تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۳۳
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۲۷۳۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حمید جلالی‌پور، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش سرب ایران:

‌می‌متالز - بورس کالا درابتدای هفته به‌ما قیمت پایه را اعلام می‌کند و ما روز یکشنبه محصول را به بورس عرضه می‌کنیم. قیمت دست خریدار و فروشنده نیست و یک قیمت پایه اعلام می‌شود و دربورس کشف قیمت انجام می‌شود.

به گزارش می‌متالز، تا اردیبهشت‌ماه حدود چهار هزار تن سرب در بورس عرضه شده؛ اما تنها ۳۲۰ تن خریداری شده است. ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم به بورس کالا بگوییم که با یک قیمت مشخص سرب را به‌فروش برساند. بورس کالا درابتدای هفته به‌ما قیمت پایه را اعلام می‌کند و ما روز یکشنبه محصول را به بورس عرضه می‌کنیم. قیمت دست خریدار و فروشنده نیست و یک قیمت پایه اعلام می‌شود و دربورس کشف قیمت انجام می‌شود. انجمن تولیدکنندگان سرب چهار هزار تن عرضه در بورس کالا داشته و از پنجم تا بیست‌وششم اردیبهشت هفت بار سرب در بورس عرضه شده؛ اما خریدی انجام نشده است.

در بحث صادرات باتری، اگر برخی تولیدکنندگان خواستار صادرات بودند باید درخواست صادرات ۳۰ درصدی محصولات را مطرح می‌کردند. چرا این کار را انجام ندادند و تنها دو شرکت به‌این کار مبادرت کرده‌اند؟
باتری‌ساز درمواقعی سرب صادر می‌کند و در جلسه‌ای در وزارت صمت برخی تولیدکنندگان باتری اظهار کردند که سرب کم است. ما اظهار کردیم که درحال حاضر ۳۰ هزار تن در شرکت‌های تولیدکننده سرب انبار شده است؛ باتری‌ساز، اما این را خرید نمی‌کند. با شرکت تماس می‌گیریم که سرب اضافه در اختیار داریم، اما می‌گوید من سرب احتیاج ندارم. چرا که خودشان تولیدکننده سرب شده‌اند.
قیمت سرب بر اساس LME لندن محاسبه می‌شود و این درحالی است که گاه سرب یک قیمت دارد و دلار ما هم بهای دیگری. یعنی قیمت سرب که براساس بورس فلزات لندن تعیین می‌شود، با توجه به‌نوسان قیمـــت دلار در ایران، با افت‌وخیز خاصی همراه است.
این مساله نیز ربطی به‌تولیدکننده سـرب ندارد و ما قیمت سرب را براساس LME منهای ۱۵۰ دلار به‌باتری‌ساز عرضه می‌کنیم و درعین حال همان‌طور که اشاره شد، بازهم اولویت‌مان با داخل است. چراکه دردسر‌های صادرات برای ما نمی‌ارزد. با محاسبه همین منهای ۱۵۰ دلار نیز درمی‌یابید که قیمت روز سرب چقدر است؛ بنابراین اگر سرب ۲۴۰۰ دلار قیمت داشته باشد، بهای آن با فرمول منهای ۱۵۰ می‌شود ۲۲۵۰ دلار. این عدد را ضرب‌در قیمت ارز کنید.
درنهایت یکی از شرکت‌های ما درحال حاضر یک‌هزار تن سرب در انبار دارد و چندین‌بار با باتری‌سازان دراین ارتباط نامه‌نگاری کرده است. اما آن‌ها می‌گویند شما با قیمت پایین‌تر و مدت‌دار این سرب را به‌ما بفروشید!

منبع: دنیای خودرو (اخبار خودرو)

عناوین برگزیده