تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۳۲۵
کد خبر: ۲۲۷۲۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فاطمی‌امین: نرخ سیمان به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان کاهش یافت

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید، گفت: اقداماتی که در جریان کنترل قیمت سیمان در وزارت صنعت انجام شد، برخورد تعزیراتی و دستوری نبود؛ بلکه اصلاح ساختار‌ها منجر به تعادل بازار و کاهش قیمت‌ها شد.

به گزارش می‌متالز، «سیدرضا فاطمی‌امین» با اشاره به نشست صبح امروز (یکشنبه) خود با جمعی از نمایندگان به ریاست «علی نیکزاد» نایب رییس مجلس درخصوص موضوع تنظیم بازار سیمان، فولاد و کالا‌های اساسی که در کمیسیون تلفیق مجلس برگزار شد، افزود: در این نشست گزارشی درباره اقدام‌های انجام شده در حوزه‌های بازار سیمان و فولاد ارائه شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: طبق قولی که در زمان رأی اعتماد به نمایندگان ملت داده شد، قیمت سیمان به نرخ پیش از قطعی برق بازگشت و قیمت آن در بورس به کیسه‌ای ۲۵ هزار تومان رسید.

وی ادامه‌داد: این درحالی است که بسیاری معتقد بودند وقتی نرخ کالایی در ایران بالا می‌رود دیگر پایین نخواهد آمد، اما این اتفاق خوشایند رخ داد.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه نرخ سیمان فله نیز به ۳۶۰ تومان رسید که همان قیمت سه ماه قبل است، تأکید کرد: کاری که ما برای کنترل قیمت سیمان انجام دادیم اصلاح ساختار بود و با روش‌های تعزیراتی، موردی و همچنین ایجاد جو روانی قیمت‌ها به اینجا نرسید، به طوری که تعادلی که در بازار ایجاد شد نرخ سیمان را کاهنده کرد.

ورود همه خرده‌فروشان سیمان به سامانه تجارت و بورس

وی با تأکید بر اینکه تا دو هفته آینده نیز بر بازار سیمان متمرکز خواهیم بود، یادآور شد: تا دو هفته آتی، همه خرده‌ فروشان و عاملان فروش سیمان وارد سامانه تجارت و بورس خواهند شد تا در بورس و در حوزه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی به یک روال معقول دست یابیم.

حذف امضا‌های طلایی در صنعت فولاد

فاطمی‌امین درباره اقدامات انجام شده در بازار فولاد نیز گفت: قیمت فولاد بر سایر محصولات بازار موثر بوده و بر فضای روانی بازار نیز اثرگذار است؛ در این حوزه سه راهکار تعریف شده که در مدت سه ماه عملیاتی خواهد شد.

وزیر صنعت اضافه‌کرد: در مهرماه رصد کامل اطلاعاتی از زنجیره فولاد را دنبال می‌کنیم تا همه تولیدات مقاطع فولادی، شمش و محصولات در سامانه جامع تجارت عرضه شود و رانت‌ها و چند قیمتی بودن فولاد از این طریق از بین برود.

وی افزود: در مرحله دوم ساختار بازار را اصلاح خواهیم کرد و تاثیر ابلاغ قوانین و مقررات جدید را در آبان‌ماه خواهیم دید و امضا‌های طلایی تا این زمان از بین خواهد رفت.

فاطمی‌امین تصریح کرد: در آذرماه نیز در ساختار صنعت فولاد اصلاح ساختاری خواهیم داشت تا به سمت کاهش قیمت تمام شده حرکت کنیم و رقابت سازنده‌ای برای کاهش هزینه‌ها در بازار فولاد را شاهد باشیم و بازار فولاد تحت تأثیر نوسانات ارزی نباشد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده