به گزارش می متالز، این بخش از تجارت جهانی شامل محصولات متنوعی از سازههای فولادی بزرگ مانند سازههای عظیمی که در ساخت استادیومهای ورزشی، مراکز خرید، برجهای رادیویی و... بهکار میرود، تا انواع سازههای فلزی کوچک مثل نرده، پله، درب، پنجره و حتی پلها و دکلهای فلزی را شامل میشود. چین و آلمان از بزرگترین صادرکنندگان و ایالات متحده بزرگترین واردکننده این محصول در جهان است. طی سالهای 2010 تا 2017، واردات خاورمیانه بهطور میانگین حدود 12 درصد از تجارت جهانی را بهخود اختصاص داد. عربستان و امارات بزرگترین واردکنندگان منطقه بودند.
ساختوساز ساختمانی عمدهترین محرک رشد تجارت سازههای فولادی است. در نمودار شماره 1 روند واردات سازههای فولادی به منطقه خاورمیانه طی سال 2010 تا 2017 نشان داده شده است. همانطور که در نمودار دیده میشود، کشور عربستان با میانگین واردات 590 هزار تن سازه فولادی در سال (در بازه زمانی 2010 تا 2017) سالانه حدود 30 درصد از واردات در منطقه را به نام خود ثبت کرده است. امارات متحده عربی، چین و بحرین تأمینکننده بازار عربستان در بازه ذکر شده بودند. پروژههای ساختمانی و توسعه زیرساختهای شهری در سالهای اخیر، محرک مصرف محصولات پایانی فولاد همانند سازههای فولادی در عربستان است. این کشور با استفاده از درآمدهای سرشار نفتی به خصوص در سالهایی که قیمت نفت در اوج بود (سال 2012 تا 2015)، پروژههای ساخت و ساز را با سرعت پیش میبرد؛ اما بعد از کاهش قیمت نفت و تنشهای سیاسی این کشور در منطقه با قطر و یمن، بودجههای بخش عمران این کشور محدود شده و این عامل، ترمز ماشین پر شتاب توسعه بخش عمران و ساخت و ساز عربستان را فشرده است.
واردات سازههای فولادی منطقه نیز در تأثیر مستقیم از کاهش میزان واردات عربستان در سالهای 2016 و 2017، روند کاهشی به خود گرفته است. میانگین سهم واردات منطقه از تجارت جهانی در بازه ذکر شده 12 درصد است. مجموعا حدود نیمی از واردات سازههای فولادی توسط کشورهای عربستان و امارات متحده عربی انجام شده است. کویت، قطر، عمان و عراق نیز سایر واردکنندگان منطقه هستند.
نمودار شماره 2 ترکیب کشورهای صادرکننده سازههای فولادی در منطقه خاورمیانه و سهم صادرات این منطقه از تجارت جهانی را نشان میدهد. خاورمیانه با میانگین صادرات حدود یک میلیون و 450 هزار تن محصولات فولادی سازهای، سهم 8 درصدی از صادرات جهانی این محصولات را در اختیار دارد. ترکیه و امارات متحده عربی بازیگران اصلی صادرات در منطقه هستند؛ در بازه سالهای 2010 تا 2017 مجموعا 70 درصد صادرات منطقه توسط ترکیه و امارات متحده عربی صورت گرفت. مقصد صادراتی ترکیه، کشورهای عراق، ترکمنستان و آذربایجان و مقصد صادرات امارات متحده عربی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و در برخی سالها کشورهای اروپایی و آمریکا بود.
شکلپذیری مناسب فولاد به همراه مقاومت سازهای مناسب این ماده، تنوع زیادی به محصولات تولیدی از آن بخشیده است. طراحی سازههای مقاومتر، سهولت و سرعت بیشتر در اجرا، مصرف فولاد را در گذر زمان و در رقابت با مواد مهندسی جدیدتر به چالش نکشانده است و محصولات سازهای فولادی همچنان در دنیا پر تقاضا هستند. کشورهای در حال توسعه در آینده به دلیل رشد بخش ساخت و ساز، بازار بالقوه محصولات سازهای خواهند بود.