به گزارش میمتالز، احمد کریمی با اشاره به دلالی بخش دولتی و خصوصی در واردات کامیون، اظهار کرد: اوایل شروع طرح نوسازی، عدهای کامیونهای فرسوده را از بازار جمع کردند، گروهی سرمایهدار کامیونهای فرسوده را تحویل میدهند. کامیون نو وارد میکنند و بازار را در اختیار گرفتهاند.
وی ادامه داد: اینها کامیون را با قیمت ۵ تا ۶ میلیارد تومان در نمایشگاه میگذارند، در حالی که قیمت تمام شده کامیونها ۳ میلیارد تومان بیشتر نیست.
وی با تاکید بر اینکه قانون بسیار خوبی برای نوسازی کامیونهای فرسوده کشور داریم، افزود: باید جلوی دلالبازی در این بازار را گرفت؛ کشور در زمان حاضر به پارکینگ کامیونهای فرسوده تبدیل شده و به همین دلیل ضرورت نوسازی برای همگان روشن شده است.
دبیر کانون سراسری کامیونداران کشور گفت: اینکه شرکتهای داخلی کار دلالی را انجام میدهند، حتی بعضا زحمت مونتاژ را نمیکشند و کامیون را آماده وارد میکنند قطعا نمیتوانند نیاز داخلی را تامین کنند.
کریمی تاکید کرد: از سوی دیگر به فرض اینکه بتوانند، تعداد ناوگان فرسوده سنگین کشور آنقدر زیاد است که باید علاوه بر واردات ناوگان کامیون اروپایی سه سال ساخت، شرکتهای خودروسازی نیز واردات کامیون را انجام دهند و این هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.
احمد کریمی چند روز قبل با اشاره به برنامه نوسازی کامیونهای فرسوده در کشور گفته بود: در این زمینه با مشکلات خیلی زیادی مواجه هستیم؛ یکی از این مشکلات بعد از اینکه کامیون در گمرک قرار میگیرد، هزینههای مترتب به ترخیص آنقدر بالاست که قیمت کامیون وارداتی به نرخ بازار نزدیک میشود.
وی با تاکید بر اینکه باید این رویه حل و فصل شود، ادامه داد: تصور خریدار این است که با ۶۰ تا ۷۰ هزار یورو کامیون دست دوم اروپایی را خریداری میکند، در صورتیکه در این سوی مرز معادل همین هزینه به قیمت تمام شده کامیون افزوده میشود.
وی افزود: این یکی از مشکلات اساسی کامیونداران است که بخش قابل توجهی از آن به سیستمهای مختلف دولت در نحوه محاسبات، تفسیر عوارض، مالیات، خدمات پس از فروش و... برمیگردد. در بخش خدمات پس از فروش متاسفانه هنوز موفق نشدهاند کشورهای خودروساز را متقاعد کنند تا ۳ درصد دریافت کنند و شرکتها ارقام مختلفی را برای این منظور دریافت میکنند.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات نوسازی کامیونهای فرسوده، شرکتهای خودروساز هستند، اضافه کرد: شرکتهایی که اسم خود را خودروساز گذاشتهاند متاسفانه دلال هستند که قواعد دلالی را نیز رعایت نمیکنند. اینها به نوعی در تلاش هستند ذهن نمایندگان مجلس و مدیران دولتی را به این سمت و سو ببرند که واردات کامیونهای ۳ سال ساخت وارداتی به بخش حملونقل و منافع ملی کشور لطمه وارد میکند.
دبیر کانون سراسری کامیونداران کشور گفت: این در حالی است که اینها فقط برای منافع خودشان این کار را انجام میدهند و ارتباطی به مباحث کارشناسی ندارد. آنها میخواهند بازار فروش بیکیفیت چینی را حفظ کنند و هر روز آنرا گرانتر بفروشند. کما اینکه کامیونی که در زمان ارز ۳۰ هزار تومانی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده امروز که نرخ ارز حدود ۲۴ هزار تومان است قیمت همان کامیون به مرز ۳ میلیارد تومان افزایش یافته است.
کریمی با بیان این که متاسفانه برخی از شعار سال استفاده ابزاری میکنند، افزود: علی رغم اینکه میدانند توان تولید یک پیچ کامیون را ندارند اسم خودشان را تولیدکننده گذاشتهاند. در هر صورت مجموع عوامل باعث شده تا روند نوسازی کامیونهای فرسوده کند شود.
وی با اشاره به نقد منتقدان از روند نوسازی ناوگان فرسوده باری، اظهار کرد: منتقدان متاسفانه دلالی در بخش دولتی و خصوصی ایجاد شده است و با این موضوع به شدت مخالفیم. در این راستا با وزارت صمت و سازمان راهداری درخواست کردهایم تا دست دلال را از نوسازی کامیونهای فرسوده کوتاه کند.
منبع: خبرگزاری تسنیم