تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۴
بازدید: ۳۹۱
کد خبر: ۲۲۸۲۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

برآورد وضعیت فعلی بورس و پیش بینی این هفته + مهمترین علت اصلاح شاخص

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت فعلی بازار سهام و برتری نگاه تحلیلی و اعلام مهمترین دلیل اصلاح شاخص، روند معاملات هفته جاری را پیش بینی کرد.

به گزارش می‌متالز، امیرعلی امیرباقری با بیان اینکه در وضعیت فعلی، نگاه تحلیلی در بازار برتری زیادی به نگاه دارایی و تورمی دارد اعلام کرد: از سرمایه گذاران انتظار می‌رود در این حوزه، نگاه تحلیلی داشته باشند و از چیدمان مناسب برای پرتفوی استفاده کنند. در معاملات هفته گذشته، فشار عرضه افزایش پیدا کرد که مهمترین علت آن ناشی از تاثیرپذیری بازار از مسایل سیاسی بود.

انتشار خبر احتمال مذاکرات پیرامون برجام، اثرگذار بر فشار عرضه ارز بود و منجر به کاهش نرخ دلار شد و به دنبال آن سهام دلاری محور و شاخص ساز با کاهش ارزش مواجه شدند. قیمت ارز در کوتاه مدت نمی‌تواند بیانگر کلیت اقتصاد باشد. با توجه به فعالیت مستمر شرکت‌ها در طول سال‌ها باید قیمت ارز را با توجه به واقعیات اقتصادی تخمین زد. اتفاقات سیاسی تنها می‌تواند باعث برخورد قیمت ارز با برخی از نقاط شود، اما نمی‌تواند زمینه ساز تغییر روند کلی بازار ارز باشد.


مهمترین محرک رشد نرخ دلار


در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاضر نشان دهنده آن است که به دلیل اختلاف تورم موثر در داخل و خارج ایران، طبیعی است حجم و افزایش سطوح نقدینگی تعدیل شود و همین امر می‌تواند به عنوان مهمترین محرک رشد نرخ دلار تلقی شود. اکنون نقدینگی در مرز چهار هزار هزار میلیارد تومان قرار دارد که به دنبال این اتفاق، افزایش بحث پایه پولی و نقدینگی می‌تواند سبب تضعیف ارزش پول ملی شود.

با توجه به چنین وضعیتی باید انضباط مالی به بدنه اقتصاد بازگردد که با توجه به وعده رییس جمهور در دوران انتخابات، بازار انتظار دارد تا این نظم و انضباط مالی تا حدودی به بدنه اقتصاد بازگردد. این اقدام نیازمند زیرمجموعه‌هایی مانند قوانین گمرکی، قوانین تعرفه ای، پرهیز از قیمت گذاری دستوری و سپرده شدن تعیین قیمت‌ها است که این امر می‌تواند تا حدودی نظم و انضباط را به بدنه بازار بازگرداند.


روند معاملات قیمت جهانی در هفته گذشته


هفته گذشته در بعد قیمت‌های جهانی، اتفاق خاصی رخ نداد و شاخص دلار با ثبات نسبی مواجه بود؛ بنابراین قیمت کامودیتی‌ها تا حدودی با ثبات همراه بودند. اما در این میان قیمت گاز جهانی در چند هاب، افزایش پیدا کرد که این موضوع می‌تواند بر برخی از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.


ورود خودرو به بورس کالا


بحث ورود خودرو به این بازار از مدت‌ها قبل مطرح شده و قرار است به مرور این بحث به عمل تبدیل و خودرو وارد تابلوی بورس کالا شود. ورود خودرو به بورس کالا می‌تواند در شرایط حاضر اتفاقی مبارک باشد. چراکه اکنون اختلاف قیمت بازار و کارخانه رقمی است که به جیب دلال‌ها و واسطه گران سرازیر می‌شود در حالی که می‌تواند حاشیه رفاه مصرف کننده و امنیت اقتصادی تولید کننده را تحت تاثیر قرار دهد. انتظار می‌رود با ورود باقی محصولات مصرفی به تابلوی بورس کالا بتوان از قیمت گذاری دستوری دوری کرد.


پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری


طبق پیش بینی‌ها به نظر می‌رسد در هفته پیش رو ثبات در بدنه بازار حاکم باشد و به دنبال آن تفکیکی میان صنایع و سهام ایجاد شود که این تفکیک به لحاظ تحلیلی، منجر به جدایی مسیر صنایع و سهام از یکدیگر خواهد شد.

منبع: بورس پرس

عناوین برگزیده