تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۴۶
کد خبر: ۲۲۶۸۴۳
‌می‌متالز - طبق بررسی ها، ارزش بازار اقتصاد دیجیتال کشور بین ۲۵ تا ۴۵ میلیارد دلار است و بیشتر استارتاپ‌ها ناظر به حوزه واسطه‌ای و خدمات اند.

به گزارش می‌متالز، در جهان کنونی یکی از مولفه‌های که محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی درکشور‌ها قرارگرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات است، که این روز‌ها بعنوان موتور محرکه درامر کارآفرینی در فضای دیجیتالی مطرح است، البته با توجه توسعه و رشد انقلاب دیجیتالی دردنیای امروز زمینه‌های بروز انقلاب صنعتی چهارم نمایان شده و تحولات گسترده تری نسبت به گذشته را پیش روی خواهیم داشت؛ که دامنه گسترده آن دربخش‌های بزرگی از کسب وکار‌ها درحال ظهور وبروز است.

آنچه که دراین حوزه قابل توجه است، وجود لیستی از میلیون‌ها شغل که اگر خود را به فناوری نوین مجهز نکنند، از این گردونه کار خارج، و یا کسب و کارشان با هزینه‌های گزافی مواجه خواهدگشت، ازسوی دیگر، میزان سرمایه گذاری درایجاد مشاغل درحوز‌های صنعتی ومعدنی وساختمانی وغیره که به حدی فزونی یافته که طالبان واقعی خود را از دست داده، درمقابل ایجاد و راه اندازی مشاغل وکسب وکار‌های حوزه ICT به دلیل صرفه اقتصادی و ارائه خدمات بهینه با اقبال فراوانی درمیان مردم مواجه شده است.

موسسه اینتربرند به عنوان صاحب نظر در استانداردسازی و ارزش گذاری برند درجهان طی سال ۲۰۱۷ برای هیجدمین سال متوالی لیست برند‌های برتر و ارزشمند دنیا را اعلام کرده و که شرکت‌های اپل وگوگل درصدر این جدول با ۳ تا ۶ درصد رشد نسبت به قبل در ارزش گذاری مواجه بوده وهمچنین ازجمله بخش‌های برتر، که بیشترین برند‌ها رادراین لیست ۱۰۰ تایی پیشتاز کرده بخش تکنولوژی اطلاعات وفناوری بوده است.

با درنظر گرفتن جمعیت ۸۰ میلیونی درکشورمان اینکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم اگر با وجود بستر‌های زیرساختی دربخش فناوری اطلاعات وارتباطات همین اندازه از اقتصاد حوزه ICT را برخوردار شویم، باید بازار آن درکشورمان بین ۲۵ تا ۴۵ میلیارد دلار برسد، اما آمار‌ها حکایت از این دارد که تا سال ۱۳۹۷ حجم بازار فعلی درحدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است و در طی این سال‌ها تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هم برآورد می‌شود، که با این احتساب، با وضعیت مطلوب با این بازار فعلی شکاف زیادی داریم.

آنچه که ناخوشایند است، دربخش تولید محتوا درزبان، خط وگویش فارسی است، با کمبود‌های عدیده‌ای دراین فضا مواجه ایم زیرا تعداد محتوای وب فارسی حدود یک هزارم وب جهانی است با توجه با ظرفیت‌های نیروی انسانی پیش گفته، علیرغم ظرفیت ها، اقدامات مطلوبی بدست نیامده است؟ مطالعات وبررسی‌ها نشان می‌دهد که فقط ۲۵% محتوی تولیدی وب فارسی مطالبی قابل اعتناء، مفید و علمی دارد، و ۷۵% مابقی فاقد توجه تکراری وکپی برداری شده است.

آمار‌های دراین رابطه اشاره دارد به انواع فعالیت‌های ایجادشده استارت آپ‌ها تا سال ۱۳۹۷، استارت آپ‌های بخش خرید وفروش کالاو ایجاد فروشگاه‌های اینترنتی ۲۰ درصد، خدمات فناوری اطلاعات وارتباطات ۱۲ درصد، مشاوره‌های آموزشی وسرگرمی‌ها ۱۰ درصد، اطلاع رسانی ودرج آگهی‌ها ۷ درصد، حمل ونقل و لجیستک ۵/۵ درصد، تبلیغات، غذا، گردشگری ۴/۴ درصد راشامل شده اند.

لازم به ذکر است، که بیشترین محدوده فعالیت کاری این استارتآپ‌ها بیش از ۵۰ درصد درداخل کشور ۴۰ درصد در بازار‌های استانی، ۷ درصد دربازار‌های محلی و تنها فقط یک درصد در بازار‌های منطقه و ۶ دهم درصد در بازار‌های جهانی حضوردارند. حال چرا استارت آپ‌ها بیشتر در فضای واسطه‌ای و توزیعی گام برداشته اند و حوزه تولید محتوا بطور جدی جایش خالی است و در این رابطه با شکاف زیادی در تولید محتوی علمی مواجه ایم؟! جای بحث دارد؛ که دراین مقال نمی‌گنجد، درپایان شایسته است با عنایت به شرایط وامکانات ایجاد شده دربرنامه‌های استارتاپی، دانشگاهها، مراکزعلمی وپژوهشی وشتاب دهنده ها، توجهات بیشتری به تولید محتوا بومی، مفید، علمی برای کشور و توسعه کسب وکار‌ها باشیم.

منبع: ایکوپرس