تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۴۲
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۲۷۱۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تحلیل بازار سنگ آهن - شنبه ۲۰ شهریور

تلاطم قیمت سنگ آهن با نوسان پیش بینی ها/امیدی به رشد چشمگیر قیمت تا پایان ۲۰۲۱ نیست

‌می‌متالز - بازار سنگ آهن در هفته گذشته شاهد رقتار سینوسی بوده به گونه‌ای که قیمت آن با بازه تغییرات بیش از ۱۰ دلاری از ابتدای هفته تا انتها همراه بوده، اما در کل آنچه شاهد آن بودیم؛ نزول قیمت این ماده پرکاربرد صنعت فولاد جهان است؛ اتفاقی به هیچ وجه دور از انتظارات فعالان بازار نبوده و نیست، اما برخی از پارامتر‌ها گرای گران شدن دوباره این محصول را به بازار می‌دهد.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولادبان، قیمت سنگ آهن در هفته گذشته از ۱۴۳ دلار در هر تن تحویل ماه سپتامبر تنزل کرده و به بازه ۱۳۰ دلار رسید و تقریبا در این بازه ماند به جز روز پنج شنبه ۹ سپتامبر که در تالار معاملات بورس سنگاپور هر تن سنگ آهن ۶۲ درصد سی اف آر چین با نرخ ۱۲۸ دلار و ۷۰ سنت مبادله شد که همین مساله نشان از تزلزل فعالان بازار در پیچیدگی این روز‌ها دارد.

نکته بعدی که در تحلیل شرایط بازار باید به آن توجه کرد افزایش ۱۰ درصدی واردات سنگ آهن چین نسبت به ماه جولای علی رغم ناپایدار بودن تقاضا در بازار فولاد است که با توجه کاهش موجودی انبار‌های دپوی فولادسازان این کشور امری طبیعی است، اما برخی از فعالان بازار افزایش کوتاه مدت قیمت را به دلیل بهبود مصرف فولاد؛ کاهش بازار کاغذی و همین کاهش موجودی انبار‌ها محتمل دانسته و به آن خوشبین هستند.

اداره کل گمرگ چین نیز در گزارش ۷ سپتامبر خود به کاهش ۱٫۷ درصدی وردات سنگ آهن سالانه این کشور در مدت ژانویه تا آگوست اشاره می‌کند که حجم پایین ۹۷٫۴۹ میلیون تن واردات ماه گذشته نیز نشانگر ادامه همین مسیر نزولی است.

براساس گزارش‌های فعالان بازار بازدهی ۱۸۶ معدن سنگ آهن در شمال و شمال شرق چین ۶۳٫۷ درصد بوده که ۰٫۹ درصد کاهش نسب به ماه ماه قبل و ۶٫۲ درصد افت نسبت به سال گذشته دارد.

با همه این اوصاف برخی فعالان بازار سنگ آهن دو مسئله تقاضای ناپایدار و کاهش موجودی انبار‌ها را دلیلی برای حمایت معاملات بازار از رشد دوباره نسبی قیمت سنگ آهن در هفته‌های پیش رو می‌دانند و معتقد هستد، فشار کنترل تولید فولاد در چین تا یک نقطه‌ای می‌تواند قیمت‌ها را نزولی کند و پس از آن اثرش از بین می‌رود.

با در پیش بودن فصل سرما و کاهش استفاده از فولاد در صنایع ساختمانی، باید گفت تقاضای مورد تصور بهبودیافته باید روی خودروسازی و کمی هم رو پروژه‌های عمرانی متمرکز شود، که البته آن هم با چالش‌های موجود بسیار پر تنش خواهد بود.

به نظر می‌رسد همچنان بیم و امید در فعالان بازار سنگ آهن وجود دارد، اما برخی از کارشناسان بین المللی ۱۱۰ دلار در هر تن را کف سقوط قیمت سنگ آهن دانستند و تلاطم آن را بین بازه ۱۳۰ تا ۱۱۰ دلار در چند ماه پایانی سال ۲۰۲۱ ترسیم کردند.

قیمت سنگ آهن که با سیاست‌های پکن از اوج به این تلاطم رسیده، این روز‌ها ضمن رشد حاشیه سود فولادسازان باعث شده تا پیش بینی‌های روند کاهشی قیمت که سال قبل میلادی و در پی شیوع ویروس کرونا انجام شده بود محقق شود و با این شرایط امیدی به رشد چشمگیر قیمت سنگ آهن در ماه‌های پیش رو از سال ۲۰۲۱ میلادی نیست.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده