تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۵۳
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۲۲۶۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یوسف علیزاده، مدیر اقتصاد و توسعه بازار منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

جایگاه منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در تولید صنایع فلزی کشور

می متالز - توسعه اقتصادی نیازمند جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است، طی سال‌های گذشته، مناطقی تحت عنوان مناطق ویژه اقتصادی باهدف جذب هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شکل گرفتند.
جایگاه منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در تولید صنایع فلزی کشور

به گزارش می متالز، هریک از این مناطق بسته به مزایای خود توانستند موفقیت‌های متفاوتی را در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی کسب کنند و در ادامه با شکل‌گیری صنایع در این مناطق سهم به‌سزایی در افزایش تولید، ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده داشته باشند.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با بهره‌گیری از مزایای خود همانند دسترسی آسان به آب‌های آزاد؛ دسترسی به منابع عظیم انرژی نفت و گاز؛ خطوط ارتباطی مناسب شامل دسترسی به خطوط راه‌آهن؛ فرودگاه بین‌المللی و همجواری با بنادر شهیدرجایی و بندر شهید باهنر؛ وجود کارخانجات آب‌شیرین‌کن؛  همجواری با نیروگاه برق بندرعباس و.... توانسته طی این سال‌ها در جذب سرمایه‌گذاران موفق عمل کند.

 

میزان سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

این منطقه، به‌دلیل مزیت‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، یکی از فرصت‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی  محسوب می‌شود که طی سال‌های اخیر با ارائه مشوق و مزیت‌های خود سعی در جذب سرمایه‌گذاران در حوزه صنایع معدنی و فلزی داشته است. به‌دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فرد این منطقه، سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهایی مانند هند، چین و کشورهای اروپایی تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه از خود نشان داده‌اند.

حدود 3 میلیارد و 311 میلیون دلار سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به مرحله بهره‌برداری رسیده که از این میزان 50 میلیون دلار سرمایه خارجی بوده است.

همچنین یک میلیارد و 424 میلیون میلیارد دلار طرح در منطقه درحال احداث است و درحال مذاکره با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جهت احداث پروژه‌های جدید هستیم که این میزان حدود یک میلیارد و و 496میلیون دلار است.

 

سهم منطقه ویژه در تولید فلزات پایه در استان هرمزگان و کشور

منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس طی سال‌های اخیر سهم به‌سزایی در تولید محصولات حوزه صنایع معدنی و فلزی در استان هرمزگان و کشور دارد و بدین ترتیب مزایایی همچون ایجاد اشتغال و ایجاد ارزش افزوده را برای این استان به همراه داشته است.

سهم این منطقه در تولید فولاد، شمش آلومینیوم و شمش روی کشور به‌ترتیب عبارت است از:

سهم 18 درصدی در تولید فولاد کشور و 100 درصدی در تولید فولاد استان هرمزگان، سهم 56 درصدی از تولید شمش آلومینیوم کشور و 100درصدی از تولید شمش آلومینیوم استان هرمزگان، سهم 13درصدی از تولید شمش روی کشور و 90 درصدی از تولید شمش روی در استان هرمزگان.

عناوین برگزیده