تاریخ: ۰۲ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۰
بازدید: ۳۹۵
کد خبر: ۲۱۵۳۸۹
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

شماره گذاری ۴۳ کامیون دست‌دوم ۱۳ ماه پس از آغاز ثبت‌نام/هشدار سازمان راهداری به خریداران کامیون‌های اروپایی

‌می‌متالز - در حالی حدود ۱۳ ماه از آغاز ثبت‌نام واردات کامیون‌های دست دوم می‌گذرد که مقام مسوول سازمان راهداری از شماره‌گذاری ۴۳ کامیون طی این مدت خبر داد.

به گزارش می‌متالز، ۶ خردادماه سال گذشته وزیر راه و شهرسازی در آیین رونمایی از سامانه ثبت‌نام نوسازی کامیون‌های فرسوده، گفته بود: هدفگذاری این طرح نوسازی ۵۳ هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل (کامیون) است که شامل خودرو‌هایی با ۳ سال کارکرد وارداتی پیش بینی شده در قانون و همچنین خودرو‌های تولید داخل می‌شود.

محمد اسلامی با بیان اینکه برای این هدف چهار گروه می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند، افزود: تولیدکنندگان داخلی در این مرحله حداقل ۱۰۰۰ دستگاه برای هرکدام در نظر گرفته شده است. دومین گروه شرکت‌های توانمند حمل‌و‌نقل هستند که هرکدام از آن‌ها از این ظرفیت می‌توانند برای واردات ۱۰۰ دستگاه کامیون استفاده کنند. سومین گروه شرکت‌های واردکننده‌ای هستند که مجوز وزارت صمت را دارند. هرکدام از این شرکت‌ها اجازه واردات ۵۰ دستگاه کامیون را دارند گروه چهارم هم اشخاص حقیقی (افراد دارای کامیون‌های فرسوده) هستند که از یک تا ۱۰ دستگاه می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خودرو‌های وارداتی حتماً باید خدمات پس از فروش داشته باشند و منشأ ارز آن‌ها نیز مورد تأیید بانک مرکزی باشد، افزود: طبق تدبیر رئیس‌جمهور کار از فرسوده‌ترین کامیون‌ها شروع شد و در همین خصوص در اقدامی فوری ۸۶۳ کامیون بالای ۵۰ سال با بیشترین پیمایش، انتخاب شدند.

وزیر راه با تأکید بر اینکه "در این طرح دست دلال، واسطه و سوداگر قطع شده و کار کاملاً براساس دستورالعمل‌ها انجام می‌گیرد" گفت: مردم و رانندگان همه باید طبق این دستورالعمل کار کنند. به همین خاطر نه کسی مجوز واردات داشته و نه اینکه اجازه داشته از مردم برای آوردن خودروی تا ۳ سال کارکرد پولی بگیرد. همه چیز از طریق این سامانه بوده و شرکت، اشخاص، شرکت تولیدکننده و واردکننده و حتی شرکت‌های بزرگ حمل و نقل باید به یک شکل کار کنند.

این درحالی است که صدراله بمانا مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آخرین روند واردات کامیون‌های دست دوم گفته است، از تعداد ۲۷۰۵ کامیون تعداد ۲۰۳۱ دستگاه ثبت سفارش آن‌ها انجام شده و تعداد ۲۹۱ دستگاه برای ترخیص به گمرکات کشور معرفی شده که از این میان تعداد ۱۸۸ دستگاه ترخیص و تعداد ۴۳ دستگاه کامیون تا هفته گذشته شماره‌گذاری شده است.

وی افزود: در زمان حاضر فرآیند بند (ث) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی در حال انجام بوده و کامیون‌ها از گمرکات ترخیص و برای شماره‌گذاری و پلاک به مراکز شماره گذاری مراجعه می‌شود.

وی تصریح کرد: چنانچه هر کامیونی دارای استاندارد ایمنی و کیفیت و استاندارد آلایندگی محیط زیست و خدمات باشد و اسقاط مورد نیاز آن توسط واردکنندگان انجام شده باشد، برای ترخیص به گمرکات کشور معرفی می‌شوند.

وی با بیان این‌که صرفاً کامیون‌های با نشان تجاری داف، رنو و ولوو دارای خدمات پس از فروش بوده و سایر برند‌ها دارای قرارداد نیستند، گفت: از این رو رانندگان تا مستندات لازم برای ترخیص کامیون از جمله استاندارد ایمنی و کیفیت را از سازمان ملی استاندارد و استاندارد آلایندگی را از سازمان حفاظت محیط زیست و قرارداد خدمات پس از فروش را از یکی از شرکت‌های خدمات دهنده برند‌های داف، رنو و ولوو مشاهده نکرده باشند و از صحت آن‌ها یقین نداشته باشند، مبادرت به خرید کامیون زیر سه سال ساخت نکنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده