تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۴۴۶
کد خبر: ۲۲۸۱۲۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد

چشم به‌راهی جوانان جویای کار به‌طرح کهنه خاک‌خورده ذوب آهن غرب

‌می‌متالز - کشور ایران بر اساس آمار دو سال پیش سالیانه دارای ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تُن مصرف فرومنگنز بوده که از این میزان مصرف تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد آن در کشور تولید می‌شود و به ناچار بخش بیشتر مصرف مورد نیاز کشور باید از سایر کشور‌ها تأمین شود.

به گزارش می‌متالز، فرومنگنز از ترکیب اکسید منگنز در دمای بالا و حالت مذاب با وجود کربن به‌صورت زغال سنگ یا کک به دست می‌آید، منگنز‌ها در صنایع متالورژی، شیمی، الکترونیک، سرامیک، تولید لاک‌های رنگی کاربرد دارند و مهم‌ترین کاربرد منگنز در صنعت، تهیه آلیاژ‌های آهن و به‌عنوان ماده اصلی برای چدن و فولاد است ضمن اینکه فرومنگنز یکی از مهم‌ترین عناصر آلیاژی است که خواص مکانیکی، قابلیت سخت پذیری و کاهش میزان گوگرد را دارد.

ذوب آهن غرب کشور مربوط به سهام شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور (سهامی عام) واقع در منطقه چهاردولی شهرستان اسدآباد در سال ۹۰ با ظرفیت تولید ۷۰ هزار تُن شمش چدن پس از سال‌ها انتظار با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت محمدرضا رحیمی و جمعی از مسئولان کشوری، استانی افتتاح و به بهره‌برداری رسید

این طرح به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ صنعتی شهرستان که عملیات اجرایی آن در سال ۷۳ آغاز شده بود افتتاح و راه‌اندازی آن برای شهرستانی که تنها نیم درصد صنعت استان را داشت می‌توانست اتفاق خوشی برای مردم منطقه و اشتغال جوانان بومی منطقه باشد.

اما این طرح تنها پس از سه ماه از تولید شمش چدن سرانجام به دلیل عدم مقرون به صرفه بودن و عدم توجیه اقتصادی و پاره‌ای از مشکلات آلایندگی زیست محیطی فعالیت خود را به منظور تغییر خط تولید خود از شمش چدن به فرومنگز متوقف کرد تا این‌بار با نام جدید کارخانه فرومنگنز پا به عرصه تولید بگذارد.

این پروژه صنعتی در حال حاضر از سال ۹۰ تاکنون به عنوان یکی از طرح‌های راکد شهرستان بوده که مردم منطقه منتظر بازگشت آن به چرخه تولید هستند و اگر بخواهیم قدمت این طرح را کنکاش کنیم طرح فوق یکی از طرح‌های کهنه ۲۷ ساله شهرستان بوده که جوانان جویای کار ۲۷ سال پیش منتظر بهره‌برداری این طرح بودند و اینک فرزندان همان جوانان چشم به راه خبر خوش افتتاح این طرح و اشتغال آنان در این واحد بزرگ صنعتی هستند.

اما روند وارد چرخه تولید شدن کارخانه فرومنگنز شهرستان اسدآباد در چه مرحله‌ایست؟

بهره برداری کارخانه ذوب آهن اسدآباد تا اواخر آبان ماه

مدیر عامل ذوب آهن اسدآباد از افتتاح و بهره‌برداری کارخانه ذوب آهن این شهرستان تا اواخر آبان ماه سال‌جاری خبر داد و اظهار کرد: کارخانه ذوب آهن اسدآباد (کارخانه فرومنگنز) برای افتتاح و راه‌اندازی توسط سرمایه‌گذار جدید بخش خصوصی در حال اورهال و تعمیر و بازسازی تأسیسات و ماشین‌آلات این واحد صنعتی بوده و بر اساس قرار داد منعقد شده زمان اورهال کارخانه ۶ ماه خواهد بود.

یونس گوهری با بیان اینکه از سه ماه پیش اورهال و تعمیر تأسیسات و ماشین‌آلات واحد آغاز شده و کار‌ها به‌خوبی در حال پیش رفتن است، افزود: بر اساس قرار داد سرمایه‌گذار جدید بخش خصوصی در اواخر آبان ماه کار‌های اورهال و تعمیرات و بازسازی این واحد صنعتی بزرگ شهرستان به پایان خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: این واحد صنعتی اگر در بحث واردات مواد اولیه خود و تأمین کک لازم با مشکل مواجه نشود طبق پیش‌بینی‌ها در بازه زمانی تعیین شده افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

گوهری با بیان اینکه در سال ۹۰ کارخانه ذوب آهن اسدآباد به دلیل عدم صرفه اقتصادی و تغییر خط تولید خود از شمش چدن به فرومنگنز تعطیل شده است، تصریح کرد: با پیگیری مسئولین استان و شهرستان در حال حاضر طرح فوق توسط ذوب آهن به سرمایه‌گذار جدید بخش خصوصی به‌نام شرکت" برسم لعل "به مدت پنج سال اجاره داده شده که در صورت قابل قبول بودن فعالیت آن، مدت اجاره تمدید خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این واحد صنعتی ظرفیت تولید ۲۲ هزار تُن فرومنگنز در سال را خواهد داشت، یادآور شد: در ماه‌های اولیه شروع به فعالیت به‌طور قطع ظرفیت تولید کم‌تر خواهد بود.

گوهری فرومنگنز را از آلیاژ‌های استراتژیک برشمرد و افزود: این محصول دارای ظرفیت مصرف بالایی در کشور در استفاده فولاد سازی‌ها است و اجازه صادرات به خارج از کشور را ندارد.

وی با بیان اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد فرومنگنز مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید شده و مابقی از سایر کشور‌ها وارد می‌شود، ادامه داد: کشور ایران بر اساس آمار مربوط به دو سال پیش دارای ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تُن مصرف فرومنگنز بوده که با توجه به ظرفیت اسمی کارخانه فرومنگنز اسدآباد در صورتی‌که به ۳۰ هزار تُن افزایش یابد حدود ۱۰ درصد فرومنگنز کشور را تأمین خواهد کرد.

گوهری با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از کارخانه فرومنگنز اسدآباد برای ۱۵۰ تا ۲۵۰ نفر از جوانان منطقه اشتغال ایجاد خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این طرح بخش خصوصی جدید سه طرح شامل ذوب آهن، تولید آهن اسفنجی از گندله موجود شرکت صبا نور و نیز طرح زینتر پلن (تبدیل پودر منگنز به کلوخ) را در برنامه دارد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به کارخانه ذوب آهن اسدآباد، تصریح کرد: این کارخانه به منظور تغییر خط تولید خود از شمش چدن به فرومنگنز از سال‌ها پیش تعطیل و در حال خاک خوردن بود که با پیگیری‌های لازم برای مدت مشخصی به بخش خصوصی واگذار شد.

به‌کار گیری نیرو‌های بومی در ذوب آهن

کیومرث سرمدی واله با تأکید براینکه بر اساس قرار داد با سرمایه‌گذار بخش خصوصی کارخانه ذوب آهن شرط گذاشته شده که صفر تا صد نیرو‌های این کارخانه صنعتی بومی شهرستان و منطقه باشند، اظهار کرد: در صورتی‌که نیروی متخصص بومی کار در شهرستان برای کارخانه ذوب آهن وجود نداشته باشد این کارخانه بر اساس قرار داد منعقد شده اجازه استفاده از نیروی متخصص غیر بومی را خواهد داشت.

وی از افتتاح کارخانه ذوب آهن این شهرستان در اواسط پاییز سال‌جاری خبر داد و افزود: بنابر قول مساعد سرمایه‌گذار جدید بخش خصوصی ذوب آهن (فرومنگنز) این کارخانه صنعتی مهم شهرستان در اواسط پاییز به بهره‌برداری خواهد رسید که افتتاح و بهره‌برداری آن به‌طور قطع با گره‌گشایی بخشی از مشکلات اشتغال از نقش مؤثری در اشتغال پایدار جوانان منطقه و افزایش سرمایه ملی کشور برخوردار بوده و به‌صورت مستقیم برای ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر ازجوانان اشتغال به همراه خواهد داشت.

نرخ بیکاری ۱۳ درصدی در اسدآباد

سرمدی‌واله میزان نرخ بیکاری شهرستان اسدآباد را ۱۳ درصد اعلام کرد و ادامه داد: بیکاری‌های موجود شهرستان انباشته شده از گذشته است و در شهرستان اسدآباد به لحاظ زیرساخت‌ها از گذشته‌های دور تا سال‌های اخیر کم کاری شده و این امر موجب عقب ماندگی صنعتی این شهرستان بوده است.

در پایان امیدواریم طبق زمانبندی اعلام شده طلسم طرح کهنه خاک خورده ۲۷ ساله ذوب آهن غرب کشور شکسته و سرانجام بتواند با ورود به چرخه تولید، صنعت منطقه را رونق دو چندان بخشیده و این صنعت در کنار محور کشاورزی بودن منطقه دریچه و افق جدیدی را با شتاب به روی شهرستان به سمت قرار گرفتن بر ریل صنعتی شدن باز کند اشتغال چشمگیری را برای جوانان شهرستان با خود به ارمغان آورد.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده