تاریخ: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۲۶۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اسدالله کشاورز، مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت

بخش خصوصی متولی اکتشافات در کشور شده است

می متالز - ماه گذشته شاهد واگذاری پهنه‌های متعدد اکتشافی کشور به بخش خصوصی بودیم و این موضوع همچنان در بسیاری از محافل مطرح می‌شود.
بخش خصوصی متولی اکتشافات در کشور شده است

به گزارش می متالز، اسدالله کشاورز، مدیرکل دفتر اکتشافات معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با وضعیت اکتشافات و واگذاری پهنه‌های اکتشافی به بخش خصوصی گفت: در حال حاضر به جرات می‌توان گفت بخش خصوصی عمده اکتشافات کشور را انجام می‌دهد. البته انجام عملیات اکتشاف توسط بخش خصوصی چند حالت دارد؛ نخست آنکه خود آن‌ها متولی هستند، یعنی محدوده‌هایی را درخواست می‌کنند و تا صدور پروانه اکتشاف پیش می‌روند. بخش دیگر اکتشافات به تشکل‌های بخش خصوصی بازمی‌گردد که مهندسان مشاور را تشکیل می‌دهند و با سازمان‌هایی همچون ایمیدرو، سازمان زمین‌شناسی و... همکاری می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان به مقوله اکتشاف به‌ویژه در موضوع تهیه نقشه‌ها، پی‌جویی، شناسایی، حفاری، ژئوفیزیک و... وارد شدند و به‌خوبی فعالیت می‌کنند.

کشاورز با اشاره به اینکه در موضوع اکتشاف، به‌دلیل آنکه حقوق دولتی دریافت نمی‌شود، مانند بخش معدن مشوق وجود ندارد، بیان کرد: یکی از بهترین مشوق‌هایی که برای اکتشافات می‌توان به آن اشاره کرد، استفاده از صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی است. در حال حاضر هر جا که بخش خصوصی قصد داشته باشد کار اکتشافی به‌ویژه در گروه‌های 5 و 6 شامل فلزات و غیر فلزات را انجام دهد، به صندوق بیمه معادن معرفی می‌شود و تسهیلاتی در اختیار آن‌ قرار می‌گیرد. به این ترتیب تا حدودی ریسک کار اکتشافی کاهش پیدا می‌کند.

مدیرکل دفتر اکتشافات معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش خصوصی را در به‌کارگیری تکنولوژی اکتشاف نیز پیشگام دانست و اظهار داشت: در حال حاضر ابزارهای نوین اکتشافی به بخش معدن وارد شده‌اند. بخش خصوصی ابزارها و تکنولوژی‌های جدیدی را به اکتشاف وارد کرده است که از جمله آن می‌توان به استفاده از پهپادها برای عملیات نقشه‌برداری به‌صورت خطی و حجمی و نیز کارهای ژئوفیزیکی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت نیز در کنار بخش خصوصی مبادرت به نوسازی تجهیزات اکتشافی و استفاده از تجهیزات جدید کرده است که در عملکرد سازمان زمین‌شناسی مشاهده می‌شود. همچنین این سازمان قراردادهای بین‌المللی را منعقد کرده است که با تکنولوژی‌های جدید، برداشت‌های اکتشافی را انجام دهند. حرکت‌های اکتشافی خوبی در چند سال اخیر صورت گرفته که در حال پیشرفت هستند.

کشاورز گریزی به اکتشافات عمقی زد و در این رابطه افزود: یکی از بارزترین نمونه‌هایی که در اکتشافات عمقی انجام شد، اکتشافات اعماق بالاتر از یک هزار متر است. در حال حاضر چندین شرکت مانند تهیه و تولید مواد معدنی این مهم را تقبل کرده‌اند؛ به‌طوری که در استان یزد حتی تا اعماق 2 هزار متری نیز حفاری اکتشافی صورت گرفته است. اما بخش خصوصی نیز این ریسک را پذیرفته که تا اعماق 700 تا 800 متر نیز پیش برود که به شناخت از ذخایر عمقی کشور کمک شایانی می‌کند.

مدیرکل دفتر اکتشافات معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان ابراز امیدواری کرد: چشم‌انداز اکتشافات کشور با توجه به حرکت‌های صورت گرفته بسیار روشن است. چرا که تحریم‌ها باعث شده‌اند که به‌نوعی حرکت اکتشافی از درون آغاز شود. در کشور صنعتگران و معدنکاران و شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خوبی وجود دارند که به‌صورت خودجوش فعالیت‌های جدید را انجام می‌دهند. همان طور که سیر صعودی طی چند سال گذشته مشاهده شد؛ امیدواریم که وضعیت اکتشاف بهتر از گذشته شود.

عناوین برگزیده