تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۲۹
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۲۷۴۳۶

جزییات قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران + عکس

‌می‌متالز - این اتفاق در کشور‌های سوریه و کوبا در حال رخ دادن است. به همین صورت، برخی از گوشی‌های شیائومی موجود در کوبا و سوریه در حال قفل شدن هستند. اما این قفل شدن، یک مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری نیست. بلکه این اتفاق از سوی شیائومی رخ می‌دهد!

به گزارش می‌متالز، شیائومی همین امسال توانست به عناوینی جذاب و قابل توجه دست پیدا کند. به عنوان مثال، این کمپانی چینی برای اولین بار توانست از سد سامسونگ عبور کند و به صدر جدول فروش گوشی‌های هوشمند در ماه جولای برسد.

 به تازگی، اخباری نگران کننده از قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران منتشر شده‌اند. ما در این مطلب قصد داریم تا بررسی کنیم که آیا این موضوع صحت دارد و چه اتفاقی قرار است رخ بدهد؟

قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران: واقعی یا یک شایعه؟

خب، شیائومی توانسته است به عنوان یک برند محبوب و شناخته شده سال ٢٠٢١ را سپری کند. اما ما شاهد اتفاقات عجیب کمی نبوده‌ایم. چند وقت قبل، یکی از دوستانم برایم یک متن عجیب و غریب از قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران ارسال کرد. در ابتدا، تصور می‌کردم که این متن صحت ندارد. پس از پرس و جو از پشتیبانی شیائومی نیز تأیید شد که این متن کاملاً جعلی است. اما پس از گذشت مدتی، موجی از قفل شدن گوشی‌های شیائومی در مناطق مختلف به وقوع پیوست. این گوشی‌ها، غالباً در کشور سوریه بوده‌اند. پس از آن، پشتیبانی شیائومی تأیید کرد که این متن واقعی است! اما دقیقاً قضیه از چه قرار است و آیا باید این اتفاق را جدی گرفت؟

این بار Today.in.۲۴، گزارشی منتشر کرده است. بر اساس آن، این اتفاق در حال رخ دادن است. بازار گوشی‌های هوشمند در جهان، دارای سیاست یکپارچه‌ای نیست. بلکه کشور‌های مختلف، سیاست‌های مختص به خود را دارند. همان طور که مشخص است، هر برندی نیز سیاست‌های صادرات و فروش خود را دارد. در همین راستا، شیائومی استراتژی‌های متفاوتی را برای هر کشور لحاظ می‌کند. اما این چه ارتباطی به موضوع صحبت ما دارد؟ خب، باید بگوییم که ظاهراً شیائومی کم کم در حال تغییر سیاست‌های خود در برخی از کشور‌ها است. بر اساس برخی گزارشات منتشر شده از کاربران Reddit، ظاهراً گوشی‌های هوشمند شیائومی آن‌ها در حال قفل شدن است. پس از قفل شدن گوشی‌ها، استفاده از آن‌ها کاملاً غیرممکن است و گوشی رسماً به یک تکه آجر تبدیل می‌شود!

بر اساس گزارشات منتشر شده‌ای که به آن‌ها اشاره کردیم، این اتفاق در کشور‌های سوریه و کوبا در حال رخ دادن است. به همین صورت، برخی از گوشی‌های شیائومی موجود در کوبا و سوریه در حال قفل شدن هستند. اما این قفل شدن، یک مشکل سخت افزاری یا نرم افزاری نیست. بلکه این اتفاق از سوی شیائومی رخ می‌دهد.

دلیل این اتفاق چیست؟

خب، دلیل آن ساده است. اگر بخواهیم صفحه شرایط و ضوابط به روز شده شیائومی را مشاهده کنیم، به اظهارات جالبی برخورد خواهیم کرد. بر اساس متن‌های موجود در این بخش، مشتریان شیائومی قادر به فعال سازی و استفاده از گوشی‌های شیائومی خود در کشور‌هایی زیر نخواهند:

۱- ایران
۲- کوبا
۳- سوریه
۴- کره شمالی
۵- سودان و منطقه کریمه

بر اساس قرارداد ١۴.٢ شیائومی، تمام محصولات این کمپانی تابع قوانین صادرات هستند. در این قرارداد، مشتری صلاحیت دارد. در صورت حضور یک کشور در خارج از این قرارداد، مشتری نمی‌تواند هیچ محصولی را که از فروشنده خریداری کرده است در مناطق مورد اشاره فعال سازی کند. به کشور‌های خارج از این لیست اشاره کردیم. در صورتی که قصد استفاده از محصولات شیائومی را در این کشور‌ها داشته باشید و گوشی خود را به طور عادی خریداری کرده باشید، گوشی شیائومی شما قفل می‌شود!



جزییات قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران + عکس



شایان ذکر است که شیائومی دلایل این کار را ذکر نکرده است. همان طور که گفتیم، سیاست هر شرکتی برای هر منطقه‌ای متفاوت است. در این بین، برخی حدس می‌زنند که قفل شدن گوشی‌های شیائومی و این سیاست، مربوط به تحریم‌های ایالات متحده آمریکا می‌باشد. منبع خبر، با کاربران کوبایی شاکی از این موضوع تماس گرفته است. اما متأسفانه تاکنون پاسخی از آن‌ها به دست نیامده است. اما یک سؤال در این بین وجود دارد. سؤال، این است که آیا کسی می‌تواند با مجوز در شرکت‌های مورد اشاره محصولات شیائومی را به فروش برساند؟ خب، ما هنوز در این مورد اطلاعی نداریم. اما بر اساس گفته‌های شیائومی، این امر شدنی است.

برای دور زدن این مشکل و عبور از قفل شدن باید چه کنیم؟

در صورتی که گوشی شیائومی شما با این مشکل مواجه شد، شما می‌بایست گوشی خود را به گارانتی بازگردانید تا مشکل آن حل شود. در غیر این صورت، مبلغ گوشی شما می‌بایست پس داده شود. این مورد، در کوبا ممکن نیست. اما در ایران، انواع و اقسام فروشندگان و گارانتی‌های شیائومی وجود دارند. بنابراین، حتی اگر این اتفاق رخ دهد نیاز به نگرانی نخواهد بود. در این بین، برخی نظراتی را ارائه کرده‌اند تا سبب قفل نشدن دستگاه شما می‌شود.

در ابتدا، فعلاً بهتر است که گوشی شیائومی خود را به روزرسانی نکنید. همچنین پیش از خرید گوشی، مطمئن شوید که ریجن (منطقه) آن گلوبال یا جهانی است. اگر که می‌توانید، بوتلودر گوشی شیائومی خود را آنلاک کنید. یا حتی اگر امکانش را دارید، فعلاً از کاستوم رام‌ها بر روی گوشی شیائومی خود استفاده کنید. این‌ها، مواردی هستند که از احتمال قفل شدن گوشی‌های شیائومی شما جلوگیری می‌کنند (عواقب هر کدام از این تغییرات به عهده خود شماست). تنها توصیه فعلی ما، این است که گوشی‌های شیائومی، پوکو و ردمی را تنها با گارانتی و از مراجع رسمی خریداری کنید.

در انتها، اجازه دهید تا کمی در مورد این موضوع و رخ دادن آن در ایران صحبت کنیم. در حال حاضر، هیچ موردی از قفل شدن گوشی‌های شیائومی در ایران گزارش نشده است. همچنین به احتمال خیلی زیاد، حتی اگر این سیاست در ایران عملی شود مربوط به گوشی‌هایی است که جدیداً خریداری شده باشند. از سوی دیگر، ما فکر نمی‌کنیم که ایران واقعاً جزوی از این موج قفل شدن باشد. چرا که یکی از شرکت‌های گارانتی پیش از این با شیائومی تماس برقرار کرده بود و این کمپانی چینی به روزرسانی را برای رفع ایراد تماس اضطراری گوشی‌های خود منتشر کرد.

در نتیجه، شیائومی فعلاً مشکلی با گوشی‌های موجود در ایران ندارد. ما فکر می‌کنیم که این گوشی، مربوط به گوشی‌هایی باشد که وضعیت مشخصی ندارند. به طور دقیق‌تر، گوشی‌هایی که مربوط به ریجن‌های مربوط به ایران نباشند. مثلاً اگر یک گوشی با ریجن چین را در این فعال کنید، ممکن است قفل شود! بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که فعلاً به سراغ تهیه گوشی از منابع غیر رسمی و از چین نروید.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جماران (جی پلاس)

عناوین برگزیده