تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۷
بازدید: ۲۶۷
کد خبر: ۲۲۸۷۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اعلام متروکه کامیون‌های وارداتی متوقف شد

‌می‌متالز - در جریان تعیین تکلیف ۶ هزار کامیون دپو شده، گمرک ایران دستور توقف متروکه این کامیون‌ها به مدت یک ماه تا زمان تعیین تکلیف را صادر کرده است.

به گزارش می‌متالز، بلاتکلیفی کامیون‌های وارداتی که براساس مصوبه دولت و ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی از سال ۱۳۹۸ وارد گمرک شده بود، آنقدر طول کشید تا این‌که طی هفته گذشته معاونان دادستان تهران بازدیدی از گمرک تهران داشته و از نزدیک در جریان این موضوع قرار گرفتند. به دنبال آن ۱۵ دستور از سوی دادستانی برای تعیین وضعیت این کامیون‌ها حداکثر در یک ماه بعد از ابلاغ برای دستگاه‌های ذیربط صادر شد.

اما گزارشی که گمرک ایران در این باره اعلام کرده بود نشان می‌داد که در حال حاضر حدود ۶ هزار دستگاه کامیون در گمرکات کشور رسوب کرده که ظاهرا بالغ بر ۷۰ درصد آن هنوز اظهار هم نشده است، در عین حال با توجه به گذر زمان بخشی از این کامیون‌ها مشمول اعمال مقررات متروکه شده بودند و یا در آستانه متروکه قرار داشتند.

فعلا متروکه متوقف شد

براین اساس بعد از اینکه طبق دستور دادستانی مهلت یک ماهه برای تعیین تکلیف این کامیون‌ها مشخص و دستگاه‌های مربوطه موظف به انجام تکالیف ابلاغی شدند گمرک ایران نیز طی اعلامی به گمرکات کشور اعمال مقررات متروکه را به تاخیر انداخته است.

طبق اعلام معاون فنی گمرک به گمرکات اجرایی، تا تعیین تکلیف کامیون‌های وارداتی به مدت یک ماه باید از متروکه شدن کامیون‌های وارداتی در گمرکات تحت سرپرستی خودداری شود.

به هر حال با توجه به این‌که بیش از یک سال از ورود بخش زیادی از این کامیون‌ها به گمرک می‌گذرد، این سازمان طبق ماده ۲۴ قانون امور گمرکی می‌تواند نسبت به اعلام متروکه اقدام کند، این در حالی است که طبق قانون، گمرک بعد از سه ماه از ورود کالا نسبت به تعیین تکلیف کالا ورود خواهد کرد که این زمان حداکثر تا دو ماه قابل تمدید خواهد بود و بعد از آن می‌تواند نسبت به اعمال مقررات متروکه اقدام و برای تعیین تکلیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار خواهد داد.

مکاتبه راهداری با استاندارد

اما در رابطه با تکالیفی که برعهده دستگاه‌ها گذاشته شده بود تاکنون و در یک هفته گذشته اقداماتی صورت گرفته است از جمله این‌که سازمان راهداری طی مکاتبه‌ای با سازمان ملی استاندارد درخواست کرده بود تا نسبت به بازرسی کلیه کامیون‌های موجود در گمرکات که ثبت سفارش آن‌ها طی ماه‌های گذشته تا تاریخ ۲۲ شهریور امسال توسط این سازمان انجام شده، حداکثر طی دو هفته اقدام و تائیدیه‌های مربوطه به گمرک و سازمان راهداری برای اقدامات بعدی اعلام شود.

شرکت انبار‌ها گزارش داد

همچنین شرکت انبار‌های عمومی و خدمات گمرکی ایران مکلف بود تا ظرف چهار روز کاری نسبت به اعلام نرخ انبارداری کامیون‌های وارداتی در انبار‌های مراجع تحویل گیرنده کشور به صورت مکتوب به دادستانی عمومی و انقلاب تهران اقدام و هزینه انبارداری را در کلیه موارد طبق نرخ‌های اعلامی محاسبه و دریافت کند.

این در حالی است که طی تازه‌ترین اقدام صورت گرفته این شرکت نیز نسبت به ارائه گزارش مربوطه و همچنین هزینه‌های صورت گرفته در انبارداری به دادستانی اقدام کرده است.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده