موتوری طراحی کرده که محوری-جریانی است و مرسدس بنز به این موتور علاقهمند شده و این استارتآپ را یکجا خریده است. این تصاحب و ادغام چندان توجهی به خود جلب نکرده و جزئیات زیادی هم از آن منتشر نشده است. اما این موتور برقی جدید قطعا ارزش توجه را دارد. یاسا در سال ۲۰۰۹ شکل گرفته و در حقیقت استارتآپی است که از دانشگاه آکسفورد جوانه زده و بعد از ادغام در مرسدس بنز موتورهای برقی با عملکرد مفرط طراحی و عرضه میکند. این موتورها برای پلتفرم خودروهای برقی AMG.EA مرسدس بنز مناسب هستند.
این استارتآپ بهعنوان شرکت تابعه مرسدس بنز در خود بریتانیا باقی میماند و به مشتریان موجود از جمله مرسدس بنز و فراری خدمات خود را عرضه میکند. با اینکه تمام سهام آن متعلق به بنز است، یاسا هم نام و نشان برند و هم تیم و تسهیلات و امکانات خود را در آکسفورد حفظ خواهد کرد. یاسا و موتورهای جریانمحور توجه مرسدس بنز و صنعت خودروهای برقی را بهدلیل بازده بالا، چگالی قدرت بالا و اندازه و وزن کوچک به خود جلب کرد.
یاسا در نقطه متضاد با موتورهای محوری-جریانی، موتورهای برقی شعاعی یا رادیال قرار دارد که در حال حاضر در بازار خودروهای برقی رایجتر هستند. حتی تکیه تسلا هم بر موتورهای برقی رادیال است که میراث ۴۰ساله به حساب میآید و در این مدت طولانی نوآوری خاصی هم نداشته است.
اما طراحیجریان محور یاسا سگمنتهای بسیار باریکی دارد و ترکیبی از آنها میتواند به واحدهای محرکه بسیار قدرتمندی تبدیل شود. در نتیجه وزن آنها یکسوم موتورهای برقی رایج و چگالی قدرت و بازده آنها سه برابر موتورهای برقی رایج در تسلا است.
تیم وولنر، بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی یاسا میگوید: سرعت نوآوری در این موتور هم با موتورهای رقیب قابل مقایسه نیست. او میگوید: «در شروع کار هدف ما عرضه موتوری بود که برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده چند قابلیت و ویژگی را داشته باشد، سبکتر باشد، بازده آن بالاتر و امکان تولید انبوه آن فراهم باشد. از ویژگیهای مهم دیگر این موتور این است که گشتاور بیشتری با همان نیرو ایجاد میشود. زمانی که قطر را دو برابر میکنید، گشتاور هم دو برابر میشود.» وولنر میگوید: این فناوریها ابتدا در خودروهای لاکچری مثل مرسدس بنز و فراری به دنیا عرضه میشوند و بعد از مدتی به یک فناوری فراگیر تبدیل خواهند شد که سر از خودروها و محصولات دیگر هم درمیآورد. حتی امکان آن وجود دارد که در صنایعی غیر از خودروسازی هم باب شوند.
منبع: دنیای اقتصاد