تاریخ: ۱۱ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۲۱۶۴۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

۴ پیشنهاد گمرک برای جلوگیری از انباشت کامیون‌های دست دوم در گمرکات

‌می‌متالز - معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران طی نامه‌ای به سازمان راهداری ۴ پیشنهاد را برای جلوگیری از تجمع و انباشت کامیون‌های دست دوم وارداتی ارائه کرد.

به گزارش می‌متالز، نامه مهرداد جمال ارونقی خطاب به قائم مقام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به شرح زیر است؛

عطف به نامه شماره ۴۷۲۷۵/۷۱ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱ مدیر نوسازی توسعه و برنامه‌ریزی ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای به استحضار می‌رساند با توجه به این‌که در زمان شماره‌گذاری، وضعیت ظرفیت کامیون‌های وارداتی مشخص می‌شود و در آن زمان در شناسنامه مالکیت و کارت خودرو، ظرفیت توسط ناجا درج می‌شود که برابری ظرفیت کامیون‌های اسقاطی با ظرفیت کامیون‌های وارداتی به‌صورت دقیق امکان‌پذیر است، پیشنهاد می‌شود جهت جلوگیری از تجمع و انباشت کامیون‌ها در گمرکات:

۱) شماره شاسی کامیون‌های اسقاطی پس از ترخیص و قبل از شماره گذاری به ناجا اعلام شود.

۲) در صورت بروز هرگونه مغایرت در تایپ موتور یا سایر مشخصات در صورت صدور مجوز‌های قانونی با رعایت سال ساخت و بخشنامه‌های ابلاغی ضمن درج مشخصات صحیح موتور و.. در سوابق گمرک بدون استعلام مجدد نسبت به ترخیص کالا اقدام شود تا مراتب در زمان شماره‌گذاری ملحوظ نظر قرار گیرد.

۳) یکی از مواردی که باعث عدم ترخیص کامیون‌های وارداتی در گمرکات شده تاخیر در صدور و ارسال کد رهگیری بانک است که در این خصوص پیشن‌ها دمی‌شود در صورت تایید و پذیریش موضوع توسط وزارتخانه نسبت به ترخیص فوری کامیون‌ها اقدام و ارائه کد رهگیری بانک به زمان شماره‌گذاری کامیون‌های موکول شود.

۴) با توجه به احتمال وجود ایرادات جزیی در حین تشریفات گمرکی، گمرک آمادگی دارد تا پذیرای حضور نمایندگان ان سازمان در گمرکات اجرایی برای رفع مشکلات احتمالی موجود باشند.

در پایان نامه ارونقی تاکید شده مراتب فوق که کلا مورد موافق گمرک ایران است جهت ملاحظه ایفا، خواهمشند است دستور فرمایید این حوزه معاونت را از نتیجه اقدامات صورت پذیرفته مطلع تا اقدامات مقتضی به قید فوریت به‌عمل آید.

طی روز‌های گذشته اختلاف نظر‌هایی درباره مشکل مربوط به کُندی ترخیص کامیون‌های دست دوم اروپایی از گمرکات بین وزارت راه و گمرک به وجود آمده و برخی مسئولان این دو دستگاه دولتی سخنانی را در نقد عملکرد دیگری بیان کرده بودند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده