به گزارش میمتالز، در این نامه به لیست شرکتها و تعداد و نشان تجاری کامیونهای که تا ۲۲ شهریور امسال ثبت سفارش آنها انجام شده، همچنین دستور معاون دادستانی مبنی بر تسریع در انجام امور واردات کامیونهای زیر سه سال ساخت، موضوع بند (ث) ماده ۲۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور که در گمرکات دپو شدهاند و نیز به نامه دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد درباره بازرسی کامیونهای یاد شده طی یک مرحله در گمرکات اجرایی، اشاره و خواسته شده که به شرکتهای بازرسی آن سازمان دستور داده شود نسبت به بازرسی کلیه کامیونهای موجود در گمرکات که ثبت سفارش آنها طی ماههای گذشته تا تاریخ ۲۲ شهریور امسال توسط این سازمان انجام شده، حداکثر طی دو هفته اقدام و تاییدیههای مربوطه به گمرک و سازمان راهداری برای اقدامات بعدی اعلام شود. ماجرای کامیونهای وارداتی به مصوبه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی برمیگردد که در همین رابطه در سال ۱۳۹۸ و بر اساس ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامههای توسعه، شرایط واردات این کامیونها از سوی وزیر وقت راه و شهرسازی به گمرک اعلام میشود و بعد از آن سازمان راهداری و حملونقل جادهای و وزارت صنعت، معدن و تجارت طی ابلاغیههایی شرایط واردات از جمله ردیف تعرفه کامیونهای وارداتی، نحوه واردات، کامیونهای اسقاطی، مجوزهای قانونی و مقرراتی و همچنین تایید منشأ این کامیونها را مشخص و ابلاغ میکنند. اما برای ترخیص این کامیونها مجوزهایی مانند تاییدیه سازمان ملی استاندارد یا محیط زیست نیز لازم است که گمرک بتواند بعد از کنترل، در کنار رعایت مقررات نسبت به ترخیص اقدام کند. اما در ادامه این جریان با موانع بسیاری و اعتراض صاحبان این کامیونها مواجه شد و اختلاف نظرهایی بین دستگاههای مربوطه از جمله گمرک و وزارت راه و شهرسازی وجود داشت و مانع از ترخیص این کامیونها بود؛ بهطوری که براساس گزارش معاون فنی گمرک ایران تاکنون ۶هزار دستگاه کامیون در گمرکات رسوب کرده است. در نهایت معاونان دادستان تهران طی بازدیدی از گمرک در جریان کامیونهای وارداتی قرار گرفتند و در این رابطه تصمیماتی اتخاذ شد که بر اساس آن سازمان ملی استاندارد مکلف شد با توجه به اعلام آمادگی گمرک جهت استقرار در گمرکات، نسبت به اعزام نماینده خود جهت استقرار فوری در گمرکات محل دپوی کامیونهای وارداتی ظرف حداکثر یک هفته اقدام کند.
منبع: دنیای اقتصاد