به گزارش میمتالز، صدرالله بمانا با اشاره به برنامه واردات کامیونهای دست دوم به کشور، اظهار کرد: قیمت هر دستگاه کامیون وارداتی به زمان خرید، نرخ ارز، پیمایش، سال ساخت و... بستگی دارد؛ خودرو تولید ۲۰۱۷ نسبت به خودرو مدل ۲۰۱۸ بعضا تا ۱۵ هزار یورو تفاوت قیمت دارند.
وی ادامه داد: پیش بینی میکنیم هزینه تمام شده یک دستگاه کامیون وارداتی به طور متوسط ۵۵ هزار یورو است. هزینه اسقاط، عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و... نیز باید در نظر گرفت که در مجموع قیمت نهایی از قیمتهای کنونی بازار به مراتب پایینتر است.
وی با بیان اینکه قیمت این کامیونها مناسب است، افزود: برای واردات هر دستگاه کامیون باید حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده از رده خارج شود که ظرفیت کامیون فرسوده باید ۳ تن کمتر از کامیون وارداتی باشد.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای پیشتر درباره برنامه نوسازی کامیونهای فرسوده گفته بود: خرداد ۹۹ برنامه ثبتنام برای واردات کامیون آغاز شد و آبانماه ۹۹ (پس از ۵ ماه) متقاضیان این طرح وارد سامانه شدند و الآن حدود ۲۰۰۰ (۱۸۵۰) دستگاه ثبت سفارش شده است. این کامیونها وارد گمرکات کشور شده و دو هفته گذشته ۱۵۰ دستگاه از این کامیونها ترخیص شده اند.
«بمانا» با بیان اینکه هر کدام از کامیونهایی که ترخیص میشوند برای شمارهگذاری فرستاده خواهند شد، افزود: تاکنون هم یک کامیون شمارهگذاری شده است و امیدواریم این فرآیند سرعت بگیرد و بخشنامههای مربوطه به راهنمایی و رانندگی استانها ابلاغ شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا پروسه ترخیص کامیونهای وارداتی دست دوم طولانی است، گفت: یکی اینکه این طرح جدید است؛ در واقع هر کسی کاری را انجام دهد باید چارچوب، بخشنامه و دستورالعمل تنظیم و ابلاغ کند. حدود ۶ تا ۷ ماه درگیر فرآیند استانداردها بودیم که خوشبختانه استانداردهای مربوطه ابلاغ شد و پس از آن کار سرعت گرفت.
وی با یادآوری اینکه ۲ دانگ از ۶ دانگ کامیونها باید در اختیار شرکتهای حملو نقلی باشد، افزود: این یک فرآیند و روش جدید برای نیروی انتظامی است که کارهای مربوط به آن در حال انجام است.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای، اظهار کرد: بازدید حدود ۷۰ دستگاه کامیون انجام شده و منتظر دستورالعمل اجرایی برای واگذاری به غیر بودیم. امیدواریم کار سرعت گرفته و هر تعداد کامیون ترخیصی بلافاصله شمارهگذاری شود.
منبع: خبرگزاری تسنیم